Rolle Rotax
Ny medlem
Rolle jag förstår din poäng.alla har en poöng här.
Oztos problem kvarstår , ni experter borde ge honom konkreta råd.Jag har indirekt antytt att han borde satsa på en Yamaha![]()
Men i Prosbk och tyska IDM och STK 1000 rörs ingenting av innanmätet tror jag, hur håller dom?
Men det är väl inte en NY hoj som han köpt som ramlar sönder efter 2 tävlingar? Ursäkta uttrycket men det är väl något gammalt sunk som gått antingen några säsonger på gatan eller lite racing?
Kan vara så att det behövs lite nya friska delar inne i motorn.
I de högre serierna är det inte ovanligt att motorn renoveras mitt i säsongen eller går sönder, men då de har reservhoj etc så märks det inte så mycket för publiken.
Att 'innanmätet' inte rörs innebär inte att de inte byter delar till nya. Ofta får de byta en hel del delar även i 'stockutförande' och hur det görs i Sverige vet jag inte.
Men ex i England byts det en hel del, samt att motorerna skickas till en trimguru varje vinter för genomgång. Vi pratar nu lägsta nivån, klubbracing. Ju högre nivån blir, ju fler genomgångar etc då ambitionsnivån höjs.
Exakt vad som händer i just detta fallet vet nog bara föraren, annars behöver man mäta och se vad för varvtal det handlar om etc. Nu har det väl blivit bättre men hojarnas varvräknare visar inte alltid rätt, kan visa uppemot 1000 rpm FEL. Drar man hojen till 500 varv under rödmarkering blir det vips 500 motorvarv över rödmarkering.
ok, hade mina misstankar om det...
Om du gör något topplocksjobb tänk på att de ventiler du vill använda får du inte slipa in på hederligt vis med slippasta, det hårda ytskicktet förstörs också då.
Last edited: