Vem har företräde?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Den som egentligen avgör vem som har rätt eller fel är förstås polisen och/eller försäkringsbolaget :tungan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den som egentligen avgör vem som har rätt eller fel är förstås polisen och/eller försäkringsbolaget :tungan

Jag gissar att försäkringsbolaget skulle döma till delat vållande. Ingen av de två bilarna har hunnit ta den aktuella filen i besittning utan de är bägge på väg in i den och jag ser inte att någon av de två skulle ha större rätt än den andra.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/
Mjah, hon ska underlätta, men den på påfarten har väjningsplikt. Förutsatt att det inte fanns något accelerationsfält, fannst det ett sånt är det ju ingen som har rätt.

En sak jag stör mig lite sådär allmänt på är folk som INTE accelererar upp till hastigheten på den vägen de ska ut på från påfarten på accelerationsfältet, utan ligger ch fiser i 70 hela det fältet och blockerar för bakomvarande där, och när det sedan svängs ut på vägen så görs det inte helt sällan rakt framför någon stackare. Det har iofs inte sådär jättemycket med den här diskussionen att göra, jag bara stör mig på det.
:gnissla

Det är de förjävliga på här i snålland.
Enda platsen i Sverige där jag varit med om att folk STANNAR i accelerationsfältet innan de svänger ut.
Oftast någon fräsigare bil med pensionär bakom ratten.
Livsfarligt för en annan när man kommer bakom. Min skrutt-åpel har en kvart till 110 så kan man inte nyttja accelerationsfältet blir det en dödsfälla :gnissla

Det är fan att man har så mycket annat att hållla rätt på så man missar att ta nummret i sådana situationer.

Rondellkörningen har fascinerat mig också. I första rondellen funkar det alltid perfekt med kugghjulsprincipen. Bara för att i nästa 900m längre bort vara knökstopp och kaos.
Varje. Jävla. Morgon.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Man har inga rättigheter(läs: förkörsrätt osv) i trafiken, bara skyldigheter :fakta

Förutom på sporthoj.com :D:D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är de förjävliga på här i snålland.
Enda platsen i Sverige där jag varit med om att folk STANNAR i accelerationsfältet innan de svänger ut.
Oftast någon fräsigare bil med pensionär bakom ratten.
Livsfarligt för en annan när man kommer bakom. Min skrutt-åpel har en kvart till 110 så kan man inte nyttja accelerationsfältet blir det en dödsfälla :gnissla

Det är fan att man har så mycket annat att hållla rätt på så man missar att ta nummret i sådana situationer.

Rondellkörningen har fascinerat mig också. I första rondellen funkar det alltid perfekt med kugghjulsprincipen. Bara för att i nästa 900m längre bort vara knökstopp och kaos.
Varje. Jävla. Morgon.

Ja, i småland ska man ju hålla sig till de små skogsvägarna, där alla andra gasglada håller sig, förutom runt pensionärernas transporttider. :hihi
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Just i påfartsituationer har jag märkt en ökande okunskap om att man ska använda påfartsfältet till att accelerera upp i samma fart som dom som kommer på huvudleden.
Jag kör lastbil nu för tiden och i början var man snäll och släppte på gasen, eller till och med bromsade för att släppa in andra billister.
Men nu skiter jag blankt i det, folk är så jäkla kassa på att försöka anpassa sin fart till den farten som råder på vägen dom ska in på.
Så är det så dom inte kan gasa för att komma före mig (jag ligger i 82km/h, bilen är spärrad till det) så får dom skylla sig själv och bromsa tills jag har passerat.

Så, då har jag fått ur mig det :gnissla
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Så fort du börjat ta dig in i den nya filen har du företräde framför andra. Du behöver alltså inte ha alla 4 hjul i rätt fil för att damen ska ge dig företräde.
 

Tjita1

Guest
Just i påfartsituationer har jag märkt en ökande okunskap om att man ska använda påfartsfältet till att accelerera upp i samma fart som dom som kommer på huvudleden.
Jag kör lastbil nu för tiden och i början var man snäll och släppte på gasen, eller till och med bromsade för att släppa in andra billister.
Men nu skiter jag blankt i det, folk är så jäkla kassa på att försöka anpassa sin fart till den farten som råder på vägen dom ska in på.
Så är det så dom inte kan gasa för att komma före mig (jag ligger i 82km/h, bilen är spärrad till det) så får dom skylla sig själv och bromsa tills jag har passerat.

Så, då har jag fått ur mig det :gnissla

Jag tycker också det är helt värdelöst när man måste flytta sig för nån som sticker ut näsan i 50 på motorvägen. Gasa för helvete! Det fick jag lära mig på trafikskolan (även om jag kunde räkna ut det innan) att med dom hojar vi hade där så är det fullgas på påfarterna som gäller så man kommer upp i fart samma vecka.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top