Jag antar att du verkligen skruvar på ställskruven, och inte låsmuttern? Låter ju sjukt att du kna lossa ställskruven max utan att få in tunnaste bladet. Annars måste du ju ha veven i fel läge.. Börja om från början och tänk igenom allt en gång till så du är säker på att du gör rätt
som sagt det finns ju 2 st lägen där kolven är högst upp. 1 läge är där jag har skruvat upp ställskruven (inte muttern) till max men får bara in bladmåttet på 1 skruv av 4st. 2läget är där ventilerarmarna är lösa (vickar) där kan jag ställa in utan problem (det är det jag har gjort) men det knackar nu
Det är jävligt knöligt att få in bladmåttet, trångt och jävligt. Jag kör därför 1/6delsmetoden som någon skrev om. Dvs en kant på muttern. Lossa muttern och skruva skruven lätt i botten, ta en referens på muttern och vrid skruven tillbaka en "kant".
Ang TDC så finns det som sagt 2 fall där kolven står högst upp. Ett rätt och ett fel. Det enklaste för att ta reda på om det är rätt eller fel läge är att helt enkelt känna på vipporna. Det läge där både in och ut är lösa är rätt. Samt skall nockarna på kammen peka neråt.
Jag använder en stripe som jag för ner genom tändstifthålet för att känna vart jag har kolven, helt klart smidigast i mina ögon.
På min husa gjorde jag en risp i svänghjulet för att underlätta men på ktmen ligger det olja bakom svänghjulskåpan så det blir bara söligt...
Japp 2 lägen där kolven står högt upp ja läge 1: så kan jag skruva upp ställskruven till max på alla 4 men få bara in bladmått på 1 :S Läge 2: där är ventilarmarna lösa (vickar) å det är där jag har ställt in nu. Men som sagt det knackar nu rätt mycket
Last edited: