Vem sa att fartkameror är bra?

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
När vi åkte norrut i juli upptäckte jag till min stora förvåning att E4 (åkte bil) norr om Sundsvall är fullständigt nerlusad med fartkameror. Och då menar jag inte på "farliga" platser utan på alla möjliga och omöjliga platser.

Det sägs att vägverkets och statsmaktens motiv till fartkameror är att få ner farten på farliga vägavsnitt. Det jag reagerade över var att det var fartkameror uppmonterade på platser där man inte kunde se "faran".

Jag uppfattar alla fartkameror som en stor förolämning (även vissa hastighetsbegränsningar) mot alla de som tagit körkort. Jag menar, man avlägger trots allt ett förarprov och genomgår ett skriftligt test.

Att klara av att välja lämplig hastighet för olika typer av vägavsnitt är väl något som prövas vid uppkörningen? Eller har jag missat något? Eller går prövningen ut på att kontrollera om körkortsaspiranten klarar av att tyda hastighetsskyltarna rätt?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Menar du allvar?!?!? Hur många som klarar körkortet anser du vara BRA förare? Man lär sig köra bil efter som.

Farkameror är väl bra om målsättningen är att få folk att köra långsamare och bränna mindre soppa. Själv skiter Jag oftast i dom med det är ju mitt problem. Jag hajar meningen med dom i alla fall.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, fri hastighet är en bra idé. På uppkörningen får man inte köra ut framför motorcyklister som kommer i alldeles för hög hastighet fram mot en korsning. Redan där har vi väl två saker som talar mot fri hastighet och en del människors lämplighet att framföra fordon.
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Vad har uppkörningen med saken att göra? Finns ju hur mycket folk som helst som drar iväg i 150 direkt efter de fått lappen.

Jag är helt klart positiv till fartkameror om de bidrar till att få ner antalet dödsfall i trafiken.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
WilleZL är faktiskt en sanning på spåret. Det känns som att man måste vara någon form av übergeni för att kunna maniplura så till den grad att man håller rimlig hastighet på uppkörningen för att sedan köra som en tog när körkortet väl är i hamn. Sådana smarta människor finns inte - alltså kan vi lägga ner trafikövervakningen.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Menar du allvar?!?!? Hur många som klarar körkortet anser du vara BRA förare? Man lär sig köra bil efter som.

Farkameror är väl bra om målsättningen är att få folk att köra långsamare och bränna mindre soppa. Själv skiter Jag oftast i dom med det är ju mitt problem. Jag hajar meningen med dom i alla fall.

Ja, körrutin kommer med tiden. Att bedöma lämplig hastighet bör man kunna göra ganska omgående efter att man bemyndigats med ett körkort.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
WilleZl: Hur många situationer på uppkörningen fick du en chans att pröva på och därmed för evigt bevisa din förmåga att köra efter väglag och andra rådande omständigheter? Frost?, dagg, duggregn på sedan länge torr asfalt, grus, uppträngande asfaltsmassa, kall/varm asfalt...
Tror du är lite ute och cycklar. Ingen som lämnar med ett körkort kan köra...än. Många lär sig aldrig köra och vägskyltarna är nog inte medade alena för sveriges IQ/Traffikerfarenhetselit utan snarare för den gråa snittmassan som är sossar och aldrig lärt sig tänka själva. Stora gulröda skyltar med tydliga bokstäver är bra för dom. Känner du dig förnedrad är det bara att låta bli att kolla och välja fart efter behag.

Ja, körrutin kommer med tiden. Att bedöma lämplig hastighet bör man kunna göra ganska omgående efter att man bemyndigats med ett körkort.

Bör ja men utopi och verklighet är väldigt sällan samma sak. Ska folk dö bara för att man infrastrukturerat landet efter en viss snedbenad tysks mallar?
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Ja, fri hastighet är en bra idé. På uppkörningen får man inte köra ut framför motorcyklister som kommer i alldeles för hög hastighet fram mot en korsning. Redan där har vi väl två saker som talar mot fri hastighet och en del människors lämplighet att framföra fordon.

Precis, personen som kommer fram mot korsningen på motorcykel i alldeles för hög hastighet ska kanske inte ha körkort.
 

Dark_Messenger

Guest
Man är knappast en BRA förare för att man har gått på körskola. Dock vill jag tro att de flesta körskoleelever får en bra grund att stå på o på så sätt i slutänden blir en BÄTTRE förare än den person som inte gått där. En bra förare blir man med tiden när man hunnit med att uppleva en mängd saker o situationer i trafiken.

Att dra förbi en laserstolpe på bakan i 200+ är knappast något mått på om man är en bra/dålig förare, utan säger bara att man skiter i om man blir fotad. :wiggle
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
det du menar är att om man har visat att man kan hålla fartgränserna på uppkörningen så behövs inga fler kontroller efteråt. poängen med fartkameror är väl att om du ser poliser överallt så försvinner lusten att köra fort, och i det här fallet är poliserna av plåt och det enda dom kan sätta dig dig för är fortkörning, inte rattonykterhet eller framförande av fordon utan kompetens eller nåt sånt mindre farligt. fast det ger ju stålar till reinfeldt o co, man dödar ju inte kon om man behöver mjölken.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Precis, personen som kommer fram mot korsningen på motorcykel i alldeles för hög hastighet ska kanske inte ha körkort.

Väldigt många människor ska kanske inte ha körkort. Jag körde inte på bakhjulet på ubbkörningen, ej heller 100 blås för fort och avverkade rödljus på löpande för det hade inte gett mig någon lapp. Det Jag var ute efter när Jag var där var just denna lapp.

Måste bara inflika: All heder åt "WilleZL" som ifrågasätter vedertagna normer. Jag brukar ofta själv hamna i dina skor då jag undrat över något folk bara av vana accepterar. Utan ifrågasättande kommer vi ingenstans.
 
Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s

Att dra förbi en laserstolpe på bakan i 200+ är knappast något mått på om man är en bra/dålig förare, utan säger bara att man skiter i om man blir fotad. :wiggle

Det säger iallafall att man inte ska ha en styrlapp. Kör man 200+ på bakändan så har man ju knappast nån riskmedvetenhet och skiter fullständigt i alla andra stackare som ligger på vägen.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
det du menar är att om man har visat att man kan hålla fartgränserna på uppkörningen så behövs inga fler kontroller efteråt. poängen med fartkameror är väl att om du ser poliser överallt så försvinner lusten att köra fort, och i det här fallet är poliserna av plåt och det enda dom kan sätta dig dig för är fortkörning, inte rattonykterhet eller framförande av fordon utan kompetens eller nåt sånt mindre farligt. fast det ger ju stålar till reinfeldt o co, man dödar ju inte kon om man behöver mjölken.

Jag tycker inte att man ska ta bort kontrollerna, bara ändra lite. Jag tycker att man bör öka beteendeövervakningen och ha fler nykterhetskontroller.

Beteendeövervakningen kan vara framför en skola eller ett dagis eller varför inte strax innan en korsning eller en skymd kurva. Den hastighetsövevakning vi är vana att se tycker jag man kan minska mycket eller ta bort helt.
 

jocke913

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Malax, Finland.
Hoj
Kawasaki Ninja ZX6-R -05
du kan ju inte mena allvar :) klart hastighetskamerorna sänker hastigheten på det vägavsnitt där de finns. om man tar hastighetskameror och farbegräsningar som en förolämpning kanske man bör tänka om :D avsikten är nog inte att förolämpa någon.

"Precis, personen som kommer fram mot korsningen på motorcykel i alldeles för hög hastighet ska kanske inte ha körkort." kanske därför kamerorna finns så dom som kör får fort i korsningar skall bli av med kortet/ betala böter? :)

Roligt med någon som är som 'kärringen mot strömmen' :p det väcker diskussion:)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
du kan ju inte mena allvar :) klart hastighetskamerorna sänker hastigheten på det vägavsnitt där de finns. om man tar hastighetskameror och farbegräsningar som en förolämpning kanske man bör tänka om :D avsikten är nog inte att förolämpa någon.

Jag har börjat haja vart han vill komma, till och med börjat hålla med. Varför är det så viktigt at stå med laser på E20? Att stanna en bil i vägkanten på E4 norr är klart farligare än att låta bilen fortsätta i 120.
Lägg mer energi på 30 sträckor runt skolor, mm.
 

jocke913

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Ort
Malax, Finland.
Hoj
Kawasaki Ninja ZX6-R -05
Jag tycker inte att man ska ta bort kontrollerna, bara ändra lite. Jag tycker att man bör öka beteendeövervakningen och ha fler nykterhetskontroller.

Beteendeövervakningen kan vara framför en skola eller ett dagis eller varför inte strax innan en korsning eller en skymd kurva. Den hastighetsövevakning vi är vana att se tycker jag man kan minska mycket eller ta bort helt.


nu ser jag din poäng lite bättre.. :) här hos oss (läs finland:D) har vi haft utbildade personer att placera ut hastighetskamerorna och därför är de på sådana ställen du säger kameror BORDE vara på.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top