Vems är felet?

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Han kanske lackade ur eftersom att bilen inte la sig i rätt fil?

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Luftmotstånd olycka.jpg

Jag tror inte han bromsade, jag tror att han bara slog av på gasen och luftmotståndet fixade retardationen.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Tror hojen är utrustad med sån där ABS, gul är den också, hojens fel alltså, inte föraren :fyllisar

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Visst kan man bli lite lack när vänsterfilen blockeras av bilister som inte förstår att dom ska hålla sig till höger, men att nån skulle vara av uppfattningen att det är bilistens fel är ju obegripligt.

Jag har sällan skådat något så jävla korkat.

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
haha, gött att bilföraren inspekterar sin front innan han går vidare till hojen ;) han litade nog på sin kamera och skulle frågetecken uppstå så är det bara att kika på filmen... så han var nog rätt så säker på att för honom var det lugnt.. värre för asfaltsätaren.. undra om han tycker det var värt det idag ;)

men frågan kvarstår, undrar hur rysk asfalt smakar? :crash

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vilken muppigt MC-förare, skulle fan blivit förbannad. Man kan inte tro man kan fajtas med en bil på 4-hjul när man själv är på 2 och kommer losa vid minsta "touch", som syntes på film.

Jag tror dom dock bråkade lite före videon där bilföraren troligen gasat på och MC-föraren minsann ska visa hur snabb bågen är...

Och sen hur MC-föraren kör, är ju bara rent av muppigt med gasa bromsa osv helt utan eftertanke för hur bilisten eventuellt kommer reagera.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Det är ju ryssar.... då gäller följande, den som överlever hade rätt :fakta :crash

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
är han så jävla dum att han nyper frambromsen tvärt med ca 1.7 ton bil bakom sig får han fan vad han förtjänar! problemet med östatsmänniskor är precis som ni ser i filmen, dom har svårt att bara släppa ngt och rulla vidare, alla ska fram samtidigt liksom, hänger på tutan om du inte hunnit köra iväg i samma hundradelssekund som trafikljusen slått om till orange, kör gärna upp jämsides, blänger in i bilen bara för att "markera" att just du är den största sopan som suttit bakom en ratt typ. hur jag vet detta, jo jag befinner mig i östeuropa på semester några veckor varje år, som tur är har jag vant mig vid dessa sopor bakom ratten men det är värre för sambon, hon blir hyperstressad och gillar inte att köra här nere! problemet är att det räcker med ett par körlektioner, några spänn under bordet sen har dom körkortet i näven och tror att dom är guds gåva bakom ratten, att dom inte vet vad skyltarna och heldragna linjer betyder spelar ingen som helst roll, än värre, skulle ngn här nere ev veta varför en linje är heldragen vid en skymd kurva gäller det att respektera den heldragna linjen vilket inte görs alltför ofta, den är ju inte ditmålad för skojs skull:crash

det kvittar dessutom vilka vi pratar om, ryssland, ungern, tjeckien, serbien osv osv, bara blunda å peka på valfritt öst-land, same shit different name. ungrarna undrar år ut och år in varför det är så fruktansvärt många bil/mc-olyckor i landet varje år!

Last edited:

Krillezz

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Hoj
-95, RF900R
Bara jag som tycker det ser lite ut som att mc-snubben försöker signalera: "stanna bilen, du och jag ska ha ett snack!"? Misstänker att den där snubben i bilen är ett riktigt jävla rövhål av allra högsta grad, samt att mc snubben inte hade alla indianer i kanoten som försökte bromsa ner honom.

Tycker riktigt himla synd om den snubben på mc'n

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Självklart är det bilistens fel!
Oavsett om hojföraren bromsar eller får ett haveri på mc'n, måste den bakomvarande undvika kollision.

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Hoj
SV1000s -04
Så bilisten ska alltså ställa sig på bromsen bara för att motorcykeln slänger in sig framför honom? :va
Jo, jag skulle vilja se dig bromsa ner varje gång och sedan accelerera upp igen när någon bil/mc/lastbil eller fan det nu är kör om dig och svänger in framför dig.. :brinnerup

Sannolikheten att du skulle se mig göra det är nog i det närmsta obefintlig. Största anledningen till det nog att jag bor lååååångt ifrån dig.
Viker någon in tätt framför mig ökar jag avståndet så fort jag kan. Efter alla tiotusentals mil på vägarna så har man lärt sig att den enda man kan lita på i trafiken är en själv. Det är aldrig kul att vara med i en olycka oavsett vem som är en idiot i trafiken och oavsett vem som har gjort fel.

Som det sagts tidigare så vet vi inte vad som har hänt tidigare i klippet, och hojåkaren är onekligen en idiot av kaliber. Nu vet vi ju inte vad lagar och regler säger i Ryssland, om det nu är där klippet utspelar sig. Kan ju faktiskt vara så att det är en ryss på bilsemester i godtyckligt land.
Då kan vi ju endast bedöma situationen efter en högst personlig uppfattning.

Min personliga uppfattning är att man aldrig kan förutspå andra trafikanters beteende och handlingar i olika situationer. Hade jag suttit bakom ratten i bilen så hade jag dragit ner på farten för att få lite avstånd till hojen. Eftersom hojåkaren är märkbart upprörd hade jag varit ännu mer på min vakt. Folk gör dumma saker när dom är arga.

Som sagt, hojåkaren verkar vara mentalt ofullständig när han gör som han gör, men jag anser ändå att bilisten i detta fallet ska dra ner på farten och skapa en lucka till framförvarande.
Fast det är klart, han kanske också är arg, och man kan ju göra dumma saker när man är arg.

Så. Ännu ett onödigt långt inlägg av mig om nånting ointressant för dom flesta. :fyllisar

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Lätt MC förarens fel, det är väl bara att dra iväg. Inte fan skulle jag stanna kvar och moppsa med en billist som är cp.

MC föraren försöker vara trafikpolis ungefär som vissa kör om och bromsar framför en när dom tycker man kör fört fort.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Självklart är det bilistens fel!
Oavsett om hojföraren bromsar eller får ett haveri på mc'n, måste den bakomvarande undvika kollision.

Inte ens i Sverige följs reglerna så byråkratiskt stelryggat. Känner en snubbe som körde in i röven på en herre som attackerade sig in i hans fil när det inte riktigt fanns plats, och han som blev påkörd fick hela skulden för olyckan.
Nu ser det inte ut att vara på svensk väg, så svenska regler gäller inte för olyckan i filmen.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...