Vem sa att fartkameror är bra?

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Vem bryr sig om kameror när man kör hoj:D
Hur e det med bil då:va
Om föraren inte syns så kan dom väll inte skicka någon böter.
Eller har det beslutet gått igenom än:confused:

Men jag bryr mig faktiskt om fartkamerorna, både när jag kör hoj och när jag kör bil. Det ger bara en massa "badwill" för MC-kollektivet att blåsa på när man passerar en sådan där fartkamera och ger de som vill förbjuda oss vatten på sin kvarn. Och rätt ofta (tyvärr inte alltid) är det lämplig hastighet att passera just där med ungefär den begränsning som råder där kameran står.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hastighetskameror är enligt mig ett sätt att sätt att sänka hastigheten på för det mesta totalt obefogade ställen bara för att det råkade finnas el och tele just där,alternativt så hade mätningar visat att där kör folk för fort.

Där det skulle suttit kameror så finns det väldigt sällan några,förmodligen ett logistikproblem alt. att folk defakto håller hastigheten pga. omständigheterna ,då fyller ju bara kamerorna ett syfte och det är ju att mjölka personerna som fastnar på bild på lite slantar.
Är inte emot att vv försöker med det mesta för att öka trafiksäkerheten men det vore ju kul om dom någon gång lyckats med vad dom siktar på istället för att bara testa det för staten mest inkomstbringande.
Poliser på vägarna skulle sänka hastigheten mer och minska hastigheten mer än kameror och bygga 2filiga motorvägar istället för 2+1 mitträcken skulle oxå minska ett helt gäng olyckor men detta skulle bli dyrare och i vårt land ska vi ha en nollvision som inte kostar något istället för att göra något som faktiskt funkar bättre(inte sagt att det är perfekt,men bättre)som vanligt är det pengarna som styr över liv.

Henrik

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Men jag bryr mig faktiskt om fartkamerorna, både när jag kör hoj och när jag kör bil. Det ger bara en massa "badwill" för MC-kollektivet att blåsa på när man passerar en sådan där fartkamera och ger de som vill förbjuda oss vatten på sin kvarn. Och rätt ofta (tyvärr inte alltid) är det lämplig hastighet att passera just där med ungefär den begränsning som råder där kameran står.
Instämmer helt.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Frågan är för snävt ställd. Är de bra ja eller nej...

Räddar de liv är de bra, får de oss medvetna är de bra.. Dör vi av dem är de dåliga.

Det är lite som att fråga om vatten är bra. Folk drunknar ju i det. Utand det dör vi. Det finns många aspekter.

/H

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Frågan är för snävt ställd. Är de bra ja eller nej...

Räddar de liv är de bra, får de oss medvetna är de bra.. Dör vi av dem är de dåliga.

Det är lite som att fråga om vatten är bra. Folk drunknar ju i det. Utand det dör vi. Det finns många aspekter.

/H

:tummenupp

KidNasty

Inte bara tuffa killar som har tatuering
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Hojlös... Men drömmer om en R1-07 eller nyare.
Prova att hålla samma hastighet som de andra, slappna av, så kommer du upptäcka att du inte behöver bli frustrerad och orsaka farliga omkörningar.

Höjden av omognad är alla bilistjävlar som bara måste hävda sig i trafiken som om det vore nån tävling.

Man håller ju samma hastighet som alla andra, bara det när dom ser plåtpolisen vid vägkanten så tvärnitar alla...Sen gasar folk iväg för att få igen förlorad tid...

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Det som jag tycker är lite ironiskt med fartkamerorna och dess magiska effekt på olycksstatistiken är att trots den enorma förbättring :)va ) som de inneburit vill vv mäta hastigheten mellan kamerorna också. Jag förstår inte riktigt logiken...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
En bra förare blir man med tiden när man hunnit med att uppleva en mängd saker o situationer i trafiken.

vet inte om jag kan hålla med dig om det, samtidigt som man kör länge å har massor med erfarenhet i ryggsäcken så blir även den äldre föraren slapp och van och "Här kommer de aldrig någon så jag kör ut ändå" osv..

man blir bättre på att hantera ett fordon men som trafikant så nej jag tror inte det finns någon "bra" förare i vår trafik.. tror mer på folk som är anpassnings bara som gör det smidigare i trafiken, men de leder ofta till att man inte kör enligt VV lilla regelbok också.. tex trafiken flyer i 90 på tungt trafikerad 70 väg osv..

så jag tror att vi är rätt å slätt kassa på ett eller annat sätt livet ut i trafiken..

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Det som jag tycker är lite ironiskt med fartkamerorna och dess magiska effekt på olycksstatistiken är att trots den enorma förbättring :)va ) som de inneburit vill vv mäta hastigheten mellan kamerorna också. Jag förstår inte riktigt logiken...

tror inte farkamerar funkar alls, när jag pendlar till jobbet så är det en vägsträcka med kameror på en 70 väg mellan Vallentuna och Upplandsväsby utanför sthlm, där för några veckor sedan hade en Volvo V70 kört av vägen efter ett krön på en raksträcka, först mejjat en stålstolpe för att sedan köra in i en telefon stolpe så den går av å hänger i tele ledningen. va bara mos av den bilen detta skedde framför ett kamera skåp..

så jag kan ju inte påstå att de direkt har nån effekt på vissa personer..

speciellt när man kör av på en raksträcka, (kanske var en omkörning) men inga andra bilar verkade vara inblandade.

Dark_Messenger

Guest
Det säger iallafall att man inte ska ha en styrlapp. Kör man 200+ på bakändan så har man ju knappast nån riskmedvetenhet och skiter fullständigt i alla andra stackare som ligger på vägen.

Förstår inte vart du vill komma. På ett tomt vägavsnitt med bra förutsättningar är man väl knappast någon fara för sin omgivning om man hjular lite. Testa själv att slanga med en 1000cc 150hp+ maskin, lovar att det går undan.

När du drar upp den är du ju typ uppe i hundra sen ökar det bara... :D :yoparty

Inte fan har jag plöjt ner 100 lax exkl försäkringar o övriga omkostnader för att köpa en värstinghoj o sen INTE UTTNYTTJA den. Ni som skiter pengar kanske tänker så men jag som måste knega ihop mina och prioritera gör det inte. :pangihuve Dessutom misstänker jag att inom en ÖVERSKÅDLIG framtid kan vi nog räkna med ytterligare restriktioner för de värsta bågarna. Antingen ekonomiska sanktioner eller rent av lagmässigt. Jag tänker förvalta den tid som finns kvar på bästa sätt.. :yoparty

Denna diskussion kommer aldrig leda nånvart. Trådskaparen känner sig kränkt över att det finns fartkameror. Inte mycket att göra åt det. Testa att slanga förbi dem då så harry åtminstone får ett fint kort på dig o du får lite tillfredsställelse.. Det har bevisats gång på gång att folk INTE kan sköta sig trots licenser, körkort, tillstånd osv osv..

Vi går sakta men säkert mot "storebror-ser-dig-samhället".

Varför..!??

Det har bevisats gång på gång att folk INTE kan sköta sig trots licenser, körkort, tillstånd osv osv..

(gnäll inte på mig, jag har aldrig hävdat att JAG kan sköta mig)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Förstår inte vart du vill komma. På ett tomt vägavsnitt med bra förutsättningar är man väl knappast någon fara för sin omgivning om man hjular lite. Testa själv att slanga med en 1000cc 150hp+ maskin, lovar att det går undan.

min kärefar sa alltid innan jag tog körkort att köra förfort är inte så farligt man flyttar bara på en massa luft. Så länge jag inte gör någon annan illa så är de bara å gasa tyckte farsan, sen när jag tog mitt B kort så har hans inställning till de hela blivit mer dämpat :p men han vid håller fortfarande att man bara flyttar luft.. dock är han mer sträng på att man inte "bör" bryta mot trafik regler men han försöker väll bara föregå med gott exempel :hihi

EDIT: när jag övningskörde med farsan när jag sommar jobba i Solna å skulle köra hem till NT så påpeka kärefar att "de är du som har farten som har kontrollen i trafiken" :hihi

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Tycker fartkameror är helt ok. Kör jag för fort och blir plåtad, ja då får man öppna plånboken.

Är dock tacksam att det brukar finnas varningsskyltar. En varningsskylt för fartkameror borde rimligtvis samtidigt betyda att det kommer en sträcka som är olycksdrabbad.

Nu brukar inte jag köra som en fartmissil, men det kan knappast vara trafiksäkert att råglo på hastighetsmätaren heller, så visst kör man för fort ibland. Det gör alla. Jo, alla gör det. Alla missar att hinna sakta ner till 70 precis vid 70-skylten någon gång. Och står då kameran där så *blixt*

Nackdelen med en kamera är att den är totalt intelligensbefriad. Det är bättre med en polis som man kan snacka med. Kanske förklara varför det blev som det blev, och kanske om man har tur slippa en bot.

Sedan att kameror står på ställen som verkar helt puckade kan man ju ifrågasätta. Det just du inte vet är dock om det just precis på det stället skett mycket viltolyckor. Kanske ett rådjursstråk precis där. Det är då en fara som inte uppenbart syns.

Däremot kan jag inte påminna mig att jag sett en enda fartkamera utanför en skola eller dagis med 30-sträcka. Det vore väl motiverat om något ?!

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Fartkameror orsakar oflyt i trafiken ,gas/broms gas/broms, som i sin tur orsakar en hel del frustration bland trafikanterna & vansinniga omkörningar körs.

Så uppfattar jag det, andra tycker inte alltid lika.

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
För min egen del tycker jag det här med kamerorna bara är en liten del av all den övervakning (och integritetskränkning) som sker i vårt samhälle. Nästa steg är ju som sagts tidigare, tidtagning mellan kamerorna. Inte heller otroligt att man ställer fordonsägaren ansvarig för t.ex. hastighetsöverträdelser. Om inte det är sjukt så säg?!

Jag tillhör inte den skara folk som tror på 0-visionen. Missförstå mej inte, givetvis är det bra att man försöker rädda människoliv! Bygg gärna säkrare vägar, bygg säkrare fordon, bättre/hårdare krav på utbildning, trafikövervakning, (nej inte plåtskåp), etc. Men att tillskriva varje inskränkning i den personliga integriteten som något som "räddar ett människoliv" köper jag inte! Jag tycker man går för långt med den här typen av övervakning som jag snarare anser handla om "kronor och ören in till staten".

Sedan när började vi köra MC för att det är ett trafiksäkert fortskaffningsedel? Så fort någon gör sej illa på en gunga så ropar någon för hjälm-tvång, lagstifta! Livet är riskfyllt, om det inte är riskfyllt är det inte värt att leva.

P.S. Fanns någon doktor på TV som för övrigt också skrivit någon ledare om "riskerna med att leva". Dvs riskfria liv där vi fråntas vårt egna ansvar blir tämligen innehållslöst. Kan ni tänka er, han lät t.o.m. sina barn cykla utan hjälm, det ni ;) Minns ej vad han heter, men han är ändå min idol!

Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Tycker fartkameror är helt ok. Kör jag för fort och blir plåtad, ja då får man öppna plånboken.

Sedan att kameror står på ställen som verkar helt puckade kan man ju ifrågasätta. Det just du inte vet är dock om det just precis på det stället skett mycket viltolyckor. Kanske ett rådjursstråk precis där. Det är då en fara som inte uppenbart syns.

Däremot kan jag inte påminna mig att jag sett en enda fartkamera utanför en skola eller dagis med 30-sträcka. Det vore väl motiverat om något ?!

Om det nu hade varit ett rådjursstråk på de "puckade" ställena kanske man borde sätta upp viltstängsel istället? Ett kameraskåp kostar 350-450 000 kr, borde räcka till ett antal meter stängsel som förmodligen räddar betydligt fler rådjur och trafikanter än ett (1) skåp.

Anledningen till att det inte sitter kameraskåp på 30-sträckor lär bero på detta:
"Vägverket har uppskattat att varje kameraskåp kommer att kosta cirka
350 000-450 000 kronor. För kameraskåp på det kommunala vägnätet får alltså respektive kommun stå för denna kostnad."

Alltså: Det är kommunerna och inte vv som ska betala för att sätta upp skåp vid skolor osv. Med en totalkostnad på ca 550 000kr (källa: http://www.skl.se/artikel.asp?A=11635&C=3365) är det kanske inte så konstigt att vi inte ser några sådana skåp...

"Hittills har det inneburit mer än en halvering av antalet dödsolyckor på de vägsträckor där Väg*verket installerat kameror (minskning med 60 procent)."

Ytterligare vatten på min kvarn om varför man INTE behöver ta tiden mellan kamerorna - om det nu blivit så mkt säkrare, varför då övervaka ännu mer? Jag har inte lust att bli plåtad när jag e ute och kör...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan det bero på att antalet dödsolyckor på dom vägarna är så få att minskningen inte är statistiskt säker?
Någon som kollat om olyckorna minskat oxå? Eller är det bara dödsolyckorna som minskat?
Har enbart dödsolyckorna minskat så fungerar ju kamerorna,hastigheten sjunker och färre dör i samma antal olyckor.
Har även antalet olyckor minskat så är ju minskningen av dödsolyckor förmodligen ett resultat av det och inte pga just kamerorna.

Det finns lögn,sen finns det förbannad lögn och så finns det statistik och med det kan man bevisa precis vad man vill!

Henrik

Dark_Messenger

Guest
Jag tror stenhårt på att folk kör lugnare med kameror. Folk är snåla, dvs vill inte betala böter. Höjer man bötesbeloppen galet mycket och ökar antalet kameror kommer bilister att köra långsammare. Åtminstone där kamerorna finns. Vet inte hur mycket den sk PÅ-AV-PÅ-effekten en del pratar om kommer att påverka men jag tror iaf att farten generellt kommer minskas något och iom det kommer dödsolyckorna minska.

Finns ju nått statistiskt blaj som säger att om man sänker farten x antal km så minskar olyckorna med x..blablabla.

Att folk känner sig kränkta osv är bara personliga reflektioner som staten säkerligen ger blanka fan i. De vill ju ha in deg plus minska dödsolyckor och det är ju bevisat att kameror gör just det så vi kommer nog få se fler sånna..:gnissla

Antingen följer man lagarna eller så skiter man i det. Your choice. Gnäll inte när Harry haffar er bara. Man kan inte ha tur förevigt. :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln