ventilspel ktm 660 -04

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
TomK skrev:
2407526 Exakt! :tummenupp

...och har man problem med att få in bladmåtten så är det snabbare och säkrare att lossa på skruvarna och lägga bladmåttet på plats och sedan dra åt.
Ap, ap, ap, ap...... Det finns ett liiiiitet aber som man måste vara medveten om med den metoden, du vet inte om spelet börjar gå ihop sig för mycket, d.v.s. om en renovering är nära förestående. Har man bara koll på sånt så.... visst, helt ok metod.

.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Spider skrev:
2407542 Ap, ap, ap, ap...... Det finns ett liiiiitet aber som man måste vara medveten om med den metoden, du vet inte om spelet börjar gå ihop sig för mycket, d.v.s. om en renovering är nära förestående. Har man bara koll på sånt så.... visst, helt ok metod.

.

Om man är noggrann så noterar med hur skruvarna var ställda och vet hur många varv man skruvar ut och sedan in - bara att räkna ut sedan om det skett en förändring och åt vilket håll :tummenupp
 

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
kan det va så att det skiljer några millimeter på "spelet"om jag ha kolven i topp och snurra motorn bakåt respektive framåt väldigt väldigt lite

jag ha ingen låsbult. så jag vet inte om jag e exakt på det lägget som ventilerna ska vara för justering. lr det kanske inte gör nån skilland om kolven ligger precis i topp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om du tar ur tändstiftet och känner efter med något mot kolven (text en lång blyertspenna, insexnyckel el.dyl.) så går det att komma väldigt nära det exakta toppläget. Tillräckligt nära för att det inte ska påverka utgången av justeringen. Så har man gjort i alla år innan man kom på att låsa i ett fixt läge. Det finns andra felkällor som är större.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så ja Spider, nu är verktyget beställd så få vi se hur bra det är. Enligt mcshopen är de mkt nöjda med verktyget!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
motardnisse skrev:
2408181 Så ja Spider, nu är verktyget beställd så få vi se hur bra det är. Enligt mcshopen är de mkt nöjda med verktyget!

beställde du det där bladmåttet som är stabilt och rejält böjt i nederkant?
om det var detta du menade, kan du inte skriva pris då?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
bmwjohan skrev:
2408282 beställde du det där bladmåttet som är stabilt och rejält böjt i nederkant?
om det var detta du menade, kan du inte skriva pris då?

He he så det är fler som är intresserade!!!

311:-
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
motardnisse skrev:
2408292 He he så det är fler som är intresserade!!!

311:-
Men det var väl för en uppsättning (3 mått om 6 storlekar) va ? Har för mig att dom endast såldes så.

.
 

ct__cs

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
helsingborg
Hoj
YZ250-92, GSX1400 -02
tjenare, jag har lite frågor angående KTM, jag har precis köpt en gammal KTM 600 enduro från 88, även denna gamla hoj har en LC4 motor, är det någon som har en manual för denna eller om den nu stämmer bra överens med 660 är det någon som har en manual till denna?
eftersom jag inte tidigare haft med cykeln att göra, är det någon som kanske har tips om vad som ska göras med motorn typ fullservice? och vad ingår i en sådan?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ct__cs skrev:
2420523 tjenare, jag har lite frågor angående KTM, jag har precis köpt en gammal KTM 600 enduro från 88, även denna gamla hoj har en LC4 motor, är det någon som har en manual för denna eller om den nu stämmer bra överens med 660 är det någon som har en manual till denna?
eftersom jag inte tidigare haft med cykeln att göra, är det någon som kanske har tips om vad som ska göras med motorn typ fullservice? och vad ingår i en sådan?

Jag har plockat fram de manualer som passar bäst in. Kolla på:

http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/ och ta hem "ch500600lc4_88.pdf" och "mo_500600_lc4_91.pdf". Servicemanualen "400-660LC4_engine.pdf" är av betydligt senare datum, men vissa saker stämmer nog även med din gamla motor. Jag har även en förgasarhandbok till Dell'Orton där, dock på tyska.

En så pass gammal motor bör man förstås gå igenom ordentligt om inte historiken är känd. Eventuellt byte av diverse lager, mäta toleranser på vevparti, kolv o.d. Är den dock nyrenoverad eller inte har gått långt, så räcker det med en vanlig oljeservice och ventilspelskontroll.

/Tom
 

ct__cs

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
helsingborg
Hoj
YZ250-92, GSX1400 -02
tusen tack! nu kommer jag att ha lite att göra under vinterhalvåret! har en TLR som ska göra 3000Mila servicen med...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Så nu har jag fått dem.
Det sitter ett 0,15 och ett 0,20 på verktyget!
 

Bifogat

  • ventilverktyg.jpg
    ventilverktyg.jpg
    76.5 KB · Visningar: 63
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top