Ventiljustering

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Min ångest kommer ge mig sömnproblem inatt så om någon vet nåt...ja. Ge mig hjälp! :Bugar

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX-636R 2004, Kawasaki ZX-6R 1999, Honda "Bobber" 400CB 1983, Yamaha YZF426 2001, Minimoto "Sport" 49cc
Kamaxeln har 360 grader på ett varv.
På ett varv ska kamaxel öppna till alla 4 cylindrarna. Den ena efter den andra.
Det betyder att det är 360/4 = 90 grader mellan nockarna.
Svårt undvika med 90 grader mellan nockarna att nockarna för en cylinder håller på och trycker in ventilerna.

Jag är ledsen, men hänger inte med på vad du menar i sista meningen...

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Min ångest kommer ge mig sömnproblem inatt så om någon vet nåt...ja. Ge mig hjälp! :Bugar

Någon gav dig ju svaret nyss. :)

Det är 90 grader mellan varje nock så en kommer ju vara neråt, har du ingen märkning på sidan hur den ska sättas in?

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Någon gav dig ju svaret nyss. :)

Det är 90 grader mellan varje nock så en kommer ju vara neråt, har du ingen märkning på sidan hur den ska sättas in?

Jo jag har ju det...och aaaah, jag tror jag fattar nu. Jag skruvar alltså dit skiten när den ligger och trycker på helt enkelt?

EDIT: Sen när jag vrider till nästa läge får jag alltså ventilspel på denna cylinder?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jo jag har ju det...och aaaah, jag tror jag fattar nu. Jag skruvar alltså dit skiten när den ligger och trycker på helt enkelt?

Jag har aldrig meckat radfyra men en möjlighet är ju att dom skall sättas i så en ventil ska precis stängas och andra är på väg upp? Så att dom kommer in lite snett så att säga, inte rakt på. :)

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675

Ja, någon nock kommer allt att trycka på någon ventil. Jag förstod inte heller den där sista meningen, det var dåligt förklarat.
När du skruvar dit överfallen måste du skruva lite i taget på varje skruv, precis som du gjorde när du skruvade loss hoppas jag. Det tar en stund och jag brukar alltid få ont i armen. Se till så att överfallen/kamaxlarna skruvas dit plant, så du inte skruvar i en skruv i ena änden först.

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Ja, någon nock kommer allt att trycka på någon ventil. Jag förstod inte heller den där sista meningen, det var dåligt förklarat.
När du skruvar dit överfallen måste du skruva lite i taget på varje skruv, precis som du gjorde när du skruvade loss hoppas jag. Det tar en stund och jag brukar alltid få ont i armen. Se till så att överfallen/kamaxlarna skruvas dit plant, så du inte skruvar i en skruv i ena änden först.

Jodå, lossade allt skruvarna jämt fördelat en bit i taget. Saken är den att när axeln ligger enligt markering i sin position (alltså position som i hur den ska vara "snurrad") ligger ovannämnda nockar mot så mycket att axeln är 1 mm ovan "kant" som den borde ligga mot. En grej jag inte hänger med i...om jag nu ändå skruvar dit det pressas ventilen då ner och följer med upp sen när axeln snurrar eller hur funkar det?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
om jag nu ändå skruvar dit det pressas ventilen då ner och följer med upp sen när axeln snurrar
JA, precis så är det.

Och det är jätteviktigt du drar ner alla skruvar jämt, typ ett halv varv i taget och sedan börja om från början med ett halvt varv i taget. Dvs jämn nerdragning. För att inte böja kamaxeln.

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
En grej jag inte hänger med i...om jag nu ändå skruvar dit det pressas ventilen då ner och följer med upp sen när axeln snurrar eller hur funkar det?

Nockarna på kamaxlarna trycker ner ventilerna och det sitter fjädrar som trycker tillbaka ventilen. Var det svar på din fråga?

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
JA, precis så är det.

Och det är jätteviktigt du drar ner alla skruvar jämt, typ ett halv varv i taget och sedan börja om från början med ett halvt varv i taget. Dvs jämn nerdragning. För att inte böja kamaxeln.

Nockarna på kamaxlarna trycker ner ventilerna och det sitter fjädrar som trycker tillbaka ventilen. Var det svar på din fråga?

Tack, det känns som det löser sig. Blev champions leuage på tv ikväll så ger mig ut i garaget direkt efter jobbet imorgon igen. :tummenupp

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Det fortsätter... Var nere nyss och passade in kamaxlarna efter markeringarna jag gjort på kamkedjan och skruvade dit kedjespännare och "kamaxelhållare". Efter detta snurrade jag allt för att se så det gick utan problem vilket det gjorde, men när jag kontrollerade markeringarna på kamkedjan mot markeringarna på kamaxlarna har allt förskjutits tre kuggar... Hur går detta till? Hur löser jag det enklast?

Nästa gång lämnar jag in skiten, om jag inte gör det snart ändå. :huvet

EDIT: Dock stämmer markeringarna på hur kamaxlarna ska ligga när jag vridit till tdc. Det borde det väl inte göra om kedjan ligger fel på axlarna?

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
då har du gjort rätt. :)

om än sent men en bra länk för shimsuträkning iaf

http://www.crfsonly.com/calculators/

Jag tror jag fattar nu. Kedjan förskjuts x antal kuggar per varv man snurrar? Alltså låg den rätt från början, sen för varje varv förskjuts den mer och mer?

Jag må vara frågvis, men nu lär jag mig ju hur allt fungerar iaf. Tusen tack för all hjälp jag får här på forumet! :krama

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tror säkert du är rätt nu men trippelkolla ändå att allt är som det ska med kamaxlar visavi vevaxeln innan du startar första gången! Och vrid enbart motorn i ordinarie gångriktning genom kontrollerna.

Någon här som vet om Xtrm's motor tänder på både kompressions- och avgastakt? Annars tillkommer ju en kontrollpunkt...

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag tror jag fattar nu. Kedjan förskjuts x antal kuggar per varv man snurrar? Alltså låg den rätt från början, sen för varje varv förskjuts den mer och mer?

Jag må vara frågvis, men nu lär jag mig ju hur allt fungerar iaf. Tusen tack för all hjälp jag får här på forumet! :krama

Generellt vill man aldrig att samma kuggpar eller kuggar/kedjelänkar ska hålla på att mötas varv efter varv eftersom slitaget kan bli stort då. Därför använder man en del fiffilurighet då man bygger transmissioner av olika slag.
Och du: Nybörjare har vi alla varit en gång - det finns inga dumma frågor, bara mer eller mindre bra svar!

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
SXV 550 -08

Jo det kan man väll säga.. Det är egentligen onödigt vetande.. Står det rätt vid tdc eller övre dödläge som det heter på svenska så är det rätt..

När du plockat ihop allt, snurra alltid runt motorn 2 ggr (förbi tdc) och ställ den i tdc igen. Är det rätt har du gjort rätt!

Starkt jobbat att ge dig på mecket! nästa gång blir lättare. ;)

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
MAJOR PROBLEM!!

När jag skulle dra fast "kamaxelhållaren" med sina 20 skruv har jag enligt verkstadshandboken tolkat det som att skruvarna ska dras åt till 12 N-m (se bifogad bild). Har jag tolkat sprängskissen fel eller är det skruv T4 jag ska gå efter? Måste ju vara det...?! Iaf, när jag satt igång att dra åt en efter en, en liten bit åt gången smäller det plötsligt till. EN SKRUVJÄVEL GÅR AV!!

Har jag dragit åt med rätt kraft? 12 N-m
Vad gör jag åt skruven som gått av? Måste jag ta isär skiten igen för att försöka få ur den eller går det att köra med en fuling där en skruv saknas? Har bifogat bild på vilken skruv som är av...

Bifogat

• sprang.jpg
    sprang.jpg
    102.6 KB · Visningar: 94
  • 120426_174843.jpg
    120426_174843.jpg
    210.8 KB · Visningar: 95
  • 120426_174941.jpg
    120426_174941.jpg
    149.7 KB · Visningar: 67

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Är det en m6 så är12nm rätt och ja du lär isär med skiten igen. Har du tur kanske du kan skruva ut den med nåt smalt och vasst. Eller snabblim på en skruv, den ska ju inte sitta fast alls.

Last edited:

Xtrm

Ninja
Gick med
22 May 2007
Hoj
Är det en m6 så är12nm rätt och ja du lär isär med skiten igen. Har du tur kanske du kan skruva ut den med nåt smalt och vasst. Eller snabblim på en skruv, den ska ju inte sitta fast alls.

Så att köra en fuling och köra utan den skruven är inte att tänka på?

Hur i helvete ska jag våga skruva fast nåt nu om skiten går av?? Vafan... Det är iofs första gången jag använder en momentnyckel men så jävla efterbliven kan jag ju inte vara så jag ställt in den fel? Isf får jag fan jag vette fan. Helvete. Kolla bilden om jag ställt in nyckeln rätt nån? Kass bild men det var det bästa jag lyckades få med allt som blänkte.

Bifogat

• 120426_183129.jpg
    120426_183129.jpg
    184.8 KB · Visningar: 102

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
SV1000N
Bulten måste varit dålig innan. 12nm drar man inte av en frisk bult med, kör INTE utan den. Nyckeln ser ut att stå rätt...

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre