Vems pengar?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Dom som beslutade att satsa pengar på CASH-kortet borde betala kalaset själva.

Det jag inte fattade med CASH-kortet är hur någon människa kan ens tro att allmänheten skulle gilla produkten.

1; Det blir en kod till att hålla koll på

2; Du måste hålla koll på att det finns pengar på det, alltså flytta från ditt lönekonto till CASH-kortet

3; Det finns fler ställen där du kan använda ditt vanliga betalkort än ditt CASH-kort, m a o, där du kan använda ditt CASH-kort så kan du ändå använda ditt vanliga betalkort.

Alltså, summa kardemumma: För användaren blir kortet ett bekymmer till. Varför ska då användaren skaffa det? För att det är coolt ? För att slippa småpengar ? (kunde har redan betalkort...)

Jag kan för mitt liv inte förstå hur bankmänniskor är ihopskruvade som allvarligt tror att en produkt som CASH-kortet ska 'slå'. Dessutom var nog inte satsningen gratis... vilket ju slår tillbaka mot oss, konsumenter...

Nu snackar man om att man ska ta betalt för uttag av pengar. Man vill istället att vi ska betala med betalkort.

Fine, men kan nån berätta för mig varför :
1; Jag betalar en avgift för att ha kortet
och
2; Varför ska då näringsstället också betala för att ta betalt med det?

Är inte det att ta betalt två gånger för samma sak? Det förvånar mig inte, men det upprör mig.

//P

Kahobe skrev:

Med CASH-kortet var det tänkt att du skulle flytta pengar från ditt konto till kortet. Finessen här är att dina pengar då av banken flyttas till en "räntelös låda" samtidigt som de finns på kortet. Förlorar du kortet är slantarna väck...

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
sgtpepper skrev:
Om bankerna nu genomför detta (vilket säkerligen kommer att ske då banker generellt sett är avskum :)) så får dom fan se till att butikerna tar kort och att det är smidigt och säkert att pröjsa med kort.

Antagligen så är det inte helt gratis för butikerna att skaffa sig kortläsare och abonnera på någon slags korttjänst hos bankerna, eftersom bankerna vet hur man tar ut duktiga avgifter på det mesta...

Japp det kostar butikerna en del. Först så ska dom köpa eller hyra en kreditkortsdragare, ge avgift till tex amerikan express,
Sen tar tex det företaget jag jobbade på ut en transaktions avgift.
Så det blir en del.

Ex när man vill göra en retur på kortet så behåller banken pengaran i ca fem arbetsdagar för att tjäna ränta, fult men effektivt sätt att tjäna pengar.

Det tycker jag är jäkligt fult, inte kul att vara tex på semester o göra en retur på en ansenlig summa o inte få tillbaka pengarna på en vecka.

Nä så bankerna tjänar redan bra på oss, dom vill ha mer pengar pga att dom har spekulerat bort pengarna.
Tolf

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
sgtpepper skrev:
Antagligen så är det inte helt gratis för butikerna att skaffa sig kortläsare och abonnera på någon slags korttjänst hos bankerna,
Det är verkligen inte gratis. Jag tog emot kort i min butik förr men har slutat! Jag hade nämligen en genomsnittlig inlösenskostnad per kortköp om 28:-! Detta var med gammaldags hantering av korten, dvs manuell. En kortläsare hade inneburit lägre kostnad per kort men den högre månadsavgiften hade inneburit ännu högre kostnader totalt sett. De kostnader som företagare drabbas av måste ju förr eller senare tas ut i form av ökade priser på varorna eller lägre vinst. Alltså måste man ju försöka allt man kan att hålla igen på kostnaderna. Lägg därtill att kortbetalning tar längre tid och därmed är en stressfaktor när man har kö i butiken.

Låt mig slutligen säga så här:
Jag har en nyare definition på ordet "bankrån" än den traditionella. Banken är rånaren och du o jag är offren.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
givetvis kommer bedrägerierna öka med ökat kortanvändande i takt med att rånen försvinner.
Till slut kommer bankerna inte vilja betala för de förlusterna heller.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det här handlar inte om besparingar för bankerna. Dt handlar om att öka intäkterna. De har under många år utan vidare lyckats ta betalt för varje kortköp och vill nu ha betalt av dem som inte betalar med kort också. Ingen skall slippa undan. Sen skall vi bara inte tala om det riktigt äckliga rånet - våra pensionspengar. Staten tvingar in oss i ett system som ensidigt gynnar bankerna. De avgifter som bankerna tar ut för fondsparandet skulle i varje civiliserat samhälle, med förmåga att stifta vettiga lagar som styr finanssektorn, omedelbart kriminaliseras. Men hos oss tvingas vi, skattevägen, spara i bankernas rånarfonder. Pensionsfonderna är sannolikt den största förmögenhestöverföringen från allmänheten till den ekonomiska eliten i modern tid.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
hear, hear...

Bingo skrev:
Det här handlar inte om besparingar för bankerna. Dt handlar om att öka intäkterna. De har under många år utan vidare lyckats ta betalt för varje kortköp och vill nu ha betalt av dem som inte betalar med kort också. Ingen skall slippa undan. Sen skall vi bara inte tala om det riktigt äckliga rånet - våra pensionspengar. Staten tvingar in oss i ett system som ensidigt gynnar bankerna. De avgifter som bankerna tar ut för fondsparandet skulle i varje civiliserat samhälle, med förmåga att stifta vettiga lagar som styr finanssektorn, omedelbart kriminaliseras. Men hos oss tvingas vi, skattevägen, spara i bankernas rånarfonder. Pensionsfonderna är sannolikt den största förmögenhestöverföringen från allmänheten till den ekonomiska eliten i modern tid.

Bingo, du har alldeles rätt - vi vanliga medborgare är som vanligt - totalblåsta, rökta, lurade, körda, ..och det inte bara av bankerna

Betr anledningen till detta håller jag till 100% med Zykl0n....:notme

edit 14.24

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Re: Re: Re: Re: Vems pengar?

zykl0n@work02 skrev:
Sossar är roten till allt ont! :fakta

Men just detta är inte så ont som det låter.
Vi betalar ju redan idag för bankernas tjänser på andra sätt.
Så det är ju bättre om de för över avgifterna på de som nyttjar de dyra tjänsterna.
Finns ju de som springer till bankomaten varje dag och tar ut en sedel.

:fakta :fakta :fakta

Ja ja, jag uttryckte mig lite dumt kanske, men visst, så är det ju... :rolleyes:

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
Avgift på att ta ut pengar är redan standard här på Irland, kostnaden är 40 cent varje gång du gör ett uttag oberoende på vilken bank du tillhör eller vilken typ av bankomat du använder

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Matin skrev:

Sånna idioter...asså de uppmuntrar inte en iheller att handla
med visa kortet. I allt för många butiker så måste man betala
en extra avgift när man handlar med kort om det är under ett visst belopp.

Klart att man tar ut kontanter istället för att betala den avgiften.

De får för fan bestämma sig nu! :mad:

Hade man inte behövt betala avgifter om man handlar för
småsummor på kortet så hade jag mer än gärna betalat hela
tiden med kort.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...