uncletom
Gudomlig sporthojare
Har du erfarenhet av helikoptrar? Det låter kul. Jag har byggt ett antal något mindre varianter, och fjärrstyrda.DEL 2
Det finns bilder från olycksplatsen men vi skippar det, jag är inte överdrivet insatt i olyckan och tycker inte bilderna tillför något för själva försäkringsdebatten. Ett klipp som däremot gör det är följande:
Ett bra exempel på en olycka som är omöjlig att undvika som motorcyklist, och som medför betydligt större risk för ett försäkringsbolag än om den drabbade sitter i en bil. Den svarta bilen var stulen och föraren avled. Pickup föraren klarade sig. Motorcyklisten fick allvarliga skador men klarade sig med livet i behåll. På grund av hur USA fungerar så fick motorcyklisten ingen ersättning för sina skador och fick bekosta sjukvården själv, den som orsakade olyckan hade ju brunnit upp
Trots detta kvarstår faktum att i majoriteten av olyckor där MC och bil är inblandade är risken för bilisten att bli allvarligt skadad mikroskopisk i jämförelse med hojförarens. Vad gäller Upplands-Bro kan jag konstatera att den inblandade bilen var en småbil av äldre modell, krocksäkerhet obefintlig mao.
Något jag hade velat se här i Sverige är fler alternativ från försäkringsbolagen, en trafikförsäkring med självrisk är en idé. Man tecknar alltså en trafikförsäkring men kan välja en självrisk på säg 50 000 för att täcka skador på motpart om man blir vållande. Detta skulle gynna samtliga inblandade då hojföraren kan få lägre premie, försäkringsbolagen får större ekonomiska garantier, och hojföraren får ett ekonomiskt incitament att hålla sig i kragen. Högre självrisker generellt hade jag velat se för alla försäkringar. Även ett försäkringsalternativ som enbart är bundet till motpartens skador hade varit gynnsamt, alltså en trafikförsäkring där man avskriver allt annat kopplat till den vållande, såsom utebliven inkomst osv. Vet inte hur detta ser ut i detalj i dagsläget men dessa typer av alternativ är något som hade kunnat underlätta mycket för motorcyklister. SMC, någon?
Avslutningsvis är det inte mycket mer att säga, det här ämnet avverkades pga en kommentar i förra tråden som triggade min irritation mot försäkringspremierna, förslag på framtida ämnen tas gärna emot men kan få ge företräde åt vilt, mörkerkörning, Gösta (nejdå det har vi betat av), min första (definitivt inte sista) MC skada, uppkörningar/förarprövare (jag har mer erfarenhet än de flesta här), snutjag (även helikoptrar), riskutbildningarna, skyddsutrustning, däck/broms, trafikolyckor (djupdykning), osv…
På återseende, allt gott!![]()
Jag har ögnat igenom ditt långa inlägg och konstaterar att vi motorcyklister definitivt är mycket mer utsatta än bilister, på alla sätt. Jag är därför mycket mer försiktig på hoj, i synnerhet med min dyra och fina last baktill som heter Camilla. Samt konstaterar jag att vi nog också bör vara aningens tacksamma att motorcykel öht inte är förbjudet i trafiken, med tanke på hur mycket annat förbjuds höger och vänster i det här landet.
Jag kör inte sportiga hojar så jag faller inte in i den försäkringsröran, mina terränghojar och min enda glidare (Royal Enfield Shotgun 650) brukar kosta strax över tusenlappen hos SVEDEA varje år. Min enda 'försäkring', och förhoppningsvis livräddare, är att jag kör väldigt förutsägbart med framförhållning och minimalt risktagande. Dock kan jag aldrig förutse en biltjuv på flykt undan polis som skiter i allt vad regler och förnuft innebär, lika lite som att bli träffad av en meteor.