Du får nog förklara mera...
Håller på att räkna på ett bygge. Luftmotståndet utgör 573N i 150km/h vilket jag har satt som maxfart, kraften på bakhjulet är 800N försöker lista ut om det är lämpligt med en maxfart på 150 eller om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten.
Nej har du rätt på luftmoståndet behövs inte det. Men har du missat luftmotståndet från tex de roterande hjulen (tror Volvo tagit fram fälgar för lägre bränsleförbrukning ? Eller var det Tesla ?)
Håller på att räkna på ett bygge. Luftmotståndet utgör 573N i 150km/h vilket jag har satt som maxfart, kraften på bakhjulet är 800N försöker lista ut om det är lämpligt med en maxfart på 150 eller om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten.
Energiförluster via däck är inte en skitsak. Enligt EU är det i alla fall värt att lägga ca 10000kr per fordon på däcktrycksövervakning för det är vad det kostat att ha TPMS på bilen under de 17 år en bil överlever i Sverige. Bara för att fransoser inte kan få handen ur arslet och mäta lufttrycket i sina däck varje år för vi i norden betala sjuk mycket pengar för TPMS.
Samma här, komfort är för klenisar, jag har hellre en bil som går snålare Folk i allmänhet förstår nog inte att man måste kolla däckstrycket ibland, än mindre hur man gör eller vad det ska vara.Anledningen till att EU vill ha TPMS är ju för att bilar med för lågt tryck släpper ut mera avgaser, inget annat.
Dom allra flesta som justerar trycket själva kör med för lågt tryck, då det är komfortablare, jag ligger nog på gränsen till för hårda däck när jag kör på väg.
Samma här, komfort är för klenisar, jag har hellre en bil som går snålare
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |