Vem har företräde?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Igår var jag ute och körde lite med bilen, men när jag var på väg hem hamla jag i en situation som jag inte är precis van vid. Jag är den blåa bilen och är på väg ut på vägen från ett på/avkörningsfällt när jag är halvvägs inne i filen så kommer det en arrogant överklasskärring och kör om den gröna bilen och svänger, utan att kolla sig för, in framför den gröna bilen där jag redan är på väg in.

Så vad gäller, får överklasskärringar köra så och vem har rätt att lägga sig framför den gröna bilen?

Jag kan för övrigt inte inte släppa att jag inte ens tutade på henne, utan snällt la mig tillbaka i på/avkörningsfältet. :dummer

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    14.1 KB · Visningar: 65
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ingen har några "rättigheter" i trafiken, bara (gemensamma) skyldigheter.

I detta scenariot skulle jag vilja påkalla att hon har en skyldighet att ge dig utrymme att kunna lämna avkörningsfältet.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Du har företräde. Man är skyldig att underlätta när någon ska på motorvägen.
Dessutom direkt olämpligt att göra en omkörning vid en påfart när man ser att det kommer en bil som ska på motorvägen.

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Nej. Ingen har företräde. Ömsesidigt hänsynstagande precis som vid körfältsbyten.
Accelerationsfältet tillhör också motorvägen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Båda skall visa hänsyn för att underlätta påfart.
Men det är i stort sett alltid den som kör in på motorvägen som åker dit vid olycka. :(

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Eftersom att högerregeln inte är applicerbar vid på/avfart så är det regeln att den som har finast bil har företräde och det för att den mindre fina bilen inte ska smutsa ner den finare bilen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Framhjulsdriven bil väjer. Eljest har den med dieselmotor företräde.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom att högerregeln inte är applicerbar vid på/avfart så är det regeln att den som har finast bil har företräde och det för att den mindre fina bilen inte ska smutsa ner den finare bilen.

Jag trodde fula bilar hade företräde? Ingen brukar i alla fall vara kaxig när jag tar min plats i trafiken för dom flesta brukar inse vem som har mest att förlora.

Tjita1

Guest
Men som sagt, ömsesidigt hänsynstagande. I det läget hade jag, om jag hade kört den blåa bilen, backat ner och kört in bakom den gröna. Å andra sidan hade man lika gärna kunnat bli trängd där också. Isåfall hade jag tutat allt vad jag hade orkat. Hade fanskapet inte flyttat sig ändå hade jag fortsatt tuta, tvärnitat, kört ut efter henne, sen kört om och tutat lite till då på idioten. :6surkart

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nej. Ingen har företräde. Ömsesidigt hänsynstagande precis som vid körfältsbyten.
Accelerationsfältet tillhör också motorvägen.

Det där funkar ju tyvärr bara i teorin dock. I praktiken har den som kör ute på motorvägen flera mil av väg. Den som kommer på påfarten måste ut snabbt annars hamnar man i diket. Känns ganska uppenbart då vem som bör hålla sig kvar i sin fil.

jetson

Guest
Du skulle ha torterat henne till döds med en plogpinne
(skojja bara)

Man ser ju klart o tydligt på bilden att hon körde över heldraget när hon korsar från vänster till högerfil, så hon gjorde fel.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det är som du beskriver så är det självklart du som har mest rätt, du är i filen och blir utprejad. Man ska ju förvissa sig om att det inte är någon där innan man byter fil.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Läste någon broschyr om att det nu var bestämt att till viss del förbjuda mobiltelefon bakom ratten.. lite lagom svenskt sådär ;) Ta inte i för mycket för f-n!

Tjita1

Guest
Hur då? "Det är numera bara tillåtet att prata i telefon om du har den inställd på 2G."
Eller vad? :D

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det rör sig inte om någon motorväg, motortrafikled möjligtvis med maxhastighet på 70 km/h

Jag nämnde inte heller att hon skulle in i det kombinerade på/avkörningsfältet som jag låg i. Varför man nu gör en omkörning när man ska svänga av vet jag dock inte, det kan man ju göra på hoj för att man jävligt kvick men det är inte överklasskärringar i A6or

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du skulle ha torterat henne till döds med en plogpinne
(skojja bara)

Man ser ju klart o tydligt på bilden att hon körde över heldraget när hon korsar från vänster till högerfil, så hon gjorde fel.
Sorry, glömde sträcka den, det är inte heldraget där egentligen. Det är bytt nu.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...