Verkningsgrad mc-däck

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det egentligen som påverkar rullmotståndet? Gissar att anliggningsytan är ett, som antytts i tråden, så en motorcykel bör ju ha en hyfsad fördel mot en bil i det avseendet (två tändsticksplån mot fyra handflator eller vad man brukar jämföra mc och bil med). Samtidigt har ju motorcyklar väldigt greppiga däck, vilket man skulle kunna tro påverkar rullmotståndet negativt (eller?).

Inre rörelser och inre friktion i gummit. Titta på bilderna av borstmodellen så får du en lite intuitiv bild.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:854657/FULLTEXT01.pdf
 

Bifogat

  • tire.jpg
    tire.jpg
    7.4 KB · Visningar: 131
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske ta en Dynamometer (Fjädervåg) och kolla hur stor kraften är precis innan hojen börjar framåt ?
Dra med 10N rullar Ja Nej
Dra med 20N rullar Ja Nej
osv
då vet du hur mycket som behövs.....Du får en rad Nej,
lägger på 10N sedan den sista Rullar ej och då rör sig hojen.
Kanske lösning ?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Verkningsgrad hos däck är inte ett vedertaget begrepp jämfört med de friktionskoefficienter, friktionskrafter och avdriftsvinklar man räknar på inom fordonsdynamiken.

Mitt råd är att googla Hans Pacejka, ”Pacejka tyre model” och att kanske köpa Pacejkas bok ”Tire and vehicle dynamics”.

Med goda räknekunskaper och tungan i rätt mun kan du nog få fram den information du letar efter genom hans ekvationer. De är liksom världsstandard inom all simulering inom fordonsdynamik.
Har ni inom fjädringsbranschen tillgång till white papers om däcken, som ger djupare kunskaper om alla däckets egenskaper och parametrar, eller är det mer empiriska tester ni utgår ifrån?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har ni inom fjädringsbranschen tillgång till white papers om däcken, som ger djupare kunskaper om alla däckets egenskaper och parametrar, eller är det mer empiriska tester ni utgår ifrån?

Det som är intressant för en sådan som mig är naturligtvis däckens fjäderkonstant och dämpkonstant, eftersom dessa ju i praktiken är seriekopplade med ”min” fjäderkonstant och dämpkonstant.

Olika däcktillverkare i olika racingklasser erbjuder olika information. En del baserad på beräkning, en del baserad på praktisk uppmätning. Ofta finns någon form av enkel men ”officiell” kundinformation som bara ger däckets vertikala fjäderkonstant vs dess lutningsvinkel.

Denna information är tillräcklig för de mest grundläggande beräkningarna inom fordonsdynamiken, det vill säga att beräkna vilken egenfrekvens och kritisk dämpning de ofjädrade respektive fjädrade massorna har. Vill man däremot ge sig på beräkningar relaterade till avdriftsvinklar och grepp så krävs kompletterande information som inte är väldans lätt att komma över...i alla fall inte innan man är väl bekant med Pacejka och räknar ut denna information baklänges...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det som är intressant för en sådan som mig är naturligtvis däckens fjäderkonstant och dämpkonstant, eftersom dessa ju i praktiken är seriekopplade med ”min” fjäderkonstant och dämpkonstant.

Olika däcktillverkare i olika racingklasser erbjuder olika information. En del baserad på beräkning, en del baserad på praktisk uppmätning. Ofta finns någon form av enkel men ”officiell” kundinformation som bara ger däckets vertikala fjäderkonstant vs dess lutningsvinkel.

Denna information är tillräcklig för de mest grundläggande beräkningarna inom fordonsdynamiken, det vill säga att beräkna vilken egenfrekvens och kritisk dämpning de ofjädrade respektive fjädrade massorna har. Vill man däremot ge sig på beräkningar relaterade till avdriftsvinklar och grepp så krävs kompletterande information som inte är väldans lätt att komma över...i alla fall inte innan man är väl bekant med Pacejka och räknar ut denna information baklänges...

Intressant läsning. jag tror dock att ribban är lite högt lagd för frågan :). Rullmotståndet i praktiken för ett däck bör de flesta tillverkare enkelt kunna tillhandahålla. Det är "grundinformation" inom bilindustrin eftersom vi behöver det underlaget för att simulera förbrukning innan certifiering. Jag kan också ge tipset att "svarva" däcken till optimalt slitage innan användning för minimalt motstånd, vilket jag antar att du är ute efter.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top