Ventiler GSXR 1000 -05

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Rolle jag förstår din poäng.:pannkyss alla har en poöng här.
Oztos problem kvarstår , ni experter borde ge honom konkreta råd.Jag har indirekt antytt att han borde satsa på en Yamaha :D
Men i Prosbk och tyska IDM och STK 1000 rörs ingenting av innanmätet tror jag, hur håller dom?

Men det är väl inte en NY hoj som han köpt som ramlar sönder efter 2 tävlingar? Ursäkta uttrycket men det är väl något gammalt sunk som gått antingen några säsonger på gatan eller lite racing?
Kan vara så att det behövs lite nya friska delar inne i motorn.

I de högre serierna är det inte ovanligt att motorn renoveras mitt i säsongen eller går sönder, men då de har reservhoj etc så märks det inte så mycket för publiken.
Att 'innanmätet' inte rörs innebär inte att de inte byter delar till nya. Ofta får de byta en hel del delar även i 'stockutförande' och hur det görs i Sverige vet jag inte.
Men ex i England byts det en hel del, samt att motorerna skickas till en trimguru varje vinter för genomgång. Vi pratar nu lägsta nivån, klubbracing. Ju högre nivån blir, ju fler genomgångar etc då ambitionsnivån höjs.

Exakt vad som händer i just detta fallet vet nog bara föraren, annars behöver man mäta och se vad för varvtal det handlar om etc. Nu har det väl blivit bättre men hojarnas varvräknare visar inte alltid rätt, kan visa uppemot 1000 rpm FEL. Drar man hojen till 500 varv under rödmarkering blir det vips 500 motorvarv över rödmarkering.

ok, hade mina misstankar om det...

Om du gör något topplocksjobb tänk på att de ventiler du vill använda får du inte slipa in på hederligt vis med slippasta, det hårda ytskicktet förstörs också då.
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Men det är väl inte en NY hoj som han köpt som ramlar sönder efter 2 tävlingar? Ursäkta uttrycket men det är väl något gammalt sunk som gått antingen några säsonger på gatan eller lite racing?
Kan vara så att det behövs lite nya friska delar inne i motorn.
.

Första motorn var ca 500mil gata och 500mil blandat tempo på bana

Motor nr två var under 100 mil. ca 2 race och två bandagar.

Precis samma fel på båda, men nr 2 gick inte så långt att topp och kolv gick sönder. Skruvar ihop skiten nu och provar utan QS.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Första motorn var ca 500mil gata och 500mil blandat tempo på bana

Motor nr två var under 100 mil. ca 2 race och två bandagar.

Precis samma fel på båda, men nr 2 gick inte så långt att topp och kolv gick sönder. Skruvar ihop skiten nu och provar utan QS.


Fan vad nyfiken jag blev på den här gamla tråden.

HUR GICK DET SEDAN - Var roten till det onda Quickshiftern ?????????????
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top