Ventilkontroll på börjad

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Honda cbr 900rr
ja nu har man börjat riva i skiten, tog ca 1timme att komma ner till ventilerna
fy fan vad trångt allt ska vara men nu till min fråga

hur hårt spänd ska kamkedjan vara? kände lite på den mellan dreven uppifrån
& den va svin spänd, inget häng alls om man säger så annas såg allt nytt ut :)

fråga 2 lyder så här

hur ska jag kunna vrida på motorn? dra i däcket med växel i jo visst om man är stålmannen kanske :)

läste i manualen att man ska vrida på en mutter på höger sida hylsa 17
men den rubbar man inte kan jag säga så vad, hur gör man?

Anledningen till allt mec är att jag har oljud vid bottendrag som kan vara allt från
förgasare, ventiler, kamkedja, m.m försöker ta reda på vad som är fel,
märkte 0chså att tändstiften satt väldigt löst, inte så man kan ta med hand men nästan, tittade på tändstiften & kan inte se något lekage, kan det har läkt ändå? olja på gängorna va det dock eller klet ja något va de :)
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Antagligen så vet du det men det blir lättare att vrida runt motorn ju högre växel du har i :) (om du drar i däcket då alltså)
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Antagligen så vet du det men det blir lättare att vrida runt motorn ju högre växel du har i :) (om du drar i däcket då alltså)

hehe jo det vet jag men sen är det de att jag har inte så lång hals så jag kan se var T på dreven är & hojen får ju inte välta heller,

kollade lite till i manualen & sitter det kanske en kåpa över som ska skruvas väck? isåfall förstår jag varför den ej gick att rubba,

sen undrar jag hur farligt det är om jag skulle sätta kamkedjan en kugg fel?
har ej tagit väck ännu men vill gärna ha lite info om det innan
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Kanske ett dumt tipps men har du tagit ur stiften när du försöker snurra motorn? det går så mycket lättare när "kompet" är neutraliserat.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
hehe jo det vet jag men sen är det de att jag har inte så lång hals så jag kan se var T på dreven är & hojen får ju inte välta heller,

kollade lite till i manualen & sitter det kanske en kåpa över som ska skruvas väck? isåfall förstår jag varför den ej gick att rubba,

sen undrar jag hur farligt det är om jag skulle sätta kamkedjan en kugg fel?
har ej tagit väck ännu men vill gärna ha lite info om det innan
Normalt sett går hojen dåligt men inget går sönder, men se till att gör rätt istället :)
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Normalt sett går hojen dåligt men inget går sönder, men se till att gör rätt istället :)

hehe ja ska försöka ne jag har en far som säger att jag ska låta bli då han tydligen gjort någont liknande på en bil & den startade alldrig :D
han var riktigt nogran med att allt skulle hamna på rätt ställe men lyckades ändå inte & hans kunskaper är rätt bra ändå, så nu har han lyckats skrämma upp mej att hela motorn kommer gå i bitar om jag lyckas ställa den fel med någon kugg, ge mej bättre info nu & sluta upp me dom lätta svaren :rolleyes:

jag menar om man låser nedre hjulet och se till att ge fan i att snurra motorn, & kommer ihåg makeringarna på bägge övre hjulen och slänger dit ett ny kedja så bör det bli rätt ju? möjligen när kamkedjan sträcks ut kanske det hamnar 1 kugg fel isåfall undrar jag om man ska gråta efter start eller om man bara kan riva ner igen om sådant skulle hända,för det hände mej på xt-n efter kedje byte att den hamnade 1 kugg fel fast det va änkelt att rätta till, det konstiga va då att jag hade makerat men det stämde inte när den nya kedjan kom på plats

spänd kamkedja ? någon som vet

svensk verkstads handbok skulle sitta fint med riktiga steg för steg
den jag har visar typ varannan timme & någon liten fis bild på någon skruv, helt meningslös bok från usa så klart
 
Last edited:

HondaV4

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda VFR800 -02
Gjorde nyligen ventiljusteringen på min Honda VFR -02 och har laddat ner hondas egna servicemanual som var till stor hjälp! De här svaren gäller alltså en VFR -02:

När det gäller att snurra motorn så gör man det direkt på vevaxeln (muttern sitter bakom en liten kåpa). Där finns också markeringar för när de olika kolvarna står i övre dödläge. Om du exempelvis ska kolla spelet på cylinder 1 ska kolv 1 stå i övre dödläge (på kompressionstakten). När den gör det finns markeringar på kamaxlarna som ska stå på ett speciellt sätt. Allt detta står i servicemanualen.

Kamdedjan ska inte slacka men jag förstod inte om du skulle byta kamkedja eller varför du skulle lossa på den (om du inte behöver byta shims vill säga)? På min hoj var man tvungen att lossa kamaxlar och hela skiten pga VTEC-systemet.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Gjorde nyligen ventiljusteringen på min Honda VFR -02 och har laddat ner hondas egna servicemanual som var till stor hjälp! De här svaren gäller alltså en VFR -02:

När det gäller att snurra motorn så gör man det direkt på vevaxeln (muttern sitter bakom en liten kåpa). Där finns också markeringar för när de olika kolvarna står i övre dödläge. Om du exempelvis ska kolla spelet på cylinder 1 ska kolv 1 stå i övre dödläge (på kompressionstakten). När den gör det finns markeringar på kamaxlarna som ska stå på ett speciellt sätt. Allt detta står i servicemanualen.

Kamdedjan ska inte slacka men jag förstod inte om du skulle byta kamkedja eller varför du skulle lossa på den (om du inte behöver byta shims vill säga)? På min hoj var man tvungen att lossa kamaxlar och hela skiten pga VTEC-systemet.



detta svar gillar jag :) då betyder det att jag ska ta väck ett hölje med 17 hylsa & där under finns den snurran som du talar om, gött då var det som jag trådde men den sitter som fan så jag vågade inte ta i mera eftersom jag inte var säker att den gick att ta bort, sedan det med kamkedjan var vell mest att jag tycker den värkar för hårt spänd, inget spel alls, & jag kan tänka mej att om den är för hårt spänd kan det ge oljud som jag inte tycker om + att folk har pratat mycket om spännaren kan vara sönder så måste ha något att gå på, tex hur spänd är normal för en kamkedja, jag förmodar att det ska vara mera spännt än ett drivpaket? skulle tro att jag har 1mm spel i kamkedjan

Det roliga med min manual är att den visar snurran på en bild men inte höljet som sitter utanför, det står häller inget om att jag ska ta väck ett hölje, utan bara att jag ska snurra motorn med hjälp av en mutter på höger sida av motorn, riktigt dålig manualer, precis som vanligt
 
Last edited:

HondaV4

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag kan inte svära på att din kamkedja inte är för hårt spänd men på min var den väldigt spänd, nästan inget spel alls (den ska definitivt vara mer spänd än drivpaketet!). Om spännaren är trasig vet jag inte vad det ger för symptom men det borde du kunna se? Plocka inte loss kamkedja och kamaxlar i onödan, men om du behöver göra det - se till så du vet vad du gör, det finns ett par viktiga saker och tänka på så att allt kommer tillbaka på rätt plats och att inget går sönder.

Lycka till!
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej har själv fått renovera vevstackanen och satt dit nya vevstakslager i detta nu, har några skitviktiga grejer att säga.
Om du tar bort kamkedjan kamaxlarna eller ändrar på kamkedjan så måste den ihop som den tog isär annars så blir det bara troligen ett startförsök.

Du skall kolla på vevaxeln (på min hoj genom ett hål från sidan på motorn och snurra tills jag har ett T mitt för en markering) står i servicehandboken för din hoj hur du ställer nollläget, sen så får du ställa kamaxlarna i dess nollläge står också i servicehandboken dock är det kass beskrivning i min bok så där av att jag har startat en tråd om att få hjälp men tror jag hamnat rätt i alla fall.

Kedjan skall va helt spänd åt det håll som drivningen är åt precis samma princip som som på drivkedjan till bakhjulet.
Sen så skall du spänna den slaka delen med kedjespännaren sitter troligen en släpskena för kedjan också.

Men som sagt är inte så bara, skall du börja dona med det där så skall du va tekniskt lagd, veta vad du pysslar med, följa servicemanualen du har till din hoj ordentligt då kommer du långt.
Viktigt att det blir rätt moment när du drar åt allt du släppt på sen.

Lyft inte på kamaxlarna om du inte har dom i nollläge har jag fått lära mig!

Men ta hjälp av nån om du kan, har en bra servishandbok att följa helst både servicehandboken och hjälp för det är en jävla massa skit som måste bli rätt.

Men du kan ju kolla på min tråd om du vill, jag hoppas nån kommer svara inom kort. Jag har lagt upp bilder på hur det ser ut för mig med på kamaxlarna och dess inställning.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Hej har själv fått renovera vevstackanen och satt dit nya vevstakslager i detta nu, har några skitviktiga grejer att säga.
Om du tar bort kamkedjan kamaxlarna eller ändrar på kamkedjan så måste den ihop som den tog isär annars så blir det bara troligen ett startförsök.

Du skall kolla på vevaxeln (på min hoj genom ett hål från sidan på motorn och snurra tills jag har ett T mitt för en markering) står i servicehandboken för din hoj hur du ställer nollläget, sen så får du ställa kamaxlarna i dess nollläge står också i servicehandboken dock är det kass beskrivning i min bok så där av att jag har startat en tråd om att få hjälp men tror jag hamnat rätt i alla fall.

Kedjan skall va helt spänd åt det håll som drivningen är åt precis samma princip som som på drivkedjan till bakhjulet.
Sen så skall du spänna den slaka delen med kedjespännaren sitter troligen en släpskena för kedjan också.

Men som sagt är inte så bara, skall du börja dona med det där så skall du va tekniskt lagd, veta vad du pysslar med, följa servicemanualen du har till din hoj ordentligt då kommer du långt.
Viktigt att det blir rätt moment när du drar åt allt du släppt på sen.

Lyft inte på kamaxlarna om du inte har dom i nollläge har jag fått lära mig!

Men ta hjälp av nån om du kan, har en bra servishandbok att följa helst både servicehandboken och hjälp för det är en jävla massa skit som måste bli rätt.

Men du kan ju kolla på min tråd om du vill, jag hoppas nån kommer svara inom kort. Jag har lagt upp bilder på hur det ser ut för mig med på kamaxlarna och dess inställning.



jo det förstår jag & enligt manualen skulle det vara rätt enkelt, bara att följa alla markeringar & dyligt så skulle ett barn klara det men sen vet man alldrig, därför frågar jag om info så man inte gör dom misstagen, kedjan gör säkert sitt jobb, bara jag som är orolig. teknisk lagd kan man ju diskutera, har ju gjort en del jobb tex bytt kolv & kamkedja på min offroad xt600 så teknisk? avgör ni , vet inte vad jag ska kalla mej, har kollat dina trådar & det ger mej inget jag redan visste tyvärr, en del skillnad mellan motorerna ochså. jaja jag sätter på lite hårdrock och ser hur det slutar :yoparty
Tänker inte ge upp nu när jag är inne i motorn & jag kommer skriva resultatet här sedan :) & är det någon som vill tillägga något går det bra för allt som sägs kan vara till nytta.
börjar i morgon med ventilkontroll, får se om den biten stämmer
 
Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Ok men har du fixat allt det du skriver redan själv då är du ju knappast nån nybörjare.
Fick känslan av att du var färsk på att skruva sorry för min felbedömning.

Skönt om det bara är kamkedjan för din del, hoppas du du slipper riva allt som jag gjort, mitt jävla rassel beskrev jag som du gjorde men jag kom inte så lätt undan då skiten var från kassa vevstakslagren var lite jobbigare och dyrare att fixa. Men hoppas du hittar nått billigt fel så du kan lägga stålarna på soppa sen sen i stället för dyr rep.
Men tror fan inte jag är till nån större nytta för dig då du verkar jäkla händig själv men bra koll men lycka till så får ja läsa hur det går sen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sär skrivning är skit bra!

eller vad?:rolleyes: :D
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13


lund ja :D kunde tänka mej det




Ok men har du fixat allt det du skriver redan själv då är du ju knappast nån nybörjare.
Fick känslan av att du var färsk på att skruva sorry för min felbedömning.

Skönt om det bara är kamkedjan för din del, hoppas du du slipper riva allt som jag gjort, mitt jävla rassel beskrev jag som du gjorde men jag kom inte så lätt undan då skiten var från kassa vevstakslagren var lite jobbigare och dyrare att fixa. Men hoppas du hittar nått billigt fel så du kan lägga stålarna på soppa sen sen i stället för dyr rep.
Men tror fan inte jag är till nån större nytta för dig då du verkar jäkla händig själv men bra koll men lycka till så får ja läsa hur det går sen.





sedan är det ju skillnad på xt600 & Honda cbr900 så det blir lite svårare därför blir man lite osäker, självförtroendet sänks lite
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
lund ja :D kunde tänka mej det

Bravo, nu är hälften rätt!:D :hihi

Ledsen att jag är jobbig, menar inget illa egentligen... Tyckte bara att det var ett så oerhört bra exempel på hur särskriven en mening kan vara...:rolleyes: Sen att du korrigerade hälften var också ganska roligt:D
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Tjat om min stavning/skrivning, har aldrig skrytigt över mitt skrivande, särskilt inte den här tiden på dygnet när man dessutom hinkat öl och grogg hela natten
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Låter som du aldrig kikat i en motor förr.
Så jag tänkte tipsa om små misstag som man gärna undviker.

Använd aldrig våld när du motnerar eller demonterar något.
Går det inte dit av sig själv så är det något fel.

Enklast att mäta ventilspelet är att vrida runt veven och kika på nockarna och se vilken som står rakt upp och är redo för mätning.
Bladmåttet ska glida in med ett lätt motstånd när det är perfekt.
Går det inte in så prova med ett mindre.
Vålda inte och tyck att det blev bra.
Rita ett rutmönster på ett papper med 16 rutor motsvarande dina ventiler.
Skriv in spelet så du lätt kan se vad du fått för resultat när du är klar.


Ska du byta något shims så börja med att ta bort kamkedje sträckaren.
Ett tips är att först lossa den mittre skruven på sträckaren för den kan sitta utav bara f.n.
Lossa alla skruv på överfallen över kammarna och styrskenan över kamdreven.
Överfallen kan sitta fast lite så man får använda milt våld tex med en mejsel som man bänder till lite lätt mellan kam och överfall runt om så den tillslut släpper.
Men försiktigt, det är tunn aluminium du bänder i.
Och du lägger an mejseln mellan kamnockarna på den skrovliga ytan.

När allt är loss kan du lyfta ur kammarna och lirka av kedjan.
Ta en magnet och lyft upp önskad lyftare och du hittar shimset i lyftaren.
Mät shimset med en mikrometer eller skjutmått.
Räkna ut till vad du ska byta till för storlek på shims och montera det.
Tänk på att om du har för litet spel så ska det nya shimsets mått vara mindre än det du mätte.
Många gör baklänges första gången och får göra om, göra rätt

En annan regel är att inte ta bort mer än en lyftare i taget och göra den klar.
Blanda inte lyftarna för då kan det bli rörigt och dom är lite "inslitna" på sin plats och trivs bäst där.

Montera tillbaka kammarna genom att ha motorn i TDC på 1ans cylinder.
Börja med avgaskammen och se till att få markeringenpå drevet i linje med toppens kant med kedjan sträckt på framsidan av motorn dvs den sidan där kedjan drar i kammarna från vevaxeln när motorn går.
Lägg sedan i insugskammen med kedjan spänd från avgaskammen och markeringen l kant med toppen.
Jag brukar köra markeringarna mot varandra så ser man lättast när dom pekar exakt mot varandra.
Montera överfallen när allt känns bra.
Dra bultarna lite kors och tvärs så du försiktigt får ner kammarna i sina lägen utan att det blir snett eller att du får vålda på något vis.
OM det skulle ta stopp så vålda inte utan demontera och leta reda på varför.
Sitter tex kammarn fel så trycker du ner en ventil i en kolv med trista följder så som en krokig ventil och mera jobb.

När kammarna är på plats så är det dax för kamkejesträckeren.
Nu kikar du in i hålet där mittenskruven satt som du lossade i början.
Jag gissar att du inte har det lilla plåtbleck som man kan låsa sträckaren med så ta en liten mejsel och skruva medsols om jag inte minns fel så dras sträckaren ihop.
När den är max indragen så håller du mejseln så sträckaren är ihopdragen och skruvar fast kamkedjesträckaren på sin plats.
Kan vara lite klurigt men det går.
Du får under inga omständigheter dra fast den när den är utspänd.
För då blir kamkedjan som en fiolsträng och det kommer låta illa samt ett ras står och väntar vid nästa uppvarvning.
När du fått den på plats släpper du mejseln försiktigt och kedjan sträcks.
Snurra sen motorn medsols ett par varv.
Det första mycket försiktigt och tar det stopp så slutar du och kikar på varför...
Sitter kammarna fel så tar ventilerna i en kolv och det tar stopp.
Det är därför man inte testar med startmotorn och böjer alla ventiler.
Tar det stopp så demonterar du allt igen och monterar kammarna igen på rätt sätt som början på denna berättelse.

Sitter allt som det ska så mäter du ventilspelet igen och konstaterar hur bra det blev.
Naturligtvis skriver du upp alla mått som tidigare.
Är det bra så monterar du allt och provkör.
Är det fel så demonterar du allt igen och börjar om att byta shims där det felade till rätt modell...

Å så vidare...

Ungefär sådär gör man men viktig är att inte ha sönder något.
Tappa ner saker i motorn.
Dra med rätt moment.
Tänka rätt och hålla ordning och reda där du arbetar för att få tillbaka allt som det satt..


Lycka till!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjat om min stavning/skrivning, har aldrig skrytigt över mitt skrivande, särskilt inte den här tiden på dygnet när man dessutom hinkat öl och grogg hela natten

Din stavning!?:confused: Jag har bara pratat om trådskaparen och hans rubrik, helt utan att mena något illa med det. Jag tyckte bara att det var lite kul med just hans sätt att stava rubriken eftersom man knappt ens kan ha mer särskrivning i en och samma mening:)

Hade jag menat dig och din stavning så hade jag citerat dig, alla inlägg som görs i en tråd och som inte är citat är riktade åt trådskaparen:fakta Sen att inte alla lever efter de "reglerna" är en annan femma, men det är så systemet ska fungera.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top