MrC
\,,/(O_O)\,,/
Med en verkstadshandbok kommer man långt =)
5 Års garanti är bra förvisso, men här är en delbetalning av garantin. Det låter stort och värdefullt, och det är ju faktiskt sällan med tanke på kvalitén att något dyrt eller allvarligt fel som motor eller drivlina rasar( på 5 år och ca 2000-5000 mil) hör nog mer till undantagen. Om man kör lite mil kanske man måste serva oavsett 1 gång per år, 6 servicar(med 100 mila) isåfall ggr ca 3000 kr= ca 18 000 kr kostar servicen då, men ok man får ju lite olja och filter på det samt bromsvätska och belägg Man är fast i deras klor och de vet att den som köper ny hoj och har kvar den oftast VILL ha kvar garantierna för säkerhets skull, jag har själv gjort så och vid ett ev nyköp så kommer jag själv göra så igen, för säkerhets skull..Micke™;5656811 skrev:efter att mc-bolaget skulle ha 2800:- för att byta olja, filter och inspektera bromsvätskan fick jag nog. Vill inte påstå att jag är nån teknisk geni gällande motorer osv (fast iof jag har ju Markus hjälp till hands), byta olja, filter samt inspektera cykeln enl de punker som står i protokollet kan nog vilken inkompetent dåre som helst göra. Byta bromsvätska, drev, packboxar o annat småpill behöver man inte heller vara nån raketforskare för. Jävla ockerpriser firmorna tar. Och visst jag förstår att merparten av kostnaderna är arbetstid. Men för en stämpel som inte är skit värd.
Fast det är egentligen bara halva sanningen. Största anledningen till att jag gör servicen själv numera är för att när jag bytte in min z1000 mot min nuvarande på AVA, så skulle de göra 1200mila på zätan. Vad hände? Jo de satte ett praktikantjon på att göra den servicen. Vad hände sen? Jo en kund skulle ta ut den på en provkörning, han kom halvägs upp på påfarten mot sthlm från AVA så tokskar motorn. varför? praktikanten hade missat att pytsa i olja.
Nu var ju hojen AVA's men ponera att det varit min som varit på service? Sen litar jag inte för fem öre på att de verkligen utför allt som skall göras.
Vad kan bli fel?
Fy fan, vi skulle ju stänga tråden och börja om, nu har jag haft sex med med en KATT och alla MODERATORER är skitfula och hela det det här jävla skitforumet luktar illa. Hur i helvete ska man få en tråd avstängd? Jag avskyr det här jävla vädret och jag önskar att jag hade två identiskta motorcyklar, varför vet jag inte men det skulle kännas bättre. Dessutom har jag tandvärk, för 2 veckor sen var jag på en 50-årsfest, figuren som fyllde år är jägare och hade just skjutit en hjort. Köttet var ju fantasiskt, när man skjuter hjort använder man hagel va? Jajemen, det kan jag intyga.
Ny dag imorrn, då skall jag köra mc, sista turen i år. Tanka, gasa lite, filosofera, fylla på däcktrycket, lämna 600:- till en polare, köra fort på motorväg, 120 km/h, lämna stövel till en annan polare, köra lite fortare, 240 km/h, tanka fullt och åka hem o tvätta. Sen ska jag gnugga näsan mot kåpan fram och pussa tanken och ställa in. Det ger mig ångest
5 Års garanti är bra förvisso, men här är en delbetalning av garantin. Det låter stort och värdefullt, och det är ju faktiskt sällan med tanke på kvalitén att något dyrt eller allvarligt fel som motor eller drivlina rasar( på 5 år och ca 2000-5000 mil) hör nog mer till undantagen. Om man kör lite mil kanske man måste serva oavsett 1 gång per år, 6 servicar(med 100 mila) isåfall ggr ca 3000 kr= ca 18 000 kr kostar servicen då, men ok man får ju lite olja och filter på det samt bromsvätska och belägg Man är fast i deras klor och de vet att den som köper ny hoj och har kvar den oftast VILL ha kvar garantierna för säkerhets skull, jag har själv gjort så och vid ett ev nyköp så kommer jag själv göra så igen, för säkerhets skull..
Frågan är att om någon fullkomligt struntar i garantin, servar hojen själv 1 gång per år under 5 år med olja och filter och dokumenterar, får en servicekostnad på max 3000 kr, så inte tror jag dagen efter garantin går ut att den hojen vid försäljning är värd 15 000 kr mindre..?
Servar man själv då så har man råd att pruta på priset och få hojen lättare såld!
Som jag ser det så är garantin värdefull för de som kör riktigt mycket per säsong, men har för mig att de olika märkena att de har garanterat sig där också 5 år eller 5000 mil??
Har inte lämnat in en hoj på verkstad sen 60-talet...Många är väldigt duktiga medans en hel del knappt borde tillåtas att tanka fordonet...
Som svar på TS fråga; Om jag har tid gör jag det själv, annars får verkstan göra det.
Vad kan bli fel? Jag menar byta vätskor är ju inte raketforskning, Byta belägg tar 5 minuter. Byta drivpaketet tar 30 min på sin höjd..
Men visst kolla ventilspel och sådant tar jag gärna hjälp med alt lämnar in till väldigt duktig mek.
Det du rabblar upp är ju ganska standard anser jag men det jag menade med tidigare inlägg var att folk ger sig på sånt dom inte är säkra på tex ventiljustering osv och sen säljer hojen.Vad kan bli fel? Jag menar byta vätskor är ju inte raketforskning, Byta belägg tar 5 minuter. Byta drivpaketet tar 30 min på sin höjd..
Men visst kolla ventilspel och sådant tar jag gärna hjälp med alt lämnar in till väldigt duktig mek.
Precis!Jag tror nog även att det är en hel del "hemmafixare" som egentligen borde lämna in sina hojar...
Det du rabblar upp är ju ganska standard anser jag men det jag menade med tidigare inlägg var att folk ger sig på sånt dom inte är säkra på tex ventiljustering osv och sen säljer hojen.
Servar personligen hojarna själv!
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |