Kamaxeln har 360 grader på ett varv.
På ett varv ska kamaxel öppna till alla 4 cylindrarna. Den ena efter den andra.
Det betyder att det är 360/4 = 90 grader mellan nockarna.
Svårt undvika med 90 grader mellan nockarna att nockarna för en cylinder håller på och trycker in ventilerna.
Min ångest kommer ge mig sömnproblem inatt så om någon vet nåt...ja. Ge mig hjälp!![]()
Någon gav dig ju svaret nyss.
Det är 90 grader mellan varje nock så en kommer ju vara neråt, har du ingen märkning på sidan hur den ska sättas in?
Jo jag har ju det...och aaaah, jag tror jag fattar nu. Jag skruvar alltså dit skiten när den ligger och trycker på helt enkelt?
Jo jag har ju det...och aaaah, jag tror jag fattar nu. Jag skruvar alltså dit skiten när den ligger och trycker på helt enkelt?
Ja, någon nock kommer allt att trycka på någon ventil. Jag förstod inte heller den där sista meningen, det var dåligt förklarat.
När du skruvar dit överfallen måste du skruva lite i taget på varje skruv, precis som du gjorde när du skruvade loss hoppas jag. Det tar en stund och jag brukar alltid få ont i armen. Se till så att överfallen/kamaxlarna skruvas dit plant, så du inte skruvar i en skruv i ena änden först.
JA, precis så är det.om jag nu ändå skruvar dit det pressas ventilen då ner och följer med upp sen när axeln snurrar
En grej jag inte hänger med i...om jag nu ändå skruvar dit det pressas ventilen då ner och följer med upp sen när axeln snurrar eller hur funkar det?
JA, precis så är det.
Och det är jätteviktigt du drar ner alla skruvar jämt, typ ett halv varv i taget och sedan börja om från början med ett halvt varv i taget. Dvs jämn nerdragning. För att inte böja kamaxeln.
Nockarna på kamaxlarna trycker ner ventilerna och det sitter fjädrar som trycker tillbaka ventilen. Var det svar på din fråga?
då har du gjort rätt.![]()
om än sent men en bra länk för shimsuträkning iaf
http://www.crfsonly.com/calculators/
Jag tror jag fattar nu. Kedjan förskjuts x antal kuggar per varv man snurrar? Alltså låg den rätt från början, sen för varje varv förskjuts den mer och mer?
Jag må vara frågvis, men nu lär jag mig ju hur allt fungerar iaf. Tusen tack för all hjälp jag får här på forumet!![]()
Jag tror jag fattar nu. Kedjan förskjuts x antal kuggar per varv man snurrar? Alltså låg den rätt från början, sen för varje varv förskjuts den mer och mer?
Jag må vara frågvis, men nu lär jag mig ju hur allt fungerar iaf. Tusen tack för all hjälp jag får här på forumet!![]()
Är det en m6 så är12nm rätt och ja du lär isär med skiten igen. Har du tur kanske du kan skruva ut den med nåt smalt och vasst. Eller snabblim på en skruv, den ska ju inte sitta fast alls.
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |