Versysen i Norge
Åker på måndag.
Schysst rutt du/ni ska åka. Lite feedback på Versys'en efter det kanske ?!
Ang. Biltemas värmehandtag: Verkar som ett schysst inköp, måste nog få på ett par sådana jag också.
Tjena, Lite bilder och input på Versysen efter 220 mil på Norska småvägar.
Route ser ni här.
Lite bilder
Högfjället norr om Oslo. Småregn, dimma och 10-15 grader första dagen. Biltemas hantagsvärmare var värda sin vikt i guld den dagen.
Nästa dag betydligt bättre väder. Upp mot Atlantkustvägen och sen ner mot Trollstigen. Bara småvägar dit. Även om E39 och andra motorvägar är små i Norge så är de proppade med tyska Campervans, Husvagnar och lastbilar under sommaren. Valde de små riksvägarna istället, lite sämre underlag men 100ggr roligare. Mycket mer aktiv körning och Versysen sväljer lite hålor och annat galant ändå.
Tollstigen avklarad.
Kolla på GPS:n vid
Sylte och tog en smal krokig grusväg upp för fjället. Sista bilen var gångstig med blött gräs och 30% lutning men det gick fint med MT60 Corsas - med OEM däcken hade man förmodligen jag bara slirat omkring där och fått ta in på camping i brevid Coop i dalen med Tyskar
.
Nu blev det fjället med Norsk Akvavit, Öl och lam från fyra trevliga systrar som bodde i en hytte däruppe. Synd att de inte var yngre bara
Vet inte hur många tunnlar vi kört igenom men de flesta av dem har en "gammal" väg runt berget också - ta den, de går fint att köra MCn där
- ofta grus och sämre underlag bara men väl värt det det oftast
Hardangervidda och glaciären, Kunde köra en bra bit på grusvägen upp för berget innan vi var tvungna att gå sista biten.
Uppe på grusvägar på fjället vid Odda - Röhrdal. Fungerade fint med nya däcken men märks att Versys ändå inte är en halv offroadare som 800GS. Behövs lite längre fjädring för den ska gå smidigt på dessa vägar utan att bli sönderskakad.
Hasplåten gick i en gång mot en hög sten så det var tur den var installerat. Längre fjädring behövs för inspirerad körning på grus men man kan ju inte få allt ju - Asfalt är trots där man kör mest och det är där Versysen hör hemma även med grövre sullor.
Så allt som allt måste jag säga att Versysen skötte sig mycket bra i Norge med MT60 Corsa, hasplåt och framförallt värmehandtag
installerade. Det beror ju så klart på vad man väljer för vägar men på mindre riksvägar (80%) och lite grus (~15%) fungerade det mycket fint - mycket sällan jag kände att cykeln begränsade antalet möjliga resmål. Se upp för färister i Norge bara! En hade de placerat i en U-sväng bakom några träd på väg ner för fjället. Inget kul att tappa greppet över den i nedlagt läge i 80 med ett stup 3 meter bort
. Hörde från ett par danskar som upplevt samma sak på annat ställe.
Två negativa grejor dock
Vindrutan - Märkte vid längre körning att rutan skapar en hel del turbulence kring hjälmen. Om man ställer sig upp så blir det betydligt tystare även vid 90-100 km/h. Blir nog till att investera i en bättre ruta.
Kedjan. Vet inte om det var sen servicen men måste smörja kedjan kanske ofta nu. Typ var 30-40 mil. På servicen spände de kedjan lite så den nu har 30mm fritt. Verkar som om kedjan spottar ifrån sig smörjningen nu - ngn annan som haft detta problem?