ventiljusterings fundering

Tomas76

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
hoj lös, nästa kan bli en KTM eller Husaberg
Har en kawa Zr7, just nåt 3000 mil.

När och varför bör man göra en ventiljustering?

motorn går jämt o fint.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Vid 3600 var det på min, gjorde den tidigare på ca 3400 mil och det behövdes justeras. Vart en helt annan gång i motorn efter det. Men enligt bok vid 3600 och där är det även förgasarsynk...

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Du har alltså inte följt serviceboken?

Har du bytt drivpaket någon gång?

är en 96a och jag har inte ägt den så länge. (såg även idag att den bara 3.2k mil)
Ingen servicebok fick jag med och har alltså ingen fakta vad tidigare ägare har gjort, och ja.. drivpaketet är nybytt och bra skick :)

NordFrost

Jag Vet
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 2013
vad kostar det att göra en ventiljustering på en yamaha r1?? tror det är dags den har precis slagit om till 2000 mil :S

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
vad kostar det att göra en ventiljustering på en yamaha r1?? tror det är dags den har precis slagit om till 2000 mil :S

Det kan du ringa närmsta Yamaha verkstad och fråga, gråt sedan en skvätt och leta upp en kamrat som kan det och har shimskit.

Jag bor lite långt bort för att hjälpa dig....

TellyLe

--=A.c.A.b.=--
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
Honda VF 750 F
Hej!

Jag behöver hjälp med min gamla Honda VF 750 F.
Någon som bor i närheten av Eskilstuna och skulle kunna hjälpa mig?
Märkesverkstaden trodde det skulle ta 2-3 timmar (800kr/tim) att justera ventilerna. Helt sjukt! Kan inte tänka mig att det tar mer än en timme, eller?

Så, finns det någon som vill göra mig en tjänst i utbyte mot två plattor öl så skulle jag bli riktigt glad! :D

Tel: 0704065738

mvh
/Patrik

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Usch, denna tråden ger mig ångest.

MÅSTE man göra ventiljusteringar på hojen? Vad blir konsekvensen om man inte gör det?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Usch, denna tråden ger mig ångest.

MÅSTE man göra ventiljusteringar på hojen? Vad blir konsekvensen om man inte gör det?

JAAAA!

Man ska börja med en kontroll av ventilspelet, det kanske inte behövs justeras. Oftast blir ventilspelet mindre och mindre, till slut så stänger inte ventilen ordentligt och då blir den inte kyld av ventilsätet och då kan den blir så varm att den typ smälter. Det är dåligt.
Alternativt att kompressionen helt försvinner på den cylinder och det är ju inte så läckert heller.

Jag justerar mina ventiler själv, det är inte jättejobbigt men jag måste lyfta på kamaxlar och tryckare så när det ska ihop måste man se till att kamaxlarna hamnar rätt.
Att bara kontrollera ventilspelet är inte så komplicerat, ett bra "högupplöst" bladmått och att lyfta på kamkåpan räcker på min.

Men jag skulle inte våga sätta pengar på att jag gör det på en timme på min hoj, lite noga vill jag vara och det tar alltid mer tid än man tror. En van mekaniker borde göra det på en timme annars slöar han.

/Karl

TellyLe

--=A.c.A.b.=--
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
Honda VF 750 F
JAAAA!

En van mekaniker borde göra det på en timme annars slöar han.

/Karl

Okej, så när Hondas mekaniker säger att det tar 2-3 timmar så är det bara för att blåsa mig helt enkelt? Dålig stil! :mad:
Precis blivit av med jobbet också, så man lägger gärna inte ut för mycket till såna giriga gubbar just nu.

Så, åter till min fråga: Någon som bor i, eller i närheten av, Eskilstuna som vill tjäna två plattor öl (lagom till midsommar) mot att hjälpa mig med detta? :)

Ring eller maila..

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kontrollera ventilerna är väldigt lätt genrellt sätt. om du sedan är utanför spec och behöver byta schims eller dylikt det är då du behöver hjälpen. läs i en clymer eller haynes så lär du dig något på vägen... Mitt tips...

3 timmar låter absurt spontant. 1.5 möjligt om man skall schimsa om en del och så rundar man av uppåt ;)

Har dock bara gjort det på äldre yama och gixxrar så fyll i ni som är vana vid hyndor.

Okej, så när Hondas mekaniker säger att det tar 2-3 timmar så är det bara för att blåsa mig helt enkelt? Dålig stil! :mad:
Precis blivit av med jobbet också, så man lägger gärna inte ut för mycket till såna giriga gubbar just nu.

Så, åter till min fråga: Någon som bor i, eller i närheten av, Eskilstuna som vill tjäna två plattor öl (lagom till midsommar) mot att hjälpa mig med detta? :)

Ring eller maila..

Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83

Ring eller maila..

Nja, jag har ju inte gjort det på en honda så jag kan inte säga det med säkerhet. Sen måste man ju räkna in tiden det tar att dra in hojen, ställa upp den på arbetsbänken motsv, ta bort tanken kanske, plocka fram verktygen.. Sen får du säkert betala för 5 minuter fikarast varje timme. Sen ska allt ihop efteråt och verktygen ska plockas ihop.

Jag kanske var väl optimistisk när jag sa en timme, om det är under pistolhot bör det gå på 30 minuter :)

Om ventilspelet är noll på nån ventil så måste man byta till en mindre bricka och sen kontrollera igen. Sen måste man fömodligen byta den igen för att få rätt spel.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
bra poäng kanske. bara gjort radfyror... tycker spontant fortfarande att garderingen med 3 timmar låter saltat men som sagt. aldrig gjort det på en hynda eller V-motor.

Nu sitter ju iofs hälften av dina cylindrar åt 'fel' håll vilket bör göra det bökigare att komma åt en på en radfyra. Skulle kunna förklara tidsåtgången.

/Anders

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Kontrollera ventilerna är väldigt lätt genrellt sätt. om du sedan är utanför spec och behöver byta schims eller dylikt det är då du behöver hjälpen. läs i en clymer eller haynes så lär du dig något på vägen... Mitt tips...

3 timmar låter absurt spontant. 1.5 möjligt om man skall schimsa om en del och så rundar man av uppåt ;)

Har dock bara gjort det på äldre yama och gixxrar så fyll i ni som är vana vid hyndor.

Det är en V4:a....och då är det faktiskt mycket rimligt.

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Hur vet man när man ska göra en ventiljustering? Jag tänker på om man inte vet riktigt när förra justeringen gjordes.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!