Verkningsgrad mc-däck

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Håller på och räknar lite men hittar inga uppgifter om verkningsgrad på däck, någon som har en susning om hur effektivt ett normalt landsvägsdäck i normal storlek är?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du får nog förklara mera...

Håller på att räkna på ett bygge. Luftmotståndet utgör 573N i 150km/h vilket jag har satt som maxfart, kraften på bakhjulet är 800N försöker lista ut om det är lämpligt med en maxfart på 150 eller om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ett däck omsätter ju inte någon energi på samma sätt som en förbränningsmotor så att räkna på verkningsgrad går inte så bra. Du kan ju inte säga att du stoppar in 40kW i däcket och får ut 38kW puttifrånkraft.
Du får räkna på förluster. Friktion / rullmotstånd, luftmotstånd p g a profil och höjd, massa, och säkert något mer.
Men hojens totala verkningsgrad går ju att räkna på d v s den energi bränslet tillför mot utfört arbete.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller på att räkna på ett bygge. Luftmotståndet utgör 573N i 150km/h vilket jag har satt som maxfart, kraften på bakhjulet är 800N försöker lista ut om det är lämpligt med en maxfart på 150 eller om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten.

Fattar jag dig rätt behöver du 573N kraft vid 150km / timme som du sätter som maxfart.
Men du har 800N och funderar på att växla upp så varvtalet sjunker och drivkraften minskar.

Teoretiskt skulle du kunna växla upp motorn med 800/573=1,40 ggr
Dra av 5 % för slir mellan däck och asfalt så kan du växla upp bakhjulet 1,40 x 0,95 = 1,33 ggr

Blev det här rätt ?
om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten
Låter som du funderar på att öka utväxling för ännu högre kraft på bakhjulet mot asfalten ?

Nej har du rätt på luftmoståndet behövs inte det. Men har du missat luftmotståndet från tex de roterande hjulen (tror Volvo tagit fram fälgar för lägre bränsleförbrukning ? Eller var det Tesla ?)

Men som det är nu har du ju 40 % marginal. Det borde räcka till.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej har du rätt på luftmoståndet behövs inte det. Men har du missat luftmotståndet från tex de roterande hjulen (tror Volvo tagit fram fälgar för lägre bränsleförbrukning ? Eller var det Tesla ?)

Fälgar med lågt luftmotstånd har funnits i alla tider, det var så Moon kapslarna kom till bland annat.
Många salt lake racers hade ju helsläta fälgsidor. (redan på 40talet)
Men på elbilar är det extra viktigt, därför har dom ofta jättefula fälgar.
GM's EV1 fick ju en ful variant just för den sakens skull.

Saabs navkapslar från OG 900, dom släta med runda hål runt kanten var populär bland folk som "hypermileade" dvs tävlade om att köra med låg förbrukning. (lite hål för kylning behövs ändå)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För bildäck anges rullmotstånd med skalan A till E där A rullar lättast. Kanske det du efterfrågar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Håller på att räkna på ett bygge. Luftmotståndet utgör 573N i 150km/h vilket jag har satt som maxfart, kraften på bakhjulet är 800N försöker lista ut om det är lämpligt med en maxfart på 150 eller om man ska gå upp i utväxling och därmed sänka farten.

Det skulle kunna vara en fråga om friktionen räcker till?
Men jag utgår ifrån att du undrar om dragkraften från bakhjulet räcker till och då är nog svaret ja. Tillkommer utöver luftmotståndet är ju rullmotståndet och eventuell uppförsbacke men det borde vara avsevärt mindre än 227N i ditt fall. Så jag gissar att kraften räcker till.

Gå upp eller ner i utväxling beror nog mer på vad ditt syfte är? Ska du slå rekord på speedweek i vinter? Eller ska du bygga ett fordon för komfortabla pendlingsresor?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En sak vet jag med säkerhet, alla såna här uträkningar brukar slå fel nå jävulskt.

Det är alltid någon faktor man inte tagit hänsyn till som ställer till det.

Hur hårt har du tänkt pumpa däcket?
Vilket underlag ska det rulla på?
Vid vilken temperatur?

Köp några drev extra och prova dig fram.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Energiförluster via däck är inte en skitsak. Enligt EU är det i alla fall värt att lägga ca 10000kr per fordon på däcktrycksövervakning för det är vad det kostat att ha TPMS på bilen under de 17 år en bil överlever i Sverige. Bara för att fransoser inte kan få handen ur arslet och mäta lufttrycket i sina däck varje år för vi i norden betala sjuk mycket pengar för TPMS.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Energiförluster via däck är inte en skitsak. Enligt EU är det i alla fall värt att lägga ca 10000kr per fordon på däcktrycksövervakning för det är vad det kostat att ha TPMS på bilen under de 17 år en bil överlever i Sverige. Bara för att fransoser inte kan få handen ur arslet och mäta lufttrycket i sina däck varje år för vi i norden betala sjuk mycket pengar för TPMS.

Ja, däcktryck är viktigt, jag kontrollerar på bilen ungefär var tredje tankning, eftersom jag vet att normalt ändras det inte, men jag justerar också efter last eller då jag kör i terräng, så det blir i praktiken oftare än så.

Anledningen till att EU vill ha TPMS är ju för att bilar med för lågt tryck släpper ut mera avgaser, inget annat.
Dom allra flesta som justerar trycket själva kör med för lågt tryck, då det är komfortablare, jag ligger nog på gränsen till för hårda däck när jag kör på väg.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Anledningen till att EU vill ha TPMS är ju för att bilar med för lågt tryck släpper ut mera avgaser, inget annat.
Dom allra flesta som justerar trycket själva kör med för lågt tryck, då det är komfortablare, jag ligger nog på gränsen till för hårda däck när jag kör på väg.
Samma här, komfort är för klenisar, jag har hellre en bil som går snålare :tummenupp Folk i allmänhet förstår nog inte att man måste kolla däckstrycket ibland, än mindre hur man gör eller vad det ska vara.

För att gå tillbaka till ämnet lite, på cykeldäck jagar man ju motstånd på ett helt annat sätt, där är ju både rullmotstånd, grepp och luftmotstånd viktiga parametrar, ofta kan man läsa hur många watt si eller så olika kombinationer av däck och fälg kostar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Samma här, komfort är för klenisar, jag har hellre en bil som går snålare

...och sen finns det de som går från original 235/55R16 till 235/65R16 istället för 245/50R16. Farter över 200 blir dock lite väl spännande. Bekväm jag + att hastighetesmätaren visar 100% korrekt enligt GPS.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Verkningsgrad hos däck är inte ett vedertaget begrepp jämfört med de friktionskoefficienter, friktionskrafter och avdriftsvinklar man räknar på inom fordonsdynamiken.

Mitt råd är att googla Hans Pacejka, ”Pacejka tyre model” och att kanske köpa Pacejkas bok ”Tire and vehicle dynamics”.

Med goda räknekunskaper och tungan i rätt mun kan du nog få fram den information du letar efter genom hans ekvationer. De är liksom världsstandard inom all simulering inom fordonsdynamik.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Är det inte rullmotståndet du efterfrågar? Alltså kraften (eller motståndet) som däcket påverkar fordonet med.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Vad är det egentligen som påverkar rullmotståndet? Gissar att anliggningsytan är ett, som antytts i tråden, så en motorcykel bör ju ha en hyfsad fördel mot en bil i det avseendet (två tändsticksplån mot fyra handflator eller vad man brukar jämföra mc och bil med). Samtidigt har ju motorcyklar väldigt greppiga däck, vilket man skulle kunna tro påverkar rullmotståndet negativt (eller?).
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför blanda in kraften N?
Bättre att räkna effekter i watt (w).
Annars blir det helt obegripligt ????
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top