Vem sa att fartkameror är bra?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Är det någon som har koll på om det är vanligt med olyckor på 30 sträckor?
Om det nu är vanligt så borde ju kameror komma upp där också?
Ström till kameran borde finnas i närheten av 30 sträckor också?
Om det nu är så att kamerorna sätts upp bara för att staten ska få in lättförtjänta bötespengar så borde de väl av den anledningen också sättas upp på 30 sträckor?

De flesta respekterar väl barnen utanför skolor mm och saktar in, även om långtifrån alla håller max 30 så går det ju inte alltför fort och därmed är olycksrisken minskad?
Och det borgar för att inte kameror behövs där lika mycket som på olycksdrabbade landsvägar?

Och därför faller argumentet ”kameror är enbart för bötespengar till staten och inget annat”?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag tror inte att kamerornas egentliga syfte är att mäta hastigheten i framtiden, utan de kommer troligen användas till mer övervakning som t.ex. att registrera förare, kolla om man får framföra fordonet, om ett fordon är registrerat, besiktigat, skattat, försäkrat m.m. Ett storebrorssamhälle med andra ord :gnissla
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag tror inte att kamerornas egentliga syfte är att mäta hastigheten i framtiden, utan de kommer troligen användas till mer övervakning som t.ex. att registrera förare, kolla om man får framföra fordonet, om ett fordon är registrerat, besiktigat, skattat, försäkrat m.m. Ett storebrorssamhälle med andra ord :gnissla

Det kanske redan görs? Någon som vet? Kan kameraskåpen rentav ta rörliga bilder?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag tror inte att kamerornas egentliga syfte är att mäta hastigheten i framtiden, utan de kommer troligen användas till mer övervakning som t.ex. att registrera förare, kolla om man får framföra fordonet, om ett fordon är registrerat, besiktigat, skattat, försäkrat m.m. Ett storebrorssamhälle med andra ord :gnissla
Ja, det är inte bra om tekniken missbrukas så att integriteten kränks.
Frågan är om det blir så i ett land där man "inte samkör register"? för att hitta brottlingar?

Jag vill ju tro att det handlar om trafiksäkerhet.
Men man vet ju aldrig.
Det finns väl redan idag databaser där det framkommer vad man läste för tidningar när man var 10 bast?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag tror stenhårt på att folk kör lugnare med kameror. Folk är snåla, dvs vill inte betala böter. Höjer man bötesbeloppen galet mycket och ökar antalet kameror kommer bilister att köra långsammare. Åtminstone där kamerorna finns. Vet inte hur mycket den sk PÅ-AV-PÅ-effekten en del pratar om kommer att påverka men jag tror iaf att farten generellt kommer minskas något och iom det kommer dödsolyckorna minska.

Finns ju nått statistiskt blaj som säger att om man sänker farten x antal km så minskar olyckorna med x..blablabla.

Att folk känner sig kränkta osv är bara personliga reflektioner som staten säkerligen ger blanka fan i. De vill ju ha in deg plus minska dödsolyckor och det är ju bevisat att kameror gör just det så vi kommer nog få se fler sånna..:gnissla

Antingen följer man lagarna eller så skiter man i det. Your choice. Gnäll inte när Harry haffar er bara. Man kan inte ha tur förevigt. :D

beror på har man brottom till jobbet pga larm i serverparken, så är de fälla ner solskyddet å hålla upp handen vidsidan om ansiktet så de inte får en bild på en sen är de bara å rulla vidare till man hamnar i snutkontroll :p
 

Dark_Messenger

Guest
beror på har man brottom till jobbet pga larm i serverparken, så är de fälla ner solskyddet å hålla upp handen vidsidan om ansiktet så de inte får en bild på en sen är de bara å rulla vidare till man hamnar i snutkontroll :p

Så gör jag i nacka-tunneln om jag har bil :D
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det kanske redan görs? Någon som vet? Kan kameraskåpen rentav ta rörliga bilder?

Vet inte riktigt utan jag tänkte mer att alla bilder som samlas in i framtiden skulle då kunna granskas för att ta reda på om man verkligen får vara ute i trafiken och sånt.

Det enda jag känner till om vad man kan använda skåpen till mer än att ta fast fortkörare är att polisen tagit hjälp av kameraskåp för att identifiera en brottslings flyktväg eller något sånt, fast det var ett tag sedan och jag kommer inte ihåg hur det gick till.

Ja, det är inte bra om tekniken missbrukas så att integriteten kränks.
Frågan är om det blir så i ett land där man "inte samkör register" ? för att hitta brottlingar?

Jag vill ju tro att det handlar om trafiksäkerhet.
Men man vet ju aldrig.
Det finns väl redan idag databaser där det framkommer vad man läste för tidningar när man var 10 bast?

Dom ändrar väl det snart så att man kan samköra registren i och med EU.

Det handlar väl till en början om trafiksäkerhet men när man ser dessa kamerors möjligheter plus att man ser att polisen då inte behöver ta hand om dessa delar så tar man nog chansen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Systemet är så softistikerat att herr polisman kan knappa in ditt regnr och nästa gång du passerar en kamera så säger det pling och dom vet vart du är.
Kan med hjälp av den funktionen mäta hastigheten mellan 2 kameror och även skilja på fordon som är reggade för 80 som maxfart,eg tung trafik.
Idag har dom bara tillstånd att mäta hastgheten på passerande fordon men så fort vi blivit vana så kommer det förmodligen att bli fler och fler applikationer som aktiveras.
Redan nu så mäter dom trafikintensitet och hastighet på passerande fordon även när kamerorna är avslagna och inte registrerar fortkörare för att manuellt eller automatiskt gå över till aktivt läge när det blir högre trafikintensitet och/eller fler kör för fort.
Detta är bara dom funktionerna som är kända som man kan använda kamerorna till,finns säkert några fler som ingen berättat om,är ju bara programvaran som behöver ändras för kamerorna sitter ju redan där,kanske ansiktsigennkänninsprog?

Henrik
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Dom måste vara dumma i huvudet, helt och hållet.

förklara det påståendet tack!


i övrigt tycker jag att kameror ämnade för att enbart sänka hastigheterna är bra... På de ställen det behövs vill säga, på farliga vägsträckor alltså.

är olyckorna på e4-an t ex till största delen orsakade av enbart hastigheterna?
tror mer på att förarfel, slarv, maskinhaveri & drogpåverkan är de största bovarna..

Obligatoriskt alkolås på samtliga fordon skulle sänka olyckstalen markant mer än nån plåt-pick i diket gör!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dom måste vara dumma i huvudet, helt och hållet.

Eller så är det bara att inse att det verkligen är väldigt få olyckor som är direkt orsakade av hög hastighet. Att sen högre hastighet leder till allvarligare olyckor hör inte hit.

Fast tjör man en sådandär livsfarlig xj600 så krockar man direckt om man överskrider hastighetsbegränsningen......
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Eller så är det bara att inse att det verkligen är väldigt få olyckor som är direkt orsakade av hög hastighet. Att sen högre hastighet leder till allvarligare olyckor hör inte hit.

Fast tjör man en sådandär livsfarlig xj600 så krockar man direckt om man överskrider hastighetsbegränsningen......

Det är nog väligt få olyckor som har en anledning.
Tex om ett rådjur springer ut framför bilen. Det blir en krock. Vad var anledningen?
Huvudanledningen är ju att rådjuret sprang ut på vägen, men en bidragande anledning till att det blev en krock o inte en bara en paniksituation är ju att föraren inte hann bromsa bilen i tid.
Så visst kan hög hastighet orsaka en olycka eftersom reakions- o bromssträcka blir dom meterna längre.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top