Vem betalar?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I min värld så är en rutinerad och skicklig förare snabbare OCH säkrare på en gammal skithoj än den genomsnittlige SH-posören på värsta RRRZXYZZXXRRR-hojen. Så fokus på hojen leder nog ändå fel i de flesta fall. :)


Mvh
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
I min värld så är en rutinerad och skicklig förare snabbare OCH säkrare på en gammal skithoj än den genomsnittlige SH-posören på värsta RRRZXYZZXXRRR-hojen. Så fokus på hojen leder nog ändå fel i de flesta fall. :)


Mvh
Haha ja en av mina favorit stunder på hoj är när man stöter på äkta vintage-förare på gamla klassiker :) Kommer ihåg när man precis hade börjat köra och stötte en på lirare som brände runt på en BMW R75/5 :hihi (Kan ha varit en R90 S dock:va) Kommer iaf ihåg att jag körde om honom och drog upp i typ 160/170 med xj6an och till min feta förvåning såg 70-tals hojen fastklistrad i mina speglar :rofl Lät honom köra om när vi svängde in på en mindre landsväg och studerade hans kroppspositionering och linjeval, fy satan va överraskad jag blev över hur rapp han var i kurvorna :lol Fick verkligen påminna mig själv om att släppa honom om det blev för fort för mig men lyckades med nöd o näppe hänga på gubbjäveln, sjukt kul var det iaf :tummenupp
 
Last edited:

PerJohan

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
I min värld så är en rutinerad och skicklig förare snabbare OCH säkrare på en gammal skithoj än den genomsnittlige SH-posören på värsta RRRZXYZZXXRRR-hojen. Så fokus på hojen leder nog ändå fel i de flesta fall. :)


Mvh
Genast drar jag mig till minnes en BKK med SMC på kanske Gelleråsen nån gång runt 2008, där man för första gången fick köra på bana och efter några pass tyckte sig börjat knäcka koden lite. Tills en av instruktörerna kom på typ en Honda CB eller nåt, med en instruktörstjej på pallen och gled förbi i ytterkurva. Så jag håller helt med, en skicklig förare kan köra snabbare på nästan vad som, jämfört med en som tror sig vara grym. :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi ska heller inte glömma den klassiska tant Agda taktiken :hihi Alltså att man skriver en hoj på nån gamling som aldrig suttit på en i hela sitt liv. Denna taktik har jag använt mig av tidigt i karriären av prestandabilsägande, då skillnaden i premiepris helt enkelt var på tok för stor för att rättfärdiga enligt min själviska beräkning. Sen så kördes iof bilen i fråga stundtals av den faktiska "ägaren", men jag har alltid känt mig lugnare inombords av att ha de fordonen jag använder skrivna på mig och ingen annan :tummenupp Tant Agda taktiken är dock ett ofog för försäkringsbolagen kan jag tänka mig, och relativt knepig att komma åt, än så länge i Sverige är det inget brott att låna varandras fordon, och jag tror en majoritet av svenskarna vill ha det så även i framtiden, men jag kan ju ha fel :)
Nej. Det är såklart tillåtet att låna fordon av någon annan. Åtminstone med majoriteten av försäkringar. Det finns försäkringar där det inte är tillåtet att någon annan än ägaren kör. Eller andra typer av villkor som att ingen under 24 skall köra.
Men gemensamt för alla är att den som står som försäkringstagare skall vara den huvudsakliga brukaren.
Dvs den som brukar fordonet mest. Så fort någon annan brukar fordonet mer än 50% av tiden så är det sålunda den personen som borde vara ägare och försäkringstagare enligt reglerna. I annat fall betraktas det som försäkringsbedrägeri av försäkringsbolaget.

Nu är det ju förvisso svårt att leda i bevisning i många fall.
Men det finns de som fått utebliven eller nedsatt ersättning för skada pga att försäkringsbolaget har ansett att försäkringtagare och huvudsaklig brukare inte var samma person.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja. Tant Agda-strategin är död. Försäkringsbolagen tillämpar numer mer eller mindre strikt ”försäkringsbedrägeri”-regeln och så är det upp till dig att processa om saken. Dvs leda i bevisning att du som 23-åring bara ”lånade” din 84-åriga farmors literklubba…


Mvh
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Nej. Det är såklart tillåtet att låna fordon av någon annan. Åtminstone med majoriteten av försäkringar. Det finns försäkringar där det inte är tillåtet att någon annan än ägaren kör. Eller andra typer av villkor som att ingen under 24 skall köra.
Men gemensamt för alla är att den som står som försäkringstagare skall vara den huvudsakliga brukaren.
Dvs den som brukar fordonet mest. Så fort någon annan brukar fordonet mer än 50% av tiden så är det sålunda den personen som borde vara ägare och försäkringstagare enligt reglerna. I annat fall betraktas det som försäkringsbedrägeri av försäkringsbolaget.

Nu är det ju förvisso svårt att leda i bevisning i många fall.
Men det finns de som fått utebliven eller nedsatt ersättning för skada pga att försäkringsbolaget har ansett att försäkringtagare och huvudsaklig brukare inte var samma person.
Stämmer helt riktigt att försäkringen ska stå på den "huvudsakliga brukaren" :tummenupp Problemet blir just som du sagt att när olyckan väl är framme kan detta vara svårt att leda i bevisning. Vi ska heller inte glömma att det finns folk som går ännu längre och tex byter försäkringstyp eller anmäler fordon stulna för att få ut ersättningar. Om jag tex klotar min sprillans nya oförsäkrade eller trafikförsäkrade sporthoj kan jag i teorin ställa den i mitt garage ett tag, teckna en helförsäkring och anmäla skadan efter någon månad och på så sätt kringgå allt vad moral och etik innebär :tummenner Detta gäller dock såklart alla fordon och inte uteslutande sporthojar eller motorcyklar men, you get the point :)

Jag kan väl på något sätt ändå tycka att det hade varit positivt om försäkringsbolagen kunde få fler verktyg mot detta, som BrooklynS skrev ovan :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Stämmer helt riktigt att försäkringen ska stå på den "huvudsakliga brukaren" :tummenupp Problemet blir just som du sagt att när olyckan väl är framme kan detta vara svårt att leda i bevisning. Vi ska heller inte glömma att det finns folk som går ännu längre och tex byter försäkringstyp eller anmäler fordon stulna för att få ut ersättningar. Om jag tex klotar min sprillans nya oförsäkrade eller trafikförsäkrade sporthoj kan jag i teorin ställa den i mitt garage ett tag, teckna en helförsäkring och anmäla skadan efter någon månad och på så sätt kringgå allt vad moral och etik innebär :tummenner Detta gäller dock såklart alla fordon och inte uteslutande sporthojar eller motorcyklar men, you get the point :)

Jag kan väl på något sätt ändå tycka att det hade varit positivt om försäkringsbolagen kunde få fler verktyg mot detta, som BrooklynS skrev ovan :tummenupp
Det är nog komplicerat att skapa bra verktyg för detta, hur skulle det gå till?
Jag tänker att verktyget idag är premien.
Du klotar din oförsäkrade hoj, och agerar enligt ovanstående text, vilket resulterar att du som enskild får ersättning och är för stunden nöjd - kollektivet betalar.
Kontentan blir att nästa år så balanseras denna kostnad ut på kollektivet - premien höjs.

Så, jag tror att vi i mångt och mycket har den premie vi förtjänar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Stämmer helt riktigt att försäkringen ska stå på den "huvudsakliga brukaren" :tummenupp Problemet blir just som du sagt att när olyckan väl är framme kan detta vara svårt att leda i bevisning. Vi ska heller inte glömma att det finns folk som går ännu längre och tex byter försäkringstyp eller anmäler fordon stulna för att få ut ersättningar. Om jag tex klotar min sprillans nya oförsäkrade eller trafikförsäkrade sporthoj kan jag i teorin ställa den i mitt garage ett tag, teckna en helförsäkring och anmäla skadan efter någon månad och på så sätt kringgå allt vad moral och etik innebär :tummenner Detta gäller dock såklart alla fordon och inte uteslutande sporthojar eller motorcyklar men, you get the point :)

Jag kan väl på något sätt ändå tycka att det hade varit positivt om försäkringsbolagen kunde få fler verktyg mot detta, som BrooklynS skrev ovan :tummenupp

Jag har faktiskt varit med om att försäkringsbolaget ville se fordonet innan de ändrade klassningen. Sedan är skadereglerarna inga dumskallar, en totalskada brukar de vilja se eventuella polisrapporter kring olyckan och man ser ju också om skadan är från igår eller tre veckor gammal då det kommer rost i repor osv.

Minsta misstanke om fuffens där och det blir en utredning som sannolikt resulterar i att du blir utan ersättning.

Men som sagt, hojen är en skitsumma i sammanhanget. Skador på tredje part eller dig själv är det som kostar.


Mvh
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kommer att tänka på en kompis som fick sin fireblade stulen utanför sin lägenhet en natt (detta var runt millennieskiftet).

Den hade han skriven på sin farsa som bodde ute på landet och han hade aldrig suttit på en motorcykel i hela sitt liv.

Någon vecka efter stölden så ringer en från försäkringsbolaget och pratade lite allmänt med gubben. Tror det var länsförsäkringar där han även hade lite bilar och traktorer mm försäkrade. Efter en stund så halkade försäkrings killen in på motorcyklar och frågade allmänt om just hans fireblade. Han frågade bland annat hur många växlar den hade & hur många kubik motorn var på gubben hade inte en blekaste aning. Efter en stund så sa han rent ut att det var grabbens motorcykel och han bara står som ägare. Tror dom fick dubbla självrisken sen löste det sig (kan komma ihåg fel)
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Jag har faktiskt varit med om att försäkringsbolaget ville se fordonet innan de ändrade klassningen. Sedan är skadereglerarna inga dumskallar, en totalskada brukar de vilja se eventuella polisrapporter kring olyckan och man ser ju också om skadan är från igår eller tre veckor gammal då det kommer rost i repor osv.

Minsta misstanke om fuffens där och det blir en utredning som sannolikt resulterar i att du blir utan ersättning.

Men som sagt, hojen är en skitsumma i sammanhanget. Skador på tredje part eller dig själv är det som kostar.


Mvh
Jag blir då alltid inkvoterad som djävulens advokat, usch :gråta

Man kan ju teckna en helt ny försäkring istället och lösa det så, jag har aldrig blivit tillfrågad om fordonets skick vid ny försäkring, jag har också bytt försäkringstyp utan att bli tillfrågad om fordonets skick, så det går nog att kringgå det där om man tänker efter lite före :cdevil

Notera att jag säger inte att man ska göra ovanstående, bara för att förtydliga :) men som sagt, djävulens advokat...

Sen har mina försäkringsbolag alltid varit tydliga med att man har gott om tid på sig att anmäla en fordonsskada, ingen stress där inte verkar det som i min erfarenhet iaf :va

Snackar vi en total skrotning kan man ju kanske tycka det är konstigt att det inte anmälts direkt, men det verkar inte finnas något regelrätt krav på det vad jag förstått, kan ha fel såklart :)

Men ja du har helt rätt i att det är personskadorna som kostar främst vid hojolyckor, däremot kan jag väl säga att ett försäkringsbolag inte blir speciellt glada om man kvaddat en bil värd över en halv mille heller :crash
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Kommer att tänka på en kompis som fick sin fireblade stulen utanför sin lägenhet en natt (detta var runt millennieskiftet).

Den hade han skriven på sin farsa som bodde ute på landet och han hade aldrig suttit på en motorcykel i hela sitt liv.

Någon vecka efter stölden så ringer en från försäkringsbolaget och pratade lite allmänt med gubben. Tror det var länsförsäkringar där han även hade lite bilar och traktorer mm försäkrade. Efter en stund så halkade försäkrings killen in på motorcyklar och frågade allmänt om just hans fireblade. Han frågade bland annat hur många växlar den hade & hur många kubik motorn var på gubben hade inte en blekaste aning. Efter en stund så sa han rent ut att det var grabbens motorcykel och han bara står som ägare. Tror dom fick dubbla självrisken sen löste det sig (kan komma ihåg fel)
Fyfan va jag hade velat höra den konversationen :rofl
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Det är nog komplicerat att skapa bra verktyg för detta, hur skulle det gå till?
Jag tänker att verktyget idag är premien.
Du klotar din oförsäkrade hoj, och agerar enligt ovanstående text, vilket resulterar att du som enskild får ersättning och är för stunden nöjd - kollektivet betalar.
Kontentan blir att nästa år så balanseras denna kostnad ut på kollektivet - premien höjs.

Så, jag tror att vi i mångt och mycket har den premie vi förtjänar.
Jag vet faktiskt inte heller hur det skulle gå till, men om man sänker min premie kan jag gå med på att utforska lite lösningar åt försäkringsbolagen ;)
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag blir då alltid inkvoterad som djävulens advokat, usch :gråta

Man kan ju teckna en helt ny försäkring istället och lösa det så, jag har aldrig blivit tillfrågad om fordonets skick vid ny försäkring, jag har också bytt försäkringstyp utan att bli tillfrågad om fordonets skick, så det går nog att kringgå det där om man tänker efter lite före :cdevil

Notera att jag säger inte att man ska göra ovanstående, bara för att förtydliga :) men som sagt, djävulens advokat...

Sen har mina försäkringsbolag alltid varit tydliga med att man har gott om tid på sig att anmäla en fordonsskada, ingen stress där inte verkar det som i min erfarenhet iaf :va

Snackar vi en total skrotning kan man ju kanske tycka det är konstigt att det inte anmälts direkt, men det verkar inte finnas något regelrätt krav på det vad jag förstått, kan ha fel såklart :)

Men ja du har helt rätt i att det är personskadorna som kostar främst vid hojolyckor, däremot kan jag väl säga att ett försäkringsbolag inte blir speciellt glada om man kvaddat en bil värd över en halv mille heller :crash
En halv mille. Efter den här olyckan fick lastbilens försäkringsbolag bekosta byggandet av en ny bro. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoyqpA/en-omkom-i-tankbilsolycka
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Spara? En bro på E6? Äh kostar väl kanske bara 300 miljoner till 1,5 miljarder beroende på hur mycket som behöver lagas…


Mvh
Om jag inte minns fel så revs allt och det byggdes en helt ny bro.
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Men Miggen vill ju pröjsa allt sådant själv?


Mvh
Vill jag? Åh fy fan... :dummer

Lyckas jag orsaka materiella skador för hundratals miljoner när jag är ute och kör motorcykel kommer jag kräva att bli klassad som SHs bästa bombare någonsin :hihi

Det mest intressanta är dock, vad var lastbilens försäkringspremie? :va
 
Nyheter
Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Top