Vems är felet?

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Men för helv....
Jag skiter väl i ev. regler.
JAG vill inte att någon ska köra på mig bakifrån, speciellt inte när jag kör mc, och JAG vill heller inte köra på någon bakifrån när jag kör bil och speciellt då inte en mc!
Borde tillhöra sunt förnuft för de flesta kan man tycka....

Inte ens i Sverige följs reglerna så byråkratiskt stelryggat. Känner en snubbe som körde in i röven på en herre som attackerade sig in i hans fil när det inte riktigt fanns plats, och han som blev påkörd fick hela skulden för olyckan.
Nu ser det inte ut att vara på svensk väg, så svenska regler gäller inte för olyckan i filmen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men för helv....
JAG vill inte att någon ska köra på mig bakifrån, speciellt inte när jag kör mc, och JAG vill heller inte köra på någon bakifrån när jag kör bil och speciellt då inte en mc!

Et sätt att undvika det kan ju vara att låta bli det handlingssätt som killen i filmen använder sig av? Kanske någon form av emo de luxe? Motorcyklister som väljer att tacklas med bilar får i gynnsamma fall se sig besegrade.

Här får du en nöt att tugga på:

Vad är eget ansvar?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Men för helv....

Intressant att du åberopar orden "sunt förnuft" när du menar att det med uppsåt ska vara okej att utnyttja andras misstag genom att avsiktligt skapa än farligare situationer eller olyckor.

Självklart ska man kunna stanna för någon som bromsar pga uppkommen trafiksituation. Det är inte okej att ligga alldeles nära någon annan. Men att lägga skulden på den som ligger för nära när någon utnyttjar detta för att med avsikt skapa en farligare situation eller olycka genom så kallat bromstest är allt annat än sunt förnuft.

Sunt förnuft ger helt enkelt att det inte är okej att utnyttja andras felaktigheter för att medvetet skapa än farligare situationer eller olyckor.

Dejv

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Hoj
Cb600fa Hornet
Är extremt nyfiken på vad som inträffat minuterna innan, jag menar vem fan beter sig såhär i trafiken? Och vem fan kollar plåtskadorna sen knallar lugnt mot motorcykeln efter en sådan incident? Båda verkar ju vara rejält förbannade iaf.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är extremt nyfiken på vad som inträffat minuterna innan, jag menar vem fan beter sig såhär i trafiken? Och vem fan kollar plåtskadorna sen knallar lugnt mot motorcykeln efter en sådan incident? Båda verkar ju vara rejält förbannade iaf.

Av vad jag har sett av dashcamvideos från öst så är det normalt beteende att kolla bilen först, sedan den andra personen. Olyckor är mycket vanligare där, vilket gör att folk reagerar annorlunda.

offeranod

Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Intressant att du åberopar orden "sunt förnuft" när du menar att det med uppsåt ska vara okej att utnyttja andras misstag genom att avsiktligt skapa än farligare situationer eller olyckor.
.
Har jag heller inte påstått.

Sunt förnuft ger helt enkelt att det inte är okej att utnyttja andras felaktigheter för att medvetet skapa än farligare situationer eller olyckor.
Håller fullständigt med.

offeranod

Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Precis, man kan bara anta att det förmodligen ligger något mer bakom beteendet.
Man kan också anta att bilförarens beteende efter olyckan kan förklaras av att han blev chockad.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...