Vem har företräde?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den som ska byta fil är alltid den som ska lämna företräde. Däremot så har den som kommer på påfarten alltid väjningsplikt mot dem på vägen de ansluter till. Lite knepigt, den bilen som definitivt har företräde, trots att det egentligen inte finns, är den gröna.
Om den blåa redan var i filen när den röda attackerade in så skulle den röda ha lämnat företräde, annars är det den blåa som ska göra det.
Däremot så ska man inte köra som ett blockmongo, vilket det verkar som om föraren i den röda bilen gjort.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag trodde fula bilar hade företräde? Ingen brukar i alla fall vara kaxig när jag tar min plats i trafiken för dom flesta brukar inse vem som har mest att förlora.

Det är faktiskt riktigt roligt att toucha folk i dyra tüska bilar som försöker tränga sig enligt principen " jag är rik och hjärndöd och fick körkortet i flingpaketet" när man har en bucklig gammal mazda..

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Det rör sig inte om någon motorväg, motortrafikled möjligtvis med maxhastighet på 70 km/h
Varför man nu gör en omkörning när man ska svänga av vet jag dock inte,

Hon gjorde en "Stockholmare" alltså. :)

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Rent generellt är det den som byter fil som får fel. Om ni båda svänger in i samma fil samtidigt, så är det dock solklart hennes fel, med tanke på att hon ska underlätta påfart.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Framhjulsdriven bil väjer. Eljest har den med dieselmotor företräde.

Typiskt SH-folk att överskatta de omgivande trafikanterna så. Hur många procent tror du vet vilka hjul som är de drivande? Hur ska du klassa de olika varianterna av 4wd? Nej, enklast är att ha en bil man är mindre rädd om än vad omgivande är om sina.

Med den omsorg du visar dina ägodelar är det dessutom solklart att du kommer att väja, inte bara väja utan med en ballerinas lätthet dansa ur vägen för rullande materia som lätt kan ersättas. Det skulle vara om du har samma mentalitet som mammorna med barnvagn, du vet de här som demonstrativt skjuter den egna avkomman framför sig rakt ut i trafikströmmen för att de minsann har företräde, (även när de inte har det). Tror näppeligen du låter förstöra klenoden för att du hade rätt enligt några historiska krigslagar?

Jag är skeptisk, som den gode Dr Dängrot plägade säga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är faktiskt riktigt roligt att toucha folk i dyra tüska bilar som försöker tränga sig enligt principen " jag är rik och hjärndöd och fick körkortet i flingpaketet" när man har en bucklig gammal mazda..

Det är lite intressant faktiskt att det oftast är de i dyra fina bilar som kör på det där viset. Inte så många som mig med hybris i en ful bil. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Rent generellt är det den som byter fil som får fel. Om ni båda svänger in i samma fil samtidigt, så är det dock solklart hennes fel, med tanke på att hon ska underlätta påfart.

http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/
Mjah, hon ska underlätta, men den på påfarten har väjningsplikt. Förutsatt att det inte fanns något accelerationsfält, fannst det ett sånt är det ju ingen som har rätt.

En sak jag stör mig lite sådär allmänt på är folk som INTE accelererar upp till hastigheten på den vägen de ska ut på från påfarten på accelerationsfältet, utan ligger ch fiser i 70 hela det fältet och blockerar för bakomvarande där, och när det sedan svängs ut på vägen så görs det inte helt sällan rakt framför någon stackare. Det har iofs inte sådär jättemycket med den här diskussionen att göra, jag bara stör mig på det.
:gnissla

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är lite intressant faktiskt att det oftast är de i dyra fina bilar som kör på det där viset. Inte så många som mig med hybris i en ful bil. :)

Det är det mysiga med buckliga gamla rishögar, de där miffona i dyra bilar undviker en... Är det däremot en gammal bil utan bucklor har de genast mycket mindre respekt. Jaja, man ska ju få bucklorna nån gång. Buckliga gamla rishögar är ju dessutom förträffliga på parkeringsplatser, folk tenderar att undvika att stå bredvid dem. :tummenupp

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Nej, han med nyast bil har väjningsplikt. Han har förmodligen både bättre bromsar och är mer rädd om sin bil än den som kör den äldre bilen.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Själv brukar jag ligga i vänsterfil rätt länge tills jag passerat påfarter. Brukade köra lätt lastbil så döda vinkeln på höger sida är inget man hittar lätt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/
Mjah, hon ska underlätta, men den på påfarten har väjningsplikt. Förutsatt att det inte fanns något accelerationsfält, fannst det ett sånt är det ju ingen som har rätt.

En sak jag stör mig lite sådär allmänt på är folk som INTE accelererar upp till hastigheten på den vägen de ska ut på från påfarten på accelerationsfältet, utan ligger ch fiser i 70 hela det fältet och blockerar för bakomvarande där, och när det sedan svängs ut på vägen så görs det inte helt sällan rakt framför någon stackare. Det har iofs inte sådär jättemycket med den här diskussionen att göra, jag bara stör mig på det.
:gnissla

Kanske inte så lätt att veta alla gånger. Det finns bilar som är väldigt trötta.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kanske inte så lätt att veta alla gånger. Det finns bilar som är väldigt trötta.

Jo, men jag har kört sådana med, och brukar ändå inte ha något problem med det sålänge det finns accelerationsfält. Och om det tex är en V70 AWD som ligger och fiser i 70 hela accelerationsfältet så är det knappast någon brist på knuff...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, men jag har kört sådana med, och brukar ändå inte ha något problem med det sålänge det finns accelerationsfält. Och om det tex är en V70 AWD som ligger och fiser i 70 hela accelerationsfältet så är det knappast någon brist på knuff...

För mitt ena VW-skåp(2.4D) räcker inte ett normalt accelerationsfält till. Särskilt inte om jag har mycket last vilket jag vanligen har.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Inte Så trötta, det är miffot bakom ratten det hänger på, jävligt trött högerben troligen!

Och, finns det någon som Är så trött och är nyare än -70 borde den renoveras eller skrotas då det är något seriöst fel på den! :mad:

#arga män skriver

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
För mitt ena VW-skåp(2.4D) räcker inte ett normalt accelerationsfält till. Särskilt inte om jag har mycket last vilket jag vanligen har.
Okej, kan inte påstå att jag har erfarenhet av det däremot. Men nog borde den kunna orka upp i en ganska liknande hastighet, snarare än att genom kurvan in till accelerationsfältet hålla 60, och sedan lååååååågsamt öka till 70-80 nånting? Sedan brukar jag ha rätt mycket mer förståelse för just skåpbilar, lastbilar och andra yrkesfordon som tar tid på sig än en generell personbil som fiser på... Misstänker att jag däremot kommer att få mer erfarenhet av just den med en skåpbil som är tungt lastad och accelererar lite långsamt snart. ;)
Det närmaste jag kört är en vanlig gammal survolvo med släp bakom med en alldeles för hög vikt, och då fick jag ju inte köra fortare än 80 till att börja med, så det blir ju inte riktigt samma sak.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, kan inte påstå att jag har erfarenhet av det däremot. Men nog borde den kunna orka upp i en ganska liknande hastighet, snarare än att genom kurvan in till accelerationsfältet hålla 60, och sedan lååååååågsamt öka till 70-80 nånting? Sedan brukar jag ha rätt mycket mer förståelse för just skåpbilar, lastbilar och andra yrkesfordon som tar tid på sig än en generell personbil som fiser på... Misstänker att jag däremot kommer att få mer erfarenhet av just den med en skåpbil som är tungt lastad och accelererar lite långsamt snart. ;)
Det närmaste jag kört är en vanlig gammal survolvo med släp bakom med en alldeles för hög vikt, och då fick jag ju inte köra fortare än 80 till att börja med, så det blir ju inte riktigt samma sak.

Visst, om det ingången till accelerationsfältet tillåter hög ingångsfart så är det ju ett ickeproblem. Så det beror ju lite på hur det ser ut. Oftast uppstår nog problemet för mig när jag kommer från en korsning och ut på en +70-väg från stillastående. Även om nästa bil är väldigt långt bort så brukar dom hinna ifatt mig innan jag är uppe i fart och det är inte alltid de kan köra om.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä då, renovera! (ben, bil eller vilket som nu felar....:hihi)

Eller köp vito, min funkar! ;)

Nej, det är en pålitlig arbetshäst som gör sitt jobb.
Jag vill inte ha en bil med plåt som rostar sönder med en halveringstid på 10 år.
Mitt andra skåp är en 2.5 TDI och den är tillräckligt pigg och dessutom kör jag mindre last i den. Byter hellre till en sån.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO