Verktygsvagn bra/dålig modell

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
ampros vagn e guld, utom låd låsningen som fuckat ur på min vilket e drygt då den står i en bil... verktygen e samma som biltema (hyffsade men inte mer)

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Har Bauhaus röda. Plåten är tunn, riktigt tunn. Men hellre en kass vagn än en klassisk verktygslåda. Man hittar ju allt direkt.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har folk verkligen så stora garage att ni måste dra runt verktygen i en vagn? :va

50kvm (För litet)
Jag har ingen vagn.
Men saknar det ganska ofta.
Eller iaf ett litet rullbord så verktygen slipper ligga på golvet
2012-04-13 23.12.29.jpg

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har folk verkligen så stora garage att ni måste dra runt verktygen i en vagn? :va

För mig är det tvärtom.. Jag har så litet och tight att jag vill kunna ha allt i en vagn för att kunna "bli av med den" när jag inte använder saker. Nu ligger allt i 4-5 olika lådor och ska släpas, hämtas, lastas, bäras, flyttas och få plats på en hylla hela tiden.

En vagn rymmer det mesta man behöver och är lätt att rulla ut och lasta på släpet/bussen när man ska åka.

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
tengtools vagn:tummenupp
Tror det var Tools eller verktygsboden som hade extrapris på den, 20k
Där har man allt man behöver till allt!

Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
tengtools vagn:tummenupp
Tror det var Tools eller verktygsboden som hade extrapris på den, 20k
Där har man allt man behöver till allt!

säljs dom där i sverige Ir? Hittar dom inte någonstans...

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
säljs dom där i sverige Ir? Hittar dom inte någonstans...

Teng tools säljs med all förmodan i Sverige. Jag har ett som kommer från ett konkursbo från ett ganska välkänt svenskt företag. Tyvärr inte en aning om vilka som är ÅF.

Det skåpet jag har är förmodligen välanvänt och inte många av de ursprungliga verktygen finns kvar men inte ens ett lacksläpp kan synas vilket tyder på lång hållbarhet (vill inte använda ordet kvalitet här) hos skåpet. Teng tools verktyg är inte så jättestadiga jämfört med high end-verktyg men duger gott för att byta topplockspackning på en gammal V4 och andra renoveringar av MC.

Ett tips för er som vill ha ett riktigt porrigt verktyggskåp med specifika fack, utan att köpa ett skåp komplett med verktyg, är att köpa verktygssatser och ta fram kniven för modifikation av de lådor som verktygen levereras i.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
För egen del,men då e det dock mitt arbete,använder jag i huvudsak ett fullstort Mac tools skåp. Snap eller Mac..smaksak men rent kvalitetsmässigt e där ingen jmfrls mot det som nämns ovan.
Till den grad att jag skulle aldrig klara mig utan idag.

Ett billigt litet tips e annars Biltemas små avlastningsbord på hjul. Har 5st i verkstan å de fungerar alldeles utmärkt.

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Bara vagn, men PELA är bra grejer. Ampro är helt ok de med, dock en bekant som haft lite problem med spärrhandtagen som är av bristande kvalitet.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Jag har ett Facom Jet 3 med fem lådor vilket räcker utmärkt för mig. :kär
Det är en trevlig vagn ur den lite högre prisklassen, och när jag känner för att skämma bort mig själv köper jag nån sats verktyg jag behöver ur Facoms sortiment, säljs som moduler som passar i vagnen, på detta sätt kan man sakta bygga upp precis det sortiment av verktyg man själv har behov av.
Ett tips, Googla och kika på Facoms utbud, men helst åk förbi en handlare och känn på grejerna. Priset kan såklart ge en hicka men det funkar när man köper bitarna eftersom. :tummenupp

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag har ett Facom Jet 3 med fem lådor vilket räcker utmärkt för mig. :kär
Det är en trevlig vagn ur den lite högre prisklassen, och när jag känner för att skämma bort mig själv köper jag nån sats verktyg jag behöver ur Facoms sortiment, säljs som moduler som passar i vagnen, på detta sätt kan man sakta bygga upp precis det sortiment av verktyg man själv har behov av.
Ett tips, Googla och kika på Facoms utbud, men helst åk förbi en handlare och känn på grejerna. Priset kan såklart ge en hicka men det funkar när man köper bitarna eftersom. :tummenupp

Facom må vara det bästa man kan köpa, men hicka av priset är bara förnamnet...
Sist köpte jag en vagn med låda ovanpå komplett med verktyg 135.000kr :näsblod

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Jo jag tänka mig att det springer iväg ordentligt om man väljer den största vagnen med extra hurts och dessutom fylld med grejer :crash
Men som jag sa, Jet 3 vagnen med fem lådor räcker för dem flesta hem-mekanikers, och man kan köpa moduler med grejer vartefter man behöver dom, då blir startup kostnaden lite överkomligare :tummenupp
Många beställer grejerna direkt över nätet från UK, Svenska Importören har lagt ett saftigt påslag tyvärr..:huvet

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr

En sån där kärra köpte jag till jobbet för en sisådär 10 år sen, å det var i flera avseenden en redig piece of crap, enligt mig. Först ska jag väl säg att jag inte är ett fan av utdragslådor utan mer av dom gamla verktygsvagnarna/skåpen i perforerad plåt, där man kunde popnita fast krokar precis så det passar sina egna behov. Men det är ju inget jag lastar Tengtools för :tungan
Å dom skåpen är ju inget vidare för dom som transporterar grejerna i bil, men ger en snabb överblick över att allt finns på plats utan att dra ut 17 lådor samt gör det användarvänligare att grabba det du behöver än att just rota i alla lådor. (den första man drar ut är ju alltid fel :gnissla )

Förvaringen där allt ligger på varann, liten tång ovanpå stor, polygripen under/över kombitången t.ex. gör ju snart att det känns som man alltid ska ha det som ligger underst å blir irriterande. Inget stort problem kanske men man geggar ju ner det mesta i sin färd.

Insex å torx ligger lika jävla korkat i ett system som gör att du får ta ur typ alla för att få tag i en. Å då kommer vi till utformningen på dessa. Vad tror ni man kommer åt med dessa crocketklubbor i en maskin/motor/mc/bil/moped?? :3freak. Vanliga vinklade nycklar med el utan kula, å utan nån ergo-handikappanpassad växelspaksknopp är att föredra.

Insex å torxhylsor finns ej utan dom körde ett bitssystem. Det är ju vanligt på 1/4" å 3/8" å där finns en övergångshylsa med snäppring som håller fast bitsen. Det är okej. Men på 1/2" är där en kraftigare 10mm å en 12mm hylsa för mindre resp. större bits, med en M3 stoppskruv i sidan för att hålla bitsen. En liten söt insexmejsel att dra denna finns faktiskt så man slipper böka fram 2:ans crocketklubba. Vad händer tror ni med den yttepyttiga lilla skruven när du drar en M12? Jo, den rickar loss. Kanske inte första vridet men säkert det andra. Då trillar bitsen på golvet, ligger kvar inne i det djupa hålet, eller har bitit sig fast i skruvens lite mjukare material än hylsans.
Måhända har Dr. Dengrots utvecklingsavdelning luskat ut att man kan göra en liten urskålning i fästet så skruven inte behöver dras utan att bitsen kan hänga lite löst, nu.
Förutom allt meck med hylsa/bits/pytteskruv/mejsel byggde hela paketet mer i höjd än en ordinär insexhylsa. Smidigt värre.

Annars är det en fin röd färg :tummenupp

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Fan vad skoj att du skapa denna tråden nu! Jag har precis blivit med garage också och är ute efter exakt samma grej! :tummenupp

Jag vill ha KVALITÉ, hatar kassa verktyg och betalar gärna för kvalitén, dock skiter jag fullständigt i vad företaget som leverar verktygen heter. Mao ingen märkesbög.

Vart köper man Mac och Snap-On i Sverige och hur står sig Facom mot dom? Har inga problem med att beställa utomlandsifrån. :)

Finns det andra kvalitetsgrejer? Hur står sig Kamasa t.ex.?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Kvalitet kostar. Billigaste kvalisorten skadar mer än det gör nytta. Men att betala för "proffskvalitet" ruinerar rätt snabbt en privatperson. Se verktygssåpet för 135.000SEK:crash Är säkert billigt trots allt egentligen för vad du får.

För mig räcker Biltemas bästa grejor rätt bra då jag inte lever på verktygen. Men välj ut vissa grejor du vill ha proffskvalitet på. Jag är tex elektriker i grund och botten. Blir fullständigt oxtokig på att arbeta med undermåliga skruvmejslar, avbitare, skaltänger etc. Men väljer billigare på annat.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag har liksom erfarenhet från det billigaste till det dyraste och enligt mig så är det skillnad men inte alltid så att det dyraste är bäst.
Bachos stora hylsnyckelsats (106 delar tror jag att det är) är klart prisvärd och används av väldigt många proffs, går att hitta för under 1500 på erbjudande med jämna mellanrum.
Biltemas "dyrare" verktyg är inte alls tokiga och håller klart högre kvalite än både teng-tools och ampro, att ett företag som Tools, som är inriktat på företagsförsäljning ens kan med att sälja teng-tools är för mig helt obegripligt, det är ren hobbynivå på deras grejer.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC