Ventiljustering KTM 525

Dagotto

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 660 -04 , KTM 525 exc -05
Tja!

jag behöver lite hjälp med hur man ställer in ventilerna på en ktm 525 exc -05.
Jag har plockat av allting och försökt att få i den i dödläget men hittar inte riktigt det och jag får inte in något bladmått alls, testat en massa olika mått. Testat i olika lägen också.

Skulle vara jätte tacksam om man fick nått bra svar på hur jag ska göra.
Och jag har letat efter en manual till ventilerna men det finns inget:confused:

//mvh Robin:yoparty
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
lossa på skruven vid veven i framkant på motorn längst ner, ta bort brickan och leta upp TDC. sen skruvar du in skruven i jacket som finns i svänghjulet.

sen tar du och lossar på ventilskruvarna och skruvar de så de precis nuddar ventilen (liten mejsel) sen skruvar du ut exakt 1/6 varv och låser fast med muttern.
 

Dagotto

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 660 -04 , KTM 525 exc -05
lossa på skruven vid veven i framkant på motorn längst ner, ta bort brickan och leta upp TDC. sen skruvar du in skruven i jacket som finns i svänghjulet.

sen tar du och lossar på ventilskruvarna och skruvar de så de precis nuddar ventilen (liten mejsel) sen skruvar du ut exakt 1/6 varv och låser fast med muttern.

Hur ska markeringen se ut när den står i TDC? Har hittat 3 lägen 1:hål rakt in 2:vägg 3:vägg med streck tvärsöver. När läge 3 syns så står inte ventilerna högst upp, spelar det nån roll?? När jag lossade ventilskruven så skruvade jag upp den rätt mycket men jag får ändå inte in nåt bladmått :confused:
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tänk bara på att vara på rätt TDC!
Varannan gång du kommer dit är det ju fel...

Rotera dessutom alltid motorn åt rätt håll, annars kan glapp och slack leda till skumma fel.
 

Dagotto

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 660 -04 , KTM 525 exc -05
Tänk bara på att vara på rätt TDC!
Varannan gång du kommer dit är det ju fel...

Rotera dessutom alltid motorn åt rätt håll, annars kan glapp och slack leda till skumma fel.

Roterar åt rätt håll det gör jag men hur ser man skillnad på när det är rätt TDC då?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
På hur ventilerna rör sig på vägen mot TDC.
På "det falska TDC" "vippar" ventilerna, d.v.s. avgas avslutar sin stängning och insug startar sin öppning.
På "det rätta TDC" har insugsventilen stängt strax efter att kolven startat resan uppåt mot TDC.
 

Dagotto

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 660 -04 , KTM 525 exc -05
På hur ventilerna rör sig på vägen mot TDC.
På "det falska TDC" "vippar" ventilerna, d.v.s. avgas avslutar sin stängning och insug startar sin öppning.
På "det rätta TDC" har insugsventilen stängt strax efter att kolven startat resan uppåt mot TDC.

okej tack så mycket ska ner och fixa det idag :)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det enklaste sättet att kolla om det är rätt TDC är att rycka lite i viporna i sidled går det lätt att rucka på alla så är det rätt,går det inte så är det fel.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det enklaste sättet att kolla om det är rätt TDC är att rycka lite i viporna i sidled går det lätt att rucka på alla så är det rätt,går det inte så är det fel.

Yes, det är ett superbt sätt.
Utom om man har nollspel i ventilerna, vilket Gud förbjude.
 

Dagotto

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 660 -04 , KTM 525 exc -05
Jag tackar alla för dom snabba svaren! Detta låter ju inte alls svårt :)
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Det enklaste sättet att kolla om det är rätt TDC är att rycka lite i viporna i sidled går det lätt att rucka på alla så är det rätt,går det inte så är det fel.

Det där tycker jag var meckigt..

Jag tycker det är lättast att ta bort ventilkåporna, sen titta på vilka ventiler som rör sig när man kickar. Efter att insugsventilerna rört sig men innan avgas- så har man ju rätt ÖD
 

Dagotto

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 660 -04 , KTM 525 exc -05
Har vart nere och ställt ventilerna men nu "knackar" det då är det ju helt fel?
Rätt svårt att hitta rätt TDC eftersom att inget stämmer. Skruven längs ner där man kan låsa rätt TDC där ska finnas nån markering men den markeringen syns inte när kolven är i topp och ventilerna sitter lika hårt varje gång?:S
 

axelsson_vpg

Guest
fan du måste fixa det här nu och berätta för mig hur du gjorde sen.. jag ska också ställa dom ikväll :gnissla
 

Dagotto

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 660 -04 , KTM 525 exc -05
fan du måste fixa det här nu och berätta för mig hur du gjorde sen.. jag ska också ställa dom ikväll :gnissla

:D jadu jag försöker men jag hittar inte rätt TDC men när jag tror att jag har rätt då kan jag skruva upp ventilen fullt men ändå inte få in ett bladmått helt skumt :confused:
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
:D jadu jag försöker men jag hittar inte rätt TDC men när jag tror att jag har rätt då kan jag skruva upp ventilen fullt men ändå inte få in ett bladmått helt skumt :confused:

Jag antar att du verkligen skruvar på ställskruven, och inte låsmuttern? Låter ju sjukt att du kna lossa ställskruven max utan att få in tunnaste bladet. Annars måste du ju ha veven i fel läge.. Börja om från början och tänk igenom allt en gång till så du är säker på att du gör rätt :tummenupp
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Det är jävligt knöligt att få in bladmåttet, trångt och jävligt. Jag kör därför 1/6delsmetoden som någon skrev om. Dvs en kant på muttern. Lossa muttern och skruva skruven lätt i botten, ta en referens på muttern och vrid skruven tillbaka en "kant".

Ang TDC så finns det som sagt 2 fall där kolven står högst upp. Ett rätt och ett fel. Det enklaste för att ta reda på om det är rätt eller fel läge är att helt enkelt känna på vipporna. Det läge där både in och ut är lösa är rätt. Samt skall nockarna på kammen peka neråt.

Jag använder en stripe som jag för ner genom tändstifthålet för att känna vart jag har kolven, helt klart smidigast i mina ögon.

På min husa gjorde jag en risp i svänghjulet för att underlätta men på ktmen ligger det olja bakom svänghjulskåpan så det blir bara söligt...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top