baronen
Friherre
Jag skall skicka en faktura till banken för att dom får lov att låna mina pengar
Kahobe skrev:
Med CASH-kortet var det tänkt att du skulle flytta pengar från ditt konto till kortet. Finessen här är att dina pengar då av banken flyttas till en "räntelös låda" samtidigt som de finns på kortet. Förlorar du kortet är slantarna väck...
sgtpepper skrev:Om bankerna nu genomför detta (vilket säkerligen kommer att ske då banker generellt sett är avskum ) så får dom fan se till att butikerna tar kort och att det är smidigt och säkert att pröjsa med kort.
Antagligen så är det inte helt gratis för butikerna att skaffa sig kortläsare och abonnera på någon slags korttjänst hos bankerna, eftersom bankerna vet hur man tar ut duktiga avgifter på det mesta...
Japp det kostar butikerna en del. Först så ska dom köpa eller hyra en kreditkortsdragare, ge avgift till tex amerikan express,
Sen tar tex det företaget jag jobbade på ut en transaktions avgift.
Så det blir en del.
Ex när man vill göra en retur på kortet så behåller banken pengaran i ca fem arbetsdagar för att tjäna ränta, fult men effektivt sätt att tjäna pengar.
Det tycker jag är jäkligt fult, inte kul att vara tex på semester o göra en retur på en ansenlig summa o inte få tillbaka pengarna på en vecka.
Nä så bankerna tjänar redan bra på oss, dom vill ha mer pengar pga att dom har spekulerat bort pengarna.
Tolf
Det är verkligen inte gratis. Jag tog emot kort i min butik förr men har slutat! Jag hade nämligen en genomsnittlig inlösenskostnad per kortköp om 28:-! Detta var med gammaldags hantering av korten, dvs manuell. En kortläsare hade inneburit lägre kostnad per kort men den högre månadsavgiften hade inneburit ännu högre kostnader totalt sett. De kostnader som företagare drabbas av måste ju förr eller senare tas ut i form av ökade priser på varorna eller lägre vinst. Alltså måste man ju försöka allt man kan att hålla igen på kostnaderna. Lägg därtill att kortbetalning tar längre tid och därmed är en stressfaktor när man har kö i butiken.sgtpepper skrev:Antagligen så är det inte helt gratis för butikerna att skaffa sig kortläsare och abonnera på någon slags korttjänst hos bankerna,
Bingo skrev:Det här handlar inte om besparingar för bankerna. Dt handlar om att öka intäkterna. De har under många år utan vidare lyckats ta betalt för varje kortköp och vill nu ha betalt av dem som inte betalar med kort också. Ingen skall slippa undan. Sen skall vi bara inte tala om det riktigt äckliga rånet - våra pensionspengar. Staten tvingar in oss i ett system som ensidigt gynnar bankerna. De avgifter som bankerna tar ut för fondsparandet skulle i varje civiliserat samhälle, med förmåga att stifta vettiga lagar som styr finanssektorn, omedelbart kriminaliseras. Men hos oss tvingas vi, skattevägen, spara i bankernas rånarfonder. Pensionsfonderna är sannolikt den största förmögenhestöverföringen från allmänheten till den ekonomiska eliten i modern tid.
zykl0n@work02 skrev:Sossar är roten till allt ont!
Men just detta är inte så ont som det låter.
Vi betalar ju redan idag för bankernas tjänser på andra sätt.
Så det är ju bättre om de för över avgifterna på de som nyttjar de dyra tjänsterna.
Finns ju de som springer till bankomaten varje dag och tar ut en sedel.
Matin skrev:
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |