totoro
Är fulladdad ibland
Ännu mer om däck. Tror jag avstår säga nåt. Gick ju inte så bra sist
Vad är det egentligen som påverkar rullmotståndet? Gissar att anliggningsytan är ett, som antytts i tråden, så en motorcykel bör ju ha en hyfsad fördel mot en bil i det avseendet (två tändsticksplån mot fyra handflator eller vad man brukar jämföra mc och bil med). Samtidigt har ju motorcyklar väldigt greppiga däck, vilket man skulle kunna tro påverkar rullmotståndet negativt (eller?).
Inre rörelser och inre friktion i gummit. Titta på bilderna av borstmodellen så får du en lite intuitiv bild.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:854657/FULLTEXT01.pdf
Inre rörelser och inre friktion i gummit. Titta på bilderna av borstmodellen så får du en lite intuitiv bild.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:854657/FULLTEXT01.pdf
Ja, men är detta relaterat till gummits grepp? Dvs, har ett däck med mycket grepp också hög inre friktion?
Har ni inom fjädringsbranschen tillgång till white papers om däcken, som ger djupare kunskaper om alla däckets egenskaper och parametrar, eller är det mer empiriska tester ni utgår ifrån?Verkningsgrad hos däck är inte ett vedertaget begrepp jämfört med de friktionskoefficienter, friktionskrafter och avdriftsvinklar man räknar på inom fordonsdynamiken.
Mitt råd är att googla Hans Pacejka, ”Pacejka tyre model” och att kanske köpa Pacejkas bok ”Tire and vehicle dynamics”.
Med goda räknekunskaper och tungan i rätt mun kan du nog få fram den information du letar efter genom hans ekvationer. De är liksom världsstandard inom all simulering inom fordonsdynamik.
Har ni inom fjädringsbranschen tillgång till white papers om däcken, som ger djupare kunskaper om alla däckets egenskaper och parametrar, eller är det mer empiriska tester ni utgår ifrån?
Det som är intressant för en sådan som mig är naturligtvis däckens fjäderkonstant och dämpkonstant, eftersom dessa ju i praktiken är seriekopplade med ”min” fjäderkonstant och dämpkonstant.
Olika däcktillverkare i olika racingklasser erbjuder olika information. En del baserad på beräkning, en del baserad på praktisk uppmätning. Ofta finns någon form av enkel men ”officiell” kundinformation som bara ger däckets vertikala fjäderkonstant vs dess lutningsvinkel.
Denna information är tillräcklig för de mest grundläggande beräkningarna inom fordonsdynamiken, det vill säga att beräkna vilken egenfrekvens och kritisk dämpning de ofjädrade respektive fjädrade massorna har. Vill man däremot ge sig på beräkningar relaterade till avdriftsvinklar och grepp så krävs kompletterande information som inte är väldans lätt att komma över...i alla fall inte innan man är väl bekant med Pacejka och räknar ut denna information baklänges...
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |