Vem betalar?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
DEL 2

Det finns bilder från olycksplatsen men vi skippar det, jag är inte överdrivet insatt i olyckan och tycker inte bilderna tillför något för själva försäkringsdebatten. Ett klipp som däremot gör det är följande:


Ett bra exempel på en olycka som är omöjlig att undvika som motorcyklist, och som medför betydligt större risk för ett försäkringsbolag än om den drabbade sitter i en bil. Den svarta bilen var stulen och föraren avled. Pickup föraren klarade sig. Motorcyklisten fick allvarliga skador men klarade sig med livet i behåll. På grund av hur USA fungerar så fick motorcyklisten ingen ersättning för sina skador och fick bekosta sjukvården själv, den som orsakade olyckan hade ju brunnit upp :brinnerup

Trots detta kvarstår faktum att i majoriteten av olyckor där MC och bil är inblandade är risken för bilisten att bli allvarligt skadad mikroskopisk i jämförelse med hojförarens. Vad gäller Upplands-Bro kan jag konstatera att den inblandade bilen var en småbil av äldre modell, krocksäkerhet obefintlig mao.

Något jag hade velat se här i Sverige är fler alternativ från försäkringsbolagen, en trafikförsäkring med självrisk är en idé. Man tecknar alltså en trafikförsäkring men kan välja en självrisk på säg 50 000 för att täcka skador på motpart om man blir vållande. Detta skulle gynna samtliga inblandade då hojföraren kan få lägre premie, försäkringsbolagen får större ekonomiska garantier, och hojföraren får ett ekonomiskt incitament att hålla sig i kragen. Högre självrisker generellt hade jag velat se för alla försäkringar. Även ett försäkringsalternativ som enbart är bundet till motpartens skador hade varit gynnsamt, alltså en trafikförsäkring där man avskriver allt annat kopplat till den vållande, såsom utebliven inkomst osv. Vet inte hur detta ser ut i detalj i dagsläget men dessa typer av alternativ är något som hade kunnat underlätta mycket för motorcyklister. SMC, någon? :va

Avslutningsvis är det inte mycket mer att säga, det här ämnet avverkades pga en kommentar i förra tråden som triggade min irritation mot försäkringspremierna, förslag på framtida ämnen tas gärna emot men kan få ge företräde åt vilt, mörkerkörning, Gösta (nejdå det har vi betat av), min första (definitivt inte sista) MC skada, uppkörningar/förarprövare (jag har mer erfarenhet än de flesta här), snutjag (även helikoptrar), riskutbildningarna, skyddsutrustning, däck/broms, trafikolyckor (djupdykning), osv…

På återseende, allt gott! :wiggle
Har du erfarenhet av helikoptrar? Det låter kul. Jag har byggt ett antal något mindre varianter, och fjärrstyrda.

Jag har ögnat igenom ditt långa inlägg och konstaterar att vi motorcyklister definitivt är mycket mer utsatta än bilister, på alla sätt. Jag är därför mycket mer försiktig på hoj, i synnerhet med min dyra och fina last baktill som heter Camilla. Samt konstaterar jag att vi nog också bör vara aningens tacksamma att motorcykel öht inte är förbjudet i trafiken, med tanke på hur mycket annat förbjuds höger och vänster i det här landet.

Jag kör inte sportiga hojar så jag faller inte in i den försäkringsröran, mina terränghojar och min enda glidare (Royal Enfield Shotgun 650) brukar kosta strax över tusenlappen hos SVEDEA varje år. Min enda 'försäkring', och förhoppningsvis livräddare, är att jag kör väldigt förutsägbart med framförhållning och minimalt risktagande. Dock kan jag aldrig förutse en biltjuv på flykt undan polis som skiter i allt vad regler och förnuft innebär, lika lite som att bli träffad av en meteor.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Volvo snickrade ihop en "favorit"-variant av Amazon i samma veva som man lade ner PV 544.

En sådan ville man inte ha ...

PV:n fanns också som Favorit, inte öppningsbara rutor bak, inget krom runt sidorutorna, ingen ciggtändare, inget dörrlås utifrån på passagerardörren kommer jag på just nu, tror att Favorit också hade treväxlad låda. Jag är nämligen ägare till en 62:a PV Favorit.

Edit: Om EU:s relger förslag om skoitninga av bilar gamla bilar skulle gå igenom ligger jag risigt till med fyrväxlad låda i min Favorit.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
DEL 2

Det finns bilder från olycksplatsen men vi skippar det, jag är inte överdrivet insatt i olyckan och tycker inte bilderna tillför något för själva försäkringsdebatten. Ett klipp som däremot gör det är följande:


Ett bra exempel på en olycka som är omöjlig att undvika som motorcyklist, och som medför betydligt större risk för ett försäkringsbolag än om den drabbade sitter i en bil. Den svarta bilen var stulen och föraren avled. Pickup föraren klarade sig. Motorcyklisten fick allvarliga skador men klarade sig med livet i behåll. På grund av hur USA fungerar så fick motorcyklisten ingen ersättning för sina skador och fick bekosta sjukvården själv, den som orsakade olyckan hade ju brunnit upp :brinnerup

Trots detta kvarstår faktum att i majoriteten av olyckor där MC och bil är inblandade är risken för bilisten att bli allvarligt skadad mikroskopisk i jämförelse med hojförarens. Vad gäller Upplands-Bro kan jag konstatera att den inblandade bilen var en småbil av äldre modell, krocksäkerhet obefintlig mao.

Något jag hade velat se här i Sverige är fler alternativ från försäkringsbolagen, en trafikförsäkring med självrisk är en idé. Man tecknar alltså en trafikförsäkring men kan välja en självrisk på säg 50 000 för att täcka skador på motpart om man blir vållande. Detta skulle gynna samtliga inblandade då hojföraren kan få lägre premie, försäkringsbolagen får större ekonomiska garantier, och hojföraren får ett ekonomiskt incitament att hålla sig i kragen. Högre självrisker generellt hade jag velat se för alla försäkringar. Även ett försäkringsalternativ som enbart är bundet till motpartens skador hade varit gynnsamt, alltså en trafikförsäkring där man avskriver allt annat kopplat till den vållande, såsom utebliven inkomst osv. Vet inte hur detta ser ut i detalj i dagsläget men dessa typer av alternativ är något som hade kunnat underlätta mycket för motorcyklister. SMC, någon? :va

Avslutningsvis är det inte mycket mer att säga, det här ämnet avverkades pga en kommentar i förra tråden som triggade min irritation mot försäkringspremierna, förslag på framtida ämnen tas gärna emot men kan få ge företräde åt vilt, mörkerkörning, Gösta (nejdå det har vi betat av), min första (definitivt inte sista) MC skada, uppkörningar/förarprövare (jag har mer erfarenhet än de flesta här), snutjag (även helikoptrar), riskutbildningarna, skyddsutrustning, däck/broms, trafikolyckor (djupdykning), osv…

På återseende, allt gott! :wiggle
Nu är jag visserligen ingen försäkringsexpert men olyckan i filmen klassas vad jag förstår inte som motorcykelolycka oavsett vilken hoj du sitter på. Att du blir påkörd påverkar inte din premie (som jag förstått)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Du är ett offer på grund av ren statistik tyvärr...

Tyvärr så det är inte utan anledning riktiga sporthojar är utdöende på grund av ägarkostnader (både köpa, äga / försäkra) och någonstans är det väl rimligt att det inte behövs gathojar med 200+ hästar.

Så personen i telefonen ska sägas gjorde något inte så fel, han förmedlade bara informationen till dig och var professionell till graden det förstås kändes oartigt när man inte vill ha informationen som man hör :D
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Du är ett offer på grund av ren statistik tyvärr...

Tyvärr så det är inte utan anledning riktiga sporthojar är utdöende på grund av ägarkostnader (både köpa, äga / försäkra) och någonstans är det väl rimligt att det inte behövs gathojar med 200+ hästar.

Så personen i telefonen ska sägas gjorde något inte så fel, han förmedlade bara informationen till dig och var professionell till graden det förstås kändes oartigt när man inte vill ha informationen som man hör :D
Det som störde mig mest i det fallet var de facto att jag inte ens blev meddelad, det hade inte varit speciellt svårt att låta försäkringstagaren veta att vederbörande inte får fortsätta med sin försäkring :dummer Att de inte vill ha mig som kund är helt ok och deras fulla rätt :tummenupp däremot kommer man inte undan användning av statistik gentemot mig utan att jag slänger upp en liten smutsig spegel :hihi Trots mina relativt orimliga fordonsinnehav har jag i över tio år enbart varit en stabil, söndermjölkad kassako för försäkringsbolagen, och någonstans medan åren tickar på börjar man väl känna sig lite smått utnyttjad och inlåst tack vare bristande utbud :gråta

Orimliga fordon (typ 200+ häst sporthojar) med rimliga förare är mindre problematiska än rimliga fordon med orimliga förare (typ folk som inte förstår/följer väjningsplikter, stirrar i luren osv) kan jag väl tycka, men här har vi alla olika åsikter såklart :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det som störde mig mest i det fallet var de facto att jag inte ens blev meddelad, det hade inte varit speciellt svårt att låta försäkringstagaren veta att vederbörande inte får fortsätta med sin försäkring :dummer Att de inte vill ha mig som kund är helt ok och deras fulla rätt :tummenupp däremot kommer man inte undan användning av statistik gentemot mig utan att jag slänger upp en liten smutsig spegel :hihi Trots mina relativt orimliga fordonsinnehav har jag i över tio år enbart varit en stabil, söndermjölkad kassako för försäkringsbolagen, och någonstans medan åren tickar på börjar man väl känna sig lite smått utnyttjad och inlåst tack vare bristande utbud :gråta

Orimliga fordon (typ 200+ häst sporthojar) med rimliga förare är mindre problematiska än rimliga fordon med orimliga förare (typ folk som inte förstår/följer väjningsplikter, stirrar i luren osv) kan jag väl tycka, men här har vi alla olika åsikter såklart :)
Försäkringsbolagmässigt är 200+ häst sporthojar klart överrepresenterade i kategorin "riktigt dyra sjukhus- och invaliditetsersättningar" för de orimliga förarna tuffar oftare runt i 50 när de inte har koll på väjningsplikt och blir inte så svårt skadade att de ovannämnda ersättningarna blir höga.
Kategorin 200+ häst sporthoj har också en tendens att dra till sig orimliga förare.

Angående kommunikation från försäkringsbolaget håller jag med och hade du skapat en tråd som istället heter "Hur jävla sjukt är det att försäkringsbolaget säger upp min försäkring utan att meddela det" hade du nog inte fått så många mothugg, men det kanske inte är så kul iofs.
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Försäkringsbolagmässigt är 200+ häst sporthojar klart överrepresenterade i kategorin "riktigt dyra sjukhus- och invaliditetsersättningar" för de orimliga förarna tuffar oftare runt i 50 när de inte har koll på väjningsplikt och blir inte så svårt skadade att de ovannämnda ersättningarna blir höga.
Kategorin 200+ häst sporthoj har också en tendens att dra till sig orimliga förare.

Angående kommunikation från försäkringsbolaget håller jag med och hade du skapat en tråd som istället heter "Hur jävla sjukt är det att försäkringsbolaget säger upp min försäkring utan att meddela det" hade du nog inte fått så många mothugg, men det kanske inte är så kul iofs.
Många mothugg är helt ok :tummenupp även om jag skulle bli dödshotad av hela SH i mina trådar anser jag att det finns värre saker här i livet :krama

En del i min frågeställning var just om man skulle kunna avskriva sånna ersättningar i förhållanden till försäkring :unsure: Vi har än så länge fri sjukvård i Sverige, och folk kan ge sig på cigaretter och socker innan man argumenterar för att den fria sjukvården belastas av motorcyklisterna :dummer Det var det jag syftade på när försäkringsbolaget snackade om att jag kanske skulle hamna i ett dike och jag svarade att jag var timanställd, jag förstår att försäkringsbolagen vill undvika att betala ut massa pengar till någon som blir invalid, men ge mig alternativet att befria dem från den potentiella bördan till fördel för en billigare premie? Här var jag dock tydlig med att jag inte är någon försäkringsexpert, jag vet inte om andra myndigheter kanske stoppar fingrarna i pajen och förbjuder sådana lösningar? :va
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Har du erfarenhet av helikoptrar? Det låter kul. Jag har byggt ett antal något mindre varianter, och fjärrstyrda.

Jag har ögnat igenom ditt långa inlägg och konstaterar att vi motorcyklister definitivt är mycket mer utsatta än bilister, på alla sätt. Jag är därför mycket mer försiktig på hoj, i synnerhet med min dyra och fina last baktill som heter Camilla. Samt konstaterar jag att vi nog också bör vara aningens tacksamma att motorcykel öht inte är förbjudet i trafiken, med tanke på hur mycket annat förbjuds höger och vänster i det här landet.

Jag kör inte sportiga hojar så jag faller inte in i den försäkringsröran, mina terränghojar och min enda glidare (Royal Enfield Shotgun 650) brukar kosta strax över tusenlappen hos SVEDEA varje år. Min enda 'försäkring', och förhoppningsvis livräddare, är att jag kör väldigt förutsägbart med framförhållning och minimalt risktagande. Dock kan jag aldrig förutse en biltjuv på flykt undan polis som skiter i allt vad regler och förnuft innebär, lika lite som att bli träffad av en meteor.
Min erfarenhet är tills vidare begränsad till gummi och asfalt, men storebroders stålfåglar är en rejält potent pjäs som man bör ta i beaktning om man är lite fartglad stundtals :) Det finns ett känt fall i stockholm som egentligen förtjänar en egen tråd, men jag tror jag kan bädda in den i genomgången av just polisiära ingripanden mot fartglada förare, personligen försöker jag att inte bråka med storebror om det går att undvika, vilket det oftast gör med tur och planering :wiggle

Man ska ta väl hand om en sådan last, helt korrekt :tummenupp Jag kan bekräfta att sitta på bönpallen i 300 är en intressant upplevelse, en upplevelse din last förmodligen inte skulle uppskatta :lol

Defensiv körning är något jag använder mig av flitigt både i bil och tunga fordon, det är blir helt enkelt mer avslappnande och säkert så :) När jag kör rejält defensivt på hojen kan jag inte undgå känslan av ett en mer aktiv körning egentligen har fler säkerhetsfördelar pga av de stora mekaniska skillnaderna mellan metallboxar och stålhingstar, men när man rullar tillräckligt många mil per år blir man förståeligt lite lat till och från. Ett kort exempel är att köra mellan filer vid köbildning tex, man tar då bort risken att bli eventuellt mosad bakifrån av nån lirare som sitter och glor på tiktok :3freak
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min erfarenhet är tills vidare begränsad till gummi och asfalt, men storebroders stålfåglar är en rejält potent pjäs som man bör ta i beaktning om man är lite fartglad stundtals :) Det finns ett känt fall i stockholm som egentligen förtjänar en egen tråd, men jag tror jag kan bädda in den i genomgången av just polisiära ingripanden mot fartglada förare, personligen försöker jag att inte bråka med storebror om det går att undvika, vilket det oftast gör med tur och planering :wiggle

Man ska ta väl hand om en sådan last, helt korrekt :tummenupp Jag kan bekräfta att sitta på bönpallen i 300 är en intressant upplevelse, en upplevelse din last förmodligen inte skulle uppskatta :lol

Defensiv körning är något jag använder mig av flitigt både i bil och tunga fordon, det är blir helt enkelt mer avslappnande och säkert så :) När jag kör rejält defensivt på hojen kan jag inte undgå känslan av ett en mer aktiv körning egentligen har fler säkerhetsfördelar pga av de stora mekaniska skillnaderna mellan metallboxar och stålhingstar, men när man rullar tillräckligt många mil per år blir man förståeligt lite lat till och från. Ett kort exempel är att köra mellan filer vid köbildning tex, man tar då bort risken att bli eventuellt mosad bakifrån av nån lirare som sitter och glor på tiktok :3freak

"Defensiv körning".
Vilken jävla varmluftsballong det uttrycket är. Det kan man ägna sig åt på trottoaren. ...medans man skjuter en barnvagn framför sig.

Ju fortare man inser att MC-körning i stads- och pendlingstrafik är en kontaktsport desto bättre. Det gäller att klä sig för och förbereda sig på a Hell of a ride och vara inställd på att både vinna matchen och gå levande ur serien/säsongen.

Motsatsen till "defensiv körning" är möjligen "offensive körning", men aldrig "offensiv körning".

Offensiv körning är nyckeln till ett långt och hälsosamt MC-liv. Ett 3-D schackparti mot 10-15 motspelare där du hela tiden måste ligga ett drag före alla andra och positionera sig själv ut ur potentiellt farliga situationer innan dom ens uppstår.

Om man spelar "sänka skepp" mot alla andra inom synhåll, men inte ens fått någon ammunition, hur fan överlever man som "defensiv" då?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan bidra med en rimlig konversation med försäkringsbolag.

Hade Gjensidige vid tillfället och körde en Triumph Sprint RS. Visst, ingen r-hoj per definition men 106 hk och jag var precis fylld 30 och hade två försäkringsärenden med den hojen i bagaget.

Fick från ena året till andra en sänkning från ca 5 till 2 tusen på helförsäkring. Då var hojen precis 10 år gammal.

Ringde och frågade vad som hänt.

-Hej, regnummer xxx xxx har fått en märklig sänkning. Har det blivit fel och kommer jag få en ny, större faktura?
-Nej, det är din nya premie.
-Men, det är ju en sänkning!?
-Ja.
-Va? Hur kan det komma sig?
-Jo. Jag ser här att du har haft körkort obrutet över 10 år och ägt samma hoj länge. Visst har du haft ärenden hos oss men inte som vållande. Så din profil vittnar om att du kör bra och tar hand om din mc. Det ska premieras.
-Oj, tack!

Några år senare försäkrade jag en ny 701sm för styvt 3000 per år helförsäkring hos dem.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
"Defensiv körning".
Vilken jävla varmluftsballong det uttrycket är. Det kan man ägna sig åt på trottoaren. ...medans man skjuter en barnvagn framför sig.

Ju fortare man inser att MC-körning i stads- och pendlingstrafik är en kontaktsport desto bättre. Det gäller att klä sig för och förbereda sig på a Hell of a ride och vara inställd på att både vinna matchen och gå levande ur serien/säsongen.

Motsatsen till "defensiv körning" är möjligen "offensive körning", men aldrig "offensiv körning".

Offensiv körning är nyckeln till ett långt och hälsosamt MC-liv. Ett 3-D schackparti mot 10-15 motspelare där du hela tiden måste ligga ett drag före alla andra och positionera sig själv ut ur potentiellt farliga situationer innan dom ens uppstår.

Om man spelar "sänka skepp" mot alla andra inom synhåll, men inte ens fått någon ammunition, hur fan överlever man som "defensiv" då?
Exakt! Ta plats men räkna med att ingen ser dig, och dammar du förbi en korsning på en 70 väg utan att vara beredd, så ja skyll dig själv!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det som störde mig mest i det fallet var de facto att jag inte ens blev meddelad, det hade inte varit speciellt svårt att låta försäkringstagaren veta att vederbörande inte får fortsätta med sin försäkring :dummer Att de inte vill ha mig som kund är helt ok och deras fulla rätt :tummenupp däremot kommer man inte undan användning av statistik gentemot mig utan att jag slänger upp en liten smutsig spegel :hihi Trots mina relativt orimliga fordonsinnehav har jag i över tio år enbart varit en stabil, söndermjölkad kassako för försäkringsbolagen, och någonstans medan åren tickar på börjar man väl känna sig lite smått utnyttjad och inlåst tack vare bristande utbud :gråta

Orimliga fordon (typ 200+ häst sporthojar) med rimliga förare är mindre problematiska än rimliga fordon med orimliga förare (typ folk som inte förstår/följer väjningsplikter, stirrar i luren osv) kan jag väl tycka, men här har vi alla olika åsikter såklart :)
Det har ju troligvis bara blivit något systemfel, det finns inte ofelbara system, tyvärr.
Jag råkade ha min bil försäkrad i två bolag i ett helt år, och det ska ju inte gå, men tydligen så gick det.
Och en trafikförsäkring är dom alltid tvungna att erbjuda, dock brukar prislappen vara därefter om du "inte är önskad".
Men jag kör trafik på de hojar som har en (enligt mig) orimligt hög preime för hel eller halv, det funkar ju finfint det också.
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Det har ju troligvis bara blivit något systemfel, det finns inte ofelbara system, tyvärr.
Jag råkade ha min bil försäkrad i två bolag i ett helt år, och det ska ju inte gå, men tydligen så gick det.
Och en trafikförsäkring är dom alltid tvungna att erbjuda, dock brukar prislappen vara därefter om du "inte är önskad".
Men jag kör trafik på de hojar som har en (enligt mig) orimligt hög preime för hel eller halv, det funkar ju finfint det också.
Jadu omöjligt är det ju inte :unsure: En del av erfarenheten man plockat på sig med åren är att man hade sparat enorma mängder pengar på att köra enbart trafikförsäkring, så pass att jag på senare tid även kört trafikförsäkring på bilar med ganska jättemycket större värde än hojarna. Skulle teckna försäkring på xj6an nyligen och trafik låg på cirka 2000/år, hel 5000, för tio år sedan hade jag tagit helförsäkringen, i dagsläget kommer jag bara köra trafikförsäkring oavsett vilken hoj det gäller :tummenupp
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Igår ringde en tjej från IF som ville sälja på mig försäkringar för mina fordon. Vi hann igenom två av mina hojar som exempel, där trafikförsäkring skulle kosta 8200 kr/år (för min Caballero), mot det jag betalar hos SVEDEA idag ca 1100 kr/år. Liknande gällde en av mina KTM. Så jag föreslog att inte slösa på hennes dyrbara tid och återkomma när dom räknat lite på hur man skaffar sig kunder.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Märklig tråd, och mycket märkligt att klaga över försäkringspriser när man själv anser att man bara representerar sig själv när man kör hoj.

De höga försäkringspriserna på supersporthojar är inte orsakade av fetnackade försäkringsbolagsdirektörer. De är orsakade av andra idioter som också ansåg att de bara representerade sig själv. I alla fall fram tills det small och de hamnade på bårhuset eller fick livslångt behov av komplicerad vård. Då är man inte längre lika kaxig och då ska kostnaden helt plötsligt betalas av det allmänna, samhället och framförallt andra motorcyklister. Trots att idioterna bara tio minuter innan kraschen stolt proklamerade att de minsann bara representerar sig själv.

Nä. Sluta trolla och grow some balls, för helvete. Du kan inte äta kakan och ha kvar kakan. Om du bara representerar dig själv så behöver du rimligtvis inte försäkringskollektivets hjälp.
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Igår ringde en tjej från IF som ville sälja på mig försäkringar för mina fordon. Vi hann igenom två av mina hojar som exempel, där trafikförsäkring skulle kosta 8200 kr/år (för min Caballero), mot det jag betalar hos SVEDEA idag ca 1100 kr/år. Liknande gällde en av mina KTM. Så jag föreslog att inte slösa på hennes dyrbara tid och återkomma när dom räknat lite på hur man skaffar sig kunder.
Det är fan snudd på bedrägeri försök att "erbjuda" samma pris på försäkring för din Caballero som jag pröjsar för min zx6r :rofl
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Märklig tråd, och mycket märkligt att klaga över försäkringspriser när man själv anser att man bara representerar sig själv när man kör hoj.

De höga försäkringspriserna på supersporthojar är inte orsakade av fetnackade försäkringsbolagsdirektörer. De är orsakade av andra idioter som också ansåg att de bara representerade sig själv. I alla fall fram tills det small och de hamnade på bårhuset eller fick livslångt behov av komplicerad vård. Då är man inte längre lika kaxig och då ska kostnaden helt plötsligt betalas av det allmänna, samhället och framförallt andra motorcyklister. Trots att idioterna bara tio minuter innan kraschen stolt proklamerade att de minsann bara representerar sig själv.

Nä. Sluta trolla och grow some balls, för helvete. Du kan inte äta kakan och ha kvar kakan. Om du bara representerar dig själv så behöver du rimligtvis inte försäkringskollektivets hjälp.
Det intellektuella kalhygget från kalix återvänder likt en märkligt desperat missbrukare för att återigen berika miggens trolltrådar :hihi

Du har alltså lyckats missa att jag efterlyser ett försäkringsalternativ där man kan avsäga allt förutom gratis sjukvård från staten som man är berättigad till oavsett precis som en alkoholist, diabetiker eller tex rökare är? Dessutom med en självrisk på 50 000, gärna mer? Du blandar redan ihop vad staten betalar för kontra vad försäkringsbolagen täcker :dummer reflektera gärna över vad du menar när du skriver att kostnaden som uppstår betalas framförallt av andra motorcyklister, och sätt det sen i relation till vad jag skrivit i tråden, som du inte ens läst såklart :wiggle Jag har betalat in en enorm buffert till försäkringsbolagens fördel hittills men nu kommer jag använda allehanda knep för att minimera deras intäkter, och ironiskt nog är det tack vare att folk som du tycker sporthojarna är ett otyg och ogärna ser lösningar eller alternativ, betala mer blev mindre betalt, capisce? :3freak Det hade förresten inte ens varit ett problem om du inte trilskades med din kollektivism, det sista du eller jag vill är att vara i ett kollektiv tillsammans så mycket är solklart :lol

Och varför börjar du prata om manliga testiklar? :va
 
Nyheter
Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

Top