För min egen del tycker jag det här med kamerorna bara är en liten del av all den övervakning (och integritetskränkning) som sker i vårt samhälle. Nästa steg är ju som sagts tidigare, tidtagning mellan kamerorna. Inte heller otroligt att man ställer fordonsägaren ansvarig för t.ex. hastighetsöverträdelser. Om inte det är sjukt så säg?!
Jag tillhör inte den skara folk som tror på 0-visionen. Missförstå mej inte, givetvis är det bra att man försöker rädda människoliv! Bygg gärna säkrare vägar, bygg säkrare fordon, bättre/hårdare krav på utbildning, trafikövervakning, (nej inte plåtskåp), etc. Men att tillskriva varje inskränkning i den personliga integriteten som något som "räddar ett människoliv" köper jag inte! Jag tycker man går för långt med den här typen av övervakning som jag snarare anser handla om "kronor och ören in till staten".
Sedan när började vi köra MC för att det är ett trafiksäkert fortskaffningsedel? Så fort någon gör sej illa på en gunga så ropar någon för hjälm-tvång, lagstifta! Livet är riskfyllt, om det inte är riskfyllt är det inte värt att leva.
P.S. Fanns någon doktor på TV som för övrigt också skrivit någon ledare om "riskerna med att leva". Dvs riskfria liv där vi fråntas vårt egna ansvar blir tämligen innehållslöst. Kan ni tänka er, han lät t.o.m. sina barn cykla utan hjälm, det ni
Minns ej vad han heter, men han är ändå min idol!