ventilspel ktm 660 -04

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ska ställa mina ventiler ikväll och jag funderar på att försöka böja mina bladmått så att det blir lättare att komma åt. om man böjer dom kanske 45 grader 2-3cm från toppen skulle det bli bra mycket lättare. kan man böja bladmått på detta sättet eller kommer jag att ha sönder dom då?
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
bmwjohan skrev:
kan man böja bladmått på detta sättet eller kommer jag att ha sönder dom då?
Dom jag provat med gick av. Men du kanske har lyckats hitta en fantomleverantör av bladmått så testa vettja. Se bara till att ha ett extra bladmått hemma. Jag hade inga grejor att värma med då jag testade så..... Kanske kan vara en variant.

MEN, anledningen till att jag köpte dom vinklade måtten jag länkade till är att dom är så smutta att hantera då hela mittbiten är styv. I sladder där inte.

.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Spider skrev:
2404909 Dom jag provat med gick av. Men du kanske har lyckats hitta en fantomleverantör av bladmått så testa vettja. Se bara till att ha ett extra bladmått hemma. Jag hade inga grejor att värma med då jag testade så..... Kanske kan vara en variant.

MEN, anledningen till att jag köpte dom vinklade måtten jag länkade till är att dom är så smutta att hantera då hela mittbiten är styv. I sladder där inte.

.

Fantomleverantören heter Biltema! :tummenupp

bmwjohan skrev:
2404864 jag ska ställa mina ventiler ikväll och jag funderar på att försöka böja mina bladmått så att det blir lättare att komma åt. om man böjer dom kanske 45 grader 2-3cm från toppen skulle det bli bra mycket lättare. kan man böja bladmått på detta sättet eller kommer jag att ha sönder dom då?

Du måste böja dem, annars kommer du inte ner...
 
Last edited:

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Suomalainen skrev:
2404964 Fantomleverantören heter Biltema! :tummenupp
Du måste böja dem, annars kommer du inte ner...
Böja för att kolla spelet ja visst. Men att få dom att vara permanent böjda typ 45 grader, för att underlätta arbetet var i alla fall det jag menade.

.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Spider skrev:
2405301 Böja för att kolla spelet ja visst. Men att få dom att vara permanent böjda typ 45 grader, för att underlätta arbetet var i alla fall det jag menade.

.


Vad gick frakten på?
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Spider skrev:
2405301 Böja för att kolla spelet ja visst. Men att få dom att vara permanent böjda typ 45 grader, för att underlätta arbetet var i alla fall det jag menade.

.

Menade också permanent, går hur bra som helst! :tummenupp
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Spider,
jag ser att du bor extremt centralt, så om du har tid över får du gärna svänga förbi och assistera vid min första ventiljustering...

/ Andreas
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag "försökt" kolla ventilspelet på min 660. fy fan i helvete va svårt det är att komma åt. jag försökte böja mina bladmått. jag fick till en böj på kanske 20 grader, mer vågade jag inte böja. jag hade jäkla problem att få in dom. fick såga och jucka och lirka. det som var mysko var att jag på alla ventiler lyckades få in 0,12 måttet helt, men 0,15 måttet kunde jag aldrig få in mer än halvvägs. dvs så som jag mätte så hade jag 0,12 i ventilspel på alla ventiler.
alternativ ett nu är att alla mina ventiler står exakt lika fel allihopa. alternativ två(som jag tycker känns mycket mer troligt) är att ifall jag hade haft ett sånt där rejälare bladmått som är styvt på mitten och böjt rejält där nere så hade jag fått in 0,15 måttet på alla. mina bladmått böjde sig både här och där och det tog upp mot 20 minuter innan jag lyckades få in 0,12 måttet helt på vissa ventiler. man har liksom ingen styrsel i dom för dom är så långa och smala och tunna.
vad tror ni?

måste säga att det gick väldigt lätt att hitta ÖD. någon tipsade om att snurra på bakhjulet tills man hörde klicket i motorn. jag gjorde det och så finjusterade jag lite och vips så stod motorn exakt rätt. riktigt bra tips!!

en fråga dock, hur faaaaaaaaaaaaan gör man för att lossa dekompen från främre ventillocket? dekompvajern sitter fast i hävarmen(som i sin tur sitter fast i ventilkåpan) och jag misstänker att man ska ta en tång och bända upp den yttersta delen på hävarmen så att den yttersta biten på vajern(med klumpen på) lossar från hävarmen. är det så man ska göra eller ska man lossa hela hävarmen från sitt fäste på ventilkåpan?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
bmwjohan skrev:
2407099 en fråga dock, hur faaaaaaaaaaaaan gör man för att lossa dekompen från främre ventillocket? dekompvajern sitter fast i hävarmen(som i sin tur sitter fast i ventilkåpan) och jag misstänker att man ska ta en tång och bända upp den yttersta delen på hävarmen så att den yttersta biten på vajern(med klumpen på) lossar från hävarmen. är det så man ska göra eller ska man lossa hela hävarmen från sitt fäste på ventilkåpan?

Böj upp armen till max så stannar den i det läget. Gänga ur justeringen helt , sen är det bara att pilla ur nippeln på vajern ur hävarmen... Hur enkelt som helst !:)
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Långa farbron skrev:
2407144 Släpp på skruvarna till ventilkåpslocket så löser det sig.........

Vevhusventilationen sitter i samma lock , så pillar man inte bort vajern så blir det ÄNNU trängre än vad det redan är, eftersom man då inte kan vika undan locket. Alternativet är att ta bort slangen istället...smaken är som röven---klöven !:)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Folkezx9r skrev:
2407235 Vevhusventilationen sitter i samma lock , så pillar man inte bort vajern så blir det ÄNNU trängre än vad det redan är, eftersom man då inte kan vika undan locket. Alternativet är att ta bort slangen istället...smaken är som röven---klöven !:)


Lossa en slangklämma eller justera in dekompenwiren efter varje gång väljer man själv,sen bör man ju i vilket fall lossa slangen så att man kan ta bort kåpan ordentligt.

Sen om man släpper på locket så får man loss wiren då armen sitter nedanför i toppen och mothållet i ventilkåpslocket dvs lutar du locket emot dig när du lossat det så minskar du avståndet imellan armen och mothållet vilket gör att du med lite finess kan lossa wiren genom att lyfta armen med en skruvmejsel och haka av wiren utan att peta med justeringarna.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag har aldrig behövt lossa slangen... Det är bara att vika undan slang o lock , sen är det fritt fram.

O hur svårt är det att "justera in" dekompen ??:D Skruva ner justeringen till armen vilar mot klacken. Det är ju inte direkt ngn finjustering vi pratar om... Max 30 sekunder från det du pillar in nippeln till juseringen är i rätt läge ! Ungefär den tiden det tar att trä på en slang o dra åt en slangklämma....:D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
FreeSniff skrev:
2407340 lossa dekomphandtaget på styret. ta ur vajern ur handtaget. dra upp hävararmen och ta bort vajerna

Max 20 sekunder:blah

Exakt! :tummenupp

...och har man problem med att få in bladmåtten så är det snabbare och säkrare att lossa på skruvarna och lägga bladmåttet på plats och sedan dra åt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top