Vem i helvete servar din hoj?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Servat alltid själv, kan det mesta så vill inte betala nån annan för den kunskapen jag besitter själv. Sen är det jävligt nice att fixa med hojen själv. Man får liksom en annan relation med hojen och vet att allt är korrekt gjort.

Har polare som är mekaniker på bilverkstäder och saker som de berättat så känns det som rena blåsningen att lämna in hojen eller bilen till dessa mekaniker.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag utför alla servicar enligt serviceboken hos en märkesverkstad, enbart för att garantin ska gälla. Utöver detta brukar jag själv göra egna servicar och framförallt oljebyten med tätare intervall än de som anges i serviceboken.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Fy fan, vi skulle ju stänga tråden och börja om, nu har jag haft sex med med en KATT och alla MODERATORER är skitfula och hela det det här jävla skitforumet luktar illa. Hur i helvete ska man få en tråd avstängd? Jag avskyr det här jävla vädret och jag önskar att jag hade två identiskta motorcyklar, varför vet jag inte men det skulle kännas bättre. Dessutom har jag tandvärk, för 2 veckor sen var jag på en 50-årsfest, figuren som fyllde år är jägare och hade just skjutit en hjort. Köttet var ju fantasiskt, när man skjuter hjort använder man hagel va? Jajemen, det kan jag intyga.

Ny dag imorrn, då skall jag köra mc, sista turen i år. Tanka, gasa lite, filosofera, fylla på däcktrycket, lämna 600:- till en polare, köra fort på motorväg, 120 km/h, lämna stövel till en annan polare, köra lite fortare, 240 km/h, tanka fullt och åka hem o tvätta. Sen ska jag gnugga näsan mot kåpan fram och pussa tanken och ställa in. Det ger mig ångest:gråta
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Allt i serviceväg gör jag själv. Renoveringar och större ingrepp överlämnar jag mer än gärna till någon som har bättre kunskap..
 

jetson

Guest
Själv lämnar jag in den så länge jag anser att jag har råd, när det blir för dyrt säljer jag hojen. Har hittat en bra verkstad med hyfsade priser som verkar kunna sina grejer (mc skadecenter)


Har bytt drivpaket o lite skit men vafan, inte min grej, lämnar det till proffsen :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Micke™;5656811 skrev:
efter att mc-bolaget skulle ha 2800:- för att byta olja, filter och inspektera bromsvätskan fick jag nog. Vill inte påstå att jag är nån teknisk geni gällande motorer osv (fast iof jag har ju Markus hjälp till hands), byta olja, filter samt inspektera cykeln enl de punker som står i protokollet kan nog vilken inkompetent dåre som helst göra. Byta bromsvätska, drev, packboxar o annat småpill behöver man inte heller vara nån raketforskare för. Jävla ockerpriser firmorna tar. Och visst jag förstår att merparten av kostnaderna är arbetstid. Men för en stämpel som inte är skit värd.

Fast det är egentligen bara halva sanningen. Största anledningen till att jag gör servicen själv numera är för att när jag bytte in min z1000 mot min nuvarande på AVA, så skulle de göra 1200mila på zätan. Vad hände? Jo de satte ett praktikantjon på att göra den servicen. Vad hände sen? Jo en kund skulle ta ut den på en provkörning, han kom halvägs upp på påfarten mot sthlm från AVA så tokskar motorn. varför? praktikanten hade missat att pytsa i olja.

Nu var ju hojen AVA's men ponera att det varit min som varit på service? Sen litar jag inte för fem öre på att de verkligen utför allt som skall göras.
5 Års garanti är bra förvisso, men här är en delbetalning av garantin. Det låter stort och värdefullt, och det är ju faktiskt sällan med tanke på kvalitén att något dyrt eller allvarligt fel som motor eller drivlina rasar( på 5 år och ca 2000-5000 mil) hör nog mer till undantagen. Om man kör lite mil kanske man måste serva oavsett 1 gång per år, 6 servicar(med 100 mila) isåfall ggr ca 3000 kr= ca 18 000 kr kostar servicen då, men ok man får ju lite olja och filter på det samt bromsvätska och belägg:tummenupp Man är fast i deras klor och de vet att den som köper ny hoj och har kvar den oftast VILL ha kvar garantierna för säkerhets skull, jag har själv gjort så och vid ett ev nyköp så kommer jag själv göra så igen, för säkerhets skull..:gnissla

Frågan är att om någon fullkomligt struntar i garantin, servar hojen själv 1 gång per år under 5 år med olja och filter och dokumenterar, får en servicekostnad på max 3000 kr, så inte tror jag dagen efter garantin går ut att den hojen vid försäljning är värd 15 000 kr mindre..?

Servar man själv då så har man råd att pruta på priset och få hojen lättare såld!

Som jag ser det så är garantin värdefull för de som kör riktigt mycket per säsong, men har för mig att de olika märkena att de har garanterat sig där också 5 år eller 5000 mil??
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad kan bli fel?

Jodå, har fått några "fint självservade hojar" att göra första hjälpen på;

Bromsbelägg, där man fått ena belägget fel i oket och därmed inte jobbade alls, det andra belägget försökte bända loss skivan från fälgen (flytande bakok) :tummenupp
Gaffelben där man lagat en dålig lagerbana med eltejp :3freak
Oljepluggar som runddragits då folk i allmänhet verkar tro att "stor skalle, stor nyckel" är det enda rätta :D
Framhjul som monterats på fel sätt vilket medför att gaffelbenen inte går rakt och därmed sliter både p-boxar och lager :fakta
Kedjor som är så spända att lagringen på utgående axel lämnar in :smasha
Motorer överfyllda med olja :4skrika
Kopplingsvajrar/kopplingspumpar som är feljusterade och kopplingsslir som följd. :näsblod
Bromsvätska som aldrig blivit bytt :rolleyes:

Många är väldigt duktiga medans en hel del knappt borde tillåtas att tanka fordonet...

Som svar på TS fråga; Om jag har tid gör jag det själv, annars får verkstan göra det.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fy fan, vi skulle ju stänga tråden och börja om, nu har jag haft sex med med en KATT och alla MODERATORER är skitfula och hela det det här jävla skitforumet luktar illa. Hur i helvete ska man få en tråd avstängd? Jag avskyr det här jävla vädret och jag önskar att jag hade två identiskta motorcyklar, varför vet jag inte men det skulle kännas bättre. Dessutom har jag tandvärk, för 2 veckor sen var jag på en 50-årsfest, figuren som fyllde år är jägare och hade just skjutit en hjort. Köttet var ju fantasiskt, när man skjuter hjort använder man hagel va? Jajemen, det kan jag intyga.

Ny dag imorrn, då skall jag köra mc, sista turen i år. Tanka, gasa lite, filosofera, fylla på däcktrycket, lämna 600:- till en polare, köra fort på motorväg, 120 km/h, lämna stövel till en annan polare, köra lite fortare, 240 km/h, tanka fullt och åka hem o tvätta. Sen ska jag gnugga näsan mot kåpan fram och pussa tanken och ställa in. Det ger mig ångest:gråta

Är du säker på att du åt Hjort? Du kan ha ätit Hind också, dvs hondjuret av av "hjort";) Det ÄR en icke kompetent och en oseriös jägare OM du ätit av Dov(eller Kron) vilt där Hanen heter Hjort om du fått hagel i maten om denna jägare skjutit djuret med hagel, man jagar dessa djur med kula ENBART kula! Däremot kan man om man har skadeskjutit djuret med KULA gått fram och avfångat det med ett hagelskott(så får man då göra även med älg) Så du kan ju testa hur seriös jägaren är och fråga vad han sköt djuret med för hagelskott, kommer ingen förklaring som jag ovan beskrev, så vet du hur seriös jägaren är.

Hoppas köttet smakade bra, men när det är hagel i sådant kött....MEN din vän kan vara helt oskyldig med, då det kan ha varit någon annan klåpare till jägare som försökt skjutit djuret med hagel och det har bara fått sig en "stänk" hagel. Lite överkurs men men:rolleyes:
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
5 Års garanti är bra förvisso, men här är en delbetalning av garantin. Det låter stort och värdefullt, och det är ju faktiskt sällan med tanke på kvalitén att något dyrt eller allvarligt fel som motor eller drivlina rasar( på 5 år och ca 2000-5000 mil) hör nog mer till undantagen. Om man kör lite mil kanske man måste serva oavsett 1 gång per år, 6 servicar(med 100 mila) isåfall ggr ca 3000 kr= ca 18 000 kr kostar servicen då, men ok man får ju lite olja och filter på det samt bromsvätska och belägg:tummenupp Man är fast i deras klor och de vet att den som köper ny hoj och har kvar den oftast VILL ha kvar garantierna för säkerhets skull, jag har själv gjort så och vid ett ev nyköp så kommer jag själv göra så igen, för säkerhets skull..:gnissla

Frågan är att om någon fullkomligt struntar i garantin, servar hojen själv 1 gång per år under 5 år med olja och filter och dokumenterar, får en servicekostnad på max 3000 kr, så inte tror jag dagen efter garantin går ut att den hojen vid försäljning är värd 15 000 kr mindre..?

Servar man själv då så har man råd att pruta på priset och få hojen lättare såld!

Som jag ser det så är garantin värdefull för de som kör riktigt mycket per säsong, men har för mig att de olika märkena att de har garanterat sig där också 5 år eller 5000 mil??

Fem års garanti är ju skitfint, såvida man inte kör kawa och bara har 2års garanti :/
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Många är väldigt duktiga medans en hel del knappt borde tillåtas att tanka fordonet...
Som svar på TS fråga; Om jag har tid gör jag det själv, annars får verkstan göra det.
Har inte lämnat in en hoj på verkstad sen 60-talet...:tummenupp
"Gör jag det själv" så vet jag iaf VAR jag eventuellt fuskat..
Lämnar jag den på verkstad vet jag bara ATT ..:hihi

OK, även jag gör misstag, men de blir allt färre och ffa billigare.
Det gäller också att veta sina begränsningar, det är en mycket värdefull kunskap!
Självklart har man en original verkstadshandbok till varje hoj!
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Vad kan bli fel? Jag menar byta vätskor är ju inte raketforskning, Byta belägg tar 5 minuter. Byta drivpaketet tar 30 min på sin höjd..

Men visst kolla ventilspel och sådant tar jag gärna hjälp med alt lämnar in till väldigt duktig mek.

"Vad kan bli fel?"
Vad menar du? Allt kan bli fel! Jag tror alla här inne uppskattar en fullstämplad servicebok.
Tex köper jag hellre en cross där kolven aldrig är bytt på bara för att jag inte litar på ngn som inte litar på en verkstad, har gjort det själv.
Jag tror det snackas mkt här. "Jag gör det själv" hit och dit men det är inte lika många som faktiskt gör det rätt.

Ex. "Jag byter alltid olja själv på min VTX1800. Den får stå hela natten med oljepluggen ur så att verkligen all skit kommer ut."
Om han istället hade varmkört och släppt på båda pluggarna hade det blivit lika noga gjort som han trodde han gjorde själv.
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
ett hett tips jag har en väldigt bra kontakt på Ktm hojar, kan säga att dom flesta med motard / endurohojar i göteborg har besökt denna man "peter" och alla har varit mer än nöjda du får alltid tip top kvalite på allt jobb och hojen blir som en dröm han gjorde även den stora 1000mila på min 690 blev klockrent!!:yoparty
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Vad kan bli fel? Jag menar byta vätskor är ju inte raketforskning, Byta belägg tar 5 minuter. Byta drivpaketet tar 30 min på sin höjd..
Men visst kolla ventilspel och sådant tar jag gärna hjälp med alt lämnar in till väldigt duktig mek.
Det du rabblar upp är ju ganska standard anser jag men det jag menade med tidigare inlägg var att folk ger sig på sånt dom inte är säkra på tex ventiljustering osv och sen säljer hojen.
Servar personligen hojarna själv!
Jag tror nog även att det är en hel del "hemmafixare" som egentligen borde lämna in sina hojar...
Precis!
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det du rabblar upp är ju ganska standard anser jag men det jag menade med tidigare inlägg var att folk ger sig på sånt dom inte är säkra på tex ventiljustering osv och sen säljer hojen.
Servar personligen hojarna själv!

Look who's talking, vem är det som brukar fråga mig på msn/ringer mig så fort han stöter på patrull? ;)
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag fick tilbaka min hoj efter service en gång där det också blev styrlagerbyte . Tyckte den betedde sig lurigt och åkte direkt tillbaka.

Gaffelbenen var lösa:3freak Båda två.... De hade i princip bara stuckit upp rören och inte dragit fast dem. :död
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Förutom enstaka oljebyten då och då så lämnar jag i princip alltid in hojen. Har en kille som jag litar på med vettiga priser. Visst kostar det någon tusenlapp eller två att lämna bort. Men om jag ska köpa olja, filter och packningar så är man ju uppe i halva priset av vad det kostar att lämna in. Då kan jag lägga resten av pengarna på att någon annan gör jobbet. :)
Bara en sån sak som att han hade hämtat ungarna från skolan och åkt tillbaka till jobbet för att hinna klart med min hoj eftersom jag skulle till Lelleträffen dagen därpå. Det kallar jag service! :tummenupp
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Servar reparerar alla fordon själv. Kan jag inte sitter jag med det tills jag lärt mej:gnissla
(med vissa undantag som omborrning, fräsning, planing, lite kraftigare pressar mm som är lite väl dyrt att införskaffa)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har haft nya hojar sen min come back 2007 och har varit av inställningen att det finns folk som jobbar med att skruva hoj, så varför ska jag?

Jag tycker inte att det är kul, alls. Däremot gör jag nästan allt själv nu ändå.

Dels för att det faktiskt går fortare att bara göra det själv än att strula med logistiken för att lämna in, passa tider, vänta 2 veckor på att de inte gör nåt. För att sen få tillbaka nåt som inte är ordentligt gjort.


Sist fick jag tillbaka hojen med styrdämparen oåtdragen, så fästet kunde vrida sig runt gaffelbenet och riskera att "låsa" vilket hade sänkt ner en i asfaletn rätt kvickt. Bromsoken var in åtdragna, framhjulsaxeln var dragen kanske hälften så hårt som den ska (kontrolldrog med momentnyckel) och flera andra saker..


Idag litar jag inte på nån som jag inte känner och/eller är riktigt välrenommerad. Duktiga entutiaster kan få skruva, typ Racerepairs och liknande.. Vinstdrivande firmor med klåppersonal som åker Transalp och skruvar fast sadelväskor på Viragos for a living? Aldrig igen!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top