Jag tillhör kategorin som tycker att det skulle vara bra om man fick framföra 125cc/lämpligt vassa elmotorcyklar på B
Det skulle vara ett utmärkt bättre alternativ till moppependling för dom som tycker att det går för långsamt.
Jag såg något land som hade något annat förslag att liknande våra mellanmotorcyklar också skulle få köras på B, just för att 250-400cc vespor/motorcyklar tillverkas redan i stora antal för Asien/Sydamerika marknaden och orkar med bergig terräng och att skjutsa hela familjen och några höns.
Stort tillverkningsantal gör dom billiga.
Låt säga att man fick köra 125cc direkt på B och den behörigheten 10-15 år efter man har tagit B körkort, i
30-
35 års åldern har väl förståndet vuxit till sig så pass?
Jag känner folk som har moppependlat sig trött och bytt upp sig till stor vespa, och dom säger alla att alternativet hade varit att återgå till bil.
Att ligga och vingla i vägkanten i 45 och bli omkörd av precis ALLT är inte kul speciellt länge, kan man istället ligga mitt i sin fil och hålla undan för trafiken och ta sig iväg från rödljusen utan att få en Scania i röven så känner man sig tryggare.
(jag har själv moppependlat både med
30 moppe på cykelbanor och med 45 moppe på vägen, och jag vet vad jag tyckte var tryggast, dessutom funkade
30 moppen på vintern vilket en vespamoppe inte gör )