I min värld så är en rutinerad och skicklig förare snabbare OCH säkrare på en gammal skithoj än den genomsnittlige SH-posören på värsta RRRZXYZZXXRRR-hojen. Så fokus på hojen leder nog ändå fel i de flesta fall. 
Mvh
Mvh
Haha ja en av mina favorit stunder på hoj är när man stöter på äkta vintage-förare på gamla klassikerI min värld så är en rutinerad och skicklig förare snabbare OCH säkrare på en gammal skithoj än den genomsnittlige SH-posören på värsta RRRZXYZZXXRRR-hojen. Så fokus på hojen leder nog ändå fel i de flesta fall.
Mvh
Jag vill ligga så mycket som möjligt, så tar gärna tips !Vill man ligga och köra fort finns ju
Jag vill ligga så mycket som möjligt, så tar gärna tips !
Genast drar jag mig till minnes en BKK med SMC på kanske Gelleråsen nån gång runt 2008, där man för första gången fick köra på bana och efter några pass tyckte sig börjat knäcka koden lite. Tills en av instruktörerna kom på typ en Honda CB eller nåt, med en instruktörstjej på pallen och gled förbi i ytterkurva. Så jag håller helt med, en skicklig förare kan köra snabbare på nästan vad som, jämfört med en som tror sig vara grym.I min värld så är en rutinerad och skicklig förare snabbare OCH säkrare på en gammal skithoj än den genomsnittlige SH-posören på värsta RRRZXYZZXXRRR-hojen. Så fokus på hojen leder nog ändå fel i de flesta fall.
Mvh
Nej. Det är såklart tillåtet att låna fordon av någon annan. Åtminstone med majoriteten av försäkringar. Det finns försäkringar där det inte är tillåtet att någon annan än ägaren kör. Eller andra typer av villkor som att ingen under 24 skall köra.Vi ska heller inte glömma den klassiska tant Agda taktikenAlltså att man skriver en hoj på nån gamling som aldrig suttit på en i hela sitt liv. Denna taktik har jag använt mig av tidigt i karriären av prestandabilsägande, då skillnaden i premiepris helt enkelt var på tok för stor för att rättfärdiga enligt min själviska beräkning. Sen så kördes iof bilen i fråga stundtals av den faktiska "ägaren", men jag har alltid känt mig lugnare inombords av att ha de fordonen jag använder skrivna på mig och ingen annan
Tant Agda taktiken är dock ett ofog för försäkringsbolagen kan jag tänka mig, och relativt knepig att komma åt, än så länge i Sverige är det inget brott att låna varandras fordon, och jag tror en majoritet av svenskarna vill ha det så även i framtiden, men jag kan ju ha fel
![]()
Stämmer helt riktigt att försäkringen ska stå på den "huvudsakliga brukaren"Nej. Det är såklart tillåtet att låna fordon av någon annan. Åtminstone med majoriteten av försäkringar. Det finns försäkringar där det inte är tillåtet att någon annan än ägaren kör. Eller andra typer av villkor som att ingen under 24 skall köra.
Men gemensamt för alla är att den som står som försäkringstagare skall vara den huvudsakliga brukaren.
Dvs den som brukar fordonet mest. Så fort någon annan brukar fordonet mer än 50% av tiden så är det sålunda den personen som borde vara ägare och försäkringstagare enligt reglerna. I annat fall betraktas det som försäkringsbedrägeri av försäkringsbolaget.
Nu är det ju förvisso svårt att leda i bevisning i många fall.
Men det finns de som fått utebliven eller nedsatt ersättning för skada pga att försäkringsbolaget har ansett att försäkringtagare och huvudsaklig brukare inte var samma person.
Det är nog komplicerat att skapa bra verktyg för detta, hur skulle det gå till?Stämmer helt riktigt att försäkringen ska stå på den "huvudsakliga brukaren"Problemet blir just som du sagt att när olyckan väl är framme kan detta vara svårt att leda i bevisning. Vi ska heller inte glömma att det finns folk som går ännu längre och tex byter försäkringstyp eller anmäler fordon stulna för att få ut ersättningar. Om jag tex klotar min sprillans nya oförsäkrade eller trafikförsäkrade sporthoj kan jag i teorin ställa den i mitt garage ett tag, teckna en helförsäkring och anmäla skadan efter någon månad och på så sätt kringgå allt vad moral och etik innebär
Detta gäller dock såklart alla fordon och inte uteslutande sporthojar eller motorcyklar men, you get the point
Jag kan väl på något sätt ändå tycka att det hade varit positivt om försäkringsbolagen kunde få fler verktyg mot detta, som BrooklynS skrev ovan![]()
Stämmer helt riktigt att försäkringen ska stå på den "huvudsakliga brukaren"Problemet blir just som du sagt att när olyckan väl är framme kan detta vara svårt att leda i bevisning. Vi ska heller inte glömma att det finns folk som går ännu längre och tex byter försäkringstyp eller anmäler fordon stulna för att få ut ersättningar. Om jag tex klotar min sprillans nya oförsäkrade eller trafikförsäkrade sporthoj kan jag i teorin ställa den i mitt garage ett tag, teckna en helförsäkring och anmäla skadan efter någon månad och på så sätt kringgå allt vad moral och etik innebär
Detta gäller dock såklart alla fordon och inte uteslutande sporthojar eller motorcyklar men, you get the point
Jag kan väl på något sätt ändå tycka att det hade varit positivt om försäkringsbolagen kunde få fler verktyg mot detta, som BrooklynS skrev ovan![]()
Jag blir då alltid inkvoterad som djävulens advokat, uschJag har faktiskt varit med om att försäkringsbolaget ville se fordonet innan de ändrade klassningen. Sedan är skadereglerarna inga dumskallar, en totalskada brukar de vilja se eventuella polisrapporter kring olyckan och man ser ju också om skadan är från igår eller tre veckor gammal då det kommer rost i repor osv.
Minsta misstanke om fuffens där och det blir en utredning som sannolikt resulterar i att du blir utan ersättning.
Men som sagt, hojen är en skitsumma i sammanhanget. Skador på tredje part eller dig själv är det som kostar.
Mvh
Fyfan va jag hade velat höra den konversationenKommer att tänka på en kompis som fick sin fireblade stulen utanför sin lägenhet en natt (detta var runt millennieskiftet).
Den hade han skriven på sin farsa som bodde ute på landet och han hade aldrig suttit på en motorcykel i hela sitt liv.
Någon vecka efter stölden så ringer en från försäkringsbolaget och pratade lite allmänt med gubben. Tror det var länsförsäkringar där han även hade lite bilar och traktorer mm försäkrade. Efter en stund så halkade försäkrings killen in på motorcyklar och frågade allmänt om just hans fireblade. Han frågade bland annat hur många växlar den hade & hur många kubik motorn var på gubben hade inte en blekaste aning. Efter en stund så sa han rent ut att det var grabbens motorcykel och han bara står som ägare. Tror dom fick dubbla självrisken sen löste det sig (kan komma ihåg fel)
Jag vet faktiskt inte heller hur det skulle gå till, men om man sänker min premie kan jag gå med på att utforska lite lösningar åt försäkringsbolagenDet är nog komplicerat att skapa bra verktyg för detta, hur skulle det gå till?
Jag tänker att verktyget idag är premien.
Du klotar din oförsäkrade hoj, och agerar enligt ovanstående text, vilket resulterar att du som enskild får ersättning och är för stunden nöjd - kollektivet betalar.
Kontentan blir att nästa år så balanseras denna kostnad ut på kollektivet - premien höjs.
Så, jag tror att vi i mångt och mycket har den premie vi förtjänar.
En halv mille. Efter den här olyckan fick lastbilens försäkringsbolag bekosta byggandet av en ny bro. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoyqpA/en-omkom-i-tankbilsolyckaJag blir då alltid inkvoterad som djävulens advokat, usch
Man kan ju teckna en helt ny försäkring istället och lösa det så, jag har aldrig blivit tillfrågad om fordonets skick vid ny försäkring, jag har också bytt försäkringstyp utan att bli tillfrågad om fordonets skick, så det går nog att kringgå det där om man tänker efter lite före
Notera att jag säger inte att man ska göra ovanstående, bara för att förtydligamen som sagt, djävulens advokat...
Sen har mina försäkringsbolag alltid varit tydliga med att man har gott om tid på sig att anmäla en fordonsskada, ingen stress där inte verkar det som i min erfarenhet iaf
Snackar vi en total skrotning kan man ju kanske tycka det är konstigt att det inte anmälts direkt, men det verkar inte finnas något regelrätt krav på det vad jag förstått, kan ha fel såklart
Men ja du har helt rätt i att det är personskadorna som kostar främst vid hojolyckor, däremot kan jag väl säga att ett försäkringsbolag inte blir speciellt glada om man kvaddat en bil värd över en halv mille heller![]()
En halv mille. Efter den här olyckan fick lastbilens försäkringsbolag bekosta byggandet av en ny bro. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoyqpA/en-omkom-i-tankbilsolycka
Jag ville bara påpeka att det är hög tid att börja spara!Men Miggen vill ju pröjsa allt sådant själv?
Mvh
Jag ville bara påpeka att det är hög tid att börja spara!
Om jag inte minns fel så revs allt och det byggdes en helt ny bro.Spara? En bro på E6? Äh kostar väl kanske bara 300 miljoner till 1,5 miljarder beroende på hur mycket som behöver lagas…
Mvh
Vill jag? Åh fy fan...Men Miggen vill ju pröjsa allt sådant själv?
Mvh
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5
Screenshot I maj är det ... |