Versys

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Eftersom detta tidigare varit uppe i denna strängen tänkte jag ge lite input på hur dessa däcken är på Versysen.

..:: Massa text ::..

Pirelli_MT60.jpg


..:: Ännu mera text ::..

Nu har jag också lyckats klämma på ett par MT60.

Jädrans vilken skillnad i bett på grus; det finns ett bett.

Återkommer med mer kommentarer efter min resa: Sthlm-Åre-Sthlm-Gotland-Sthlm. Då har jag kört ~200 mil på däcken:
  • Motorväg
  • Landsväg m. fin asfalt
  • Landsväg m. tjälskador
  • Grusvägar-hårdpackat
  • Grusvägar-lösgrus
  • Sand (måste bara testa på Gotland, för att se om det går)
Allt med packning, + passagerare till Gotland
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
MT60 Corsa, m.m.

Nu har jag också lyckats klämma på ett par MT60.
.
..
  • Sand (måste bara testa på Gotland, för att se om det går)
Allt med packning, + passagerare till Gotland

Nice one, ShyGuy :tummenupp

Ja de är fina - känns mer rustat liksom. En riktig tripp det där du planerar - när bär det av? Tror de kan fungera bra i sand eftersom de är ganska feta men med packning och en passagerare blir det nog tungt. Glöm inte kedjesprayen bara :rolleyes:

Är själv ganska klar med vår route till Norge nu om 2½ vecka. Taggad som fan :hoppa. Ska bli så j-vla kul. Någon annan som har några fina trips planerade nu i sommar?

Fick för övrigt på biltemas värmehandtag förra veckan med ett relä och säkring innan så de inte suger ut all juice ur batteriet om man råkar glömma. Blev betydligt bättre för en som har lite större händer. Skönare grepp genom att de blir tjockare faktisk och varma blir de också. Korvgubben, dina fungerar fortfarande hoppas jag?
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Nice one, ShyGuy :tummenupp

Ja de är fina - känns mer rustat liksom. En riktig tripp det där du planerar - när bär det av? Tror de kan fungera bra i sand eftersom de är ganska feta men med packning och en passagerare blir det nog tungt. Glöm inte kedjesprayen bara :rolleyes:

Är själv ganska klar med vår route till Norge nu om 2½ vecka. Taggad som fan :hoppa. Ska bli så j-vla kul. Någon annan som har några fina trips planerade nu i sommar?

Fick för övrigt på biltemas värmehandtag förra veckan med ett relä och säkring innan så de inte suger ut all juice ur batteriet om man råkar glömma. Blev betydligt bättre för en som har lite större händer. Skönare grepp genom att de blir tjockare faktisk och varma blir de också. Korvgubben, dina fungerar fortfarande hoppas jag?

Åker på måndag.

Schysst rutt du/ni ska åka. Lite feedback på Versys'en efter det kanske ?!

Ang. Biltemas värmehandtag: Verkar som ett schysst inköp, måste nog få på ett par sådana jag också.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
.. med ett relä och säkring innan så de inte suger ut all juice ur batteriet om man råkar glömma.

Vad är det för relä du monterat? Jag har nämligen inte orkat koppla handtagen mot tändningen utan direkt mot batteriet och har vi två tillfällen glömt dem på med tömt batteri som följd.
Lagom genant när skiten inte startar så att man inte kan ta sig för att hämta lillgrabben på dagis.
 

V_

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Ort
Nacka
Hoj
2008 Kawasaki Versys
Relämagi

Vad är det för relä du monterat?

Morsning!

Jag löste mina elbekymmer genom att slänga ihop en säkrad reläbox med delar från Biltema, Clas Ohlson och Elfa.

Relät är ett vanligt slutande bilrelä ~40kr, där du kopplar jord, matning och styrsignal mot sina resp. terminaler. Ta jord och matningen från batteriet, styrsignalen kan du ta från t.ex. baklyset genom att hoppa på den lilla röda kabeln. På så vis har du bara matning fram till apparaterna när tändningen är på.

Här är en lite häftigare (rörigare) variant som jag visade på jänkarforumet:

http://www.kawasakiversys.com/forums/showthread.php?t=9107

I princip en relälåda med strömomkopplare för att kunna välja konstant eller tändningsstyrd ström, med en 30A huvudsäkring och separata säkringshållare till endera vad-det-nu-är..

Mvh, Calle
 

Bifogat

  • IMG_0611.JPG
    IMG_0611.JPG
    39.6 KB · Visningar: 113
Last edited:

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Nu har jag också lyckats klämma på ett par MT60.

Jädrans vilken skillnad i bett på grus; det finns ett bett.


Ser trevliga ut.
Har suttit och funderat på vilka sulor jag skall byta till, och kom fram till att grus kör jag väldigt sällan på. Mest (90%) är det asfalt.
Så mitt val blev ett par Pilot Road 2 fram och bak.

Fått goda recensioner på nätet som ett slitstarkt och bra däck.
Inget racing däck men funkar ok på banan om man så vill, men är ett utmärkt touring däck.
 

ShyGuy

To bad for heaven, to good for hell.
Gick med
11 Mar 2004
Ort
60 mil söder om Östersund (stockholm)
Hoj
Kawasaki Versys -07, kawasaki zzr600 -92 *såld*, Audi A4 1,8Ts -99, Arctic Cat zr600 -99 *såld*
Nu har jag också lyckats klämma på ett par MT60.

Jädrans vilken skillnad i bett på grus; det finns ett bett.

Återkommer med mer kommentarer efter min resa: Sthlm-Åre-Sthlm-Gotland-Sthlm. Då har jag kört ~200 mil på däcken:
  • Motorväg
  • Landsväg m. fin asfalt
  • Landsväg m. tjälskador
  • Grusvägar-hårdpackat
  • Grusvägar-lösgrus
  • Sand (måste bara testa på Gotland, för att se om det går)
Allt med packning, + passagerare till Gotland

[QUOTAR mig själv]

Del 1 klar: Sthlm-Åre-Mora-Sthlm.
  • Motorväg
    • Ljudnivån är ok, lite högre upp till det att vindbruset tar över.
    • Lite slöare respons i sidled vid omkörning i högre hastighet.
  • Landsväg m. fin asfalt
    • Ingen skillnad egentligen.
  • Landsväg m. tjälskador
    • Mindre känsliga för sprickor längs med körriktningen än originaldäcken.
  • Grusväg - hårdpackad - 70-väg: Svängar som slingerbulten och 2 mil lång.
    • Dag 1: Torrt = Oj, oj, oj!
    • Hålla 70-90 km/h på väg med packat grus med inslag av lösgrus var INGA problem. MED packning.
    • Dag 2: Regn = Tunt (~0,5 cm) lager med lervälling på tidigare nämnd grusväg.
    • Gick att hålla ca 80 km/h.
    • Sköna ställ, med kontroll. Inga okontrollerade släpp.
    • Lera upp på sättet, ryggen, fulla stänkskyddet bak, runt avgasrören.
    • Skitkul!

För att sammanfatta: Kommer inte köra med vanliga däck framöver. Ni MÅSTE prova dessa.

Återkommer när jag testat dom på ännu lösare underlag.

/ShyGuy

(ps. Körde 140 mil på 3 dagar. ds.)
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Relä till värmehandtag

Vad är det för relä du monterat?

Det var ett slutande relä för 30 spänn. Enkelrelä slutande. 30 A

Köpte även en sockel för enkel anslutning (19kr)

Kopplade "styrströmmen" från vänster parkeringsljus på cykeln till stift 87 på relät. Jord till 30 stiftet.

Inkommande 12v drog jag från den befintliga extra anslutningen som sitter på batteriet vilket medförde att man kan använda den 15 amps säkringen som sitter där redan. Enkelt att göra med två av skarvklämmor .
Använde 2,5mm2 ledning för att klara 18 amps i ledningarna Jag har 2 cigarettutag och ska eventuellt koppla till extraljus till denna slingan också så behöver kunna leverera juice. Sätt inte dit klenare (1,5mm2) sladd utan att byta säkringen till en som är mindre än 15A :död.

Värmehandtagen kan du koppla till stift 85 och så jord till 86:an.

Sen ska det vara klart.

För att sammanfatta: Kommer inte köra med vanliga däck framöver. Ni MÅSTE prova dessa.

(ps. Körde 140 mil på 3 dagar. ds.)

Respect - ShyGuy

Ja är man ute efter lite mer grus så är de klockrena. :yoparty
 
Last edited:

SumpenGumpen

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2008, Kawasaki Versys
Någon som bytt styre och/eller styrhållare på sin versys, jag tycker det är lite för smalt med för mycket pullback. Förslag ??
/M

Hej, jag har bytt till LSL Streetbar, en styre som gör att man kommer ner mer, får en direktare körning och roligare. Den klarar tanken och sidokåporna med nöd och näppe (några millimeter). Du köper den lättast på Louis och här kommer länken till styret:

http://www.louis.de/_30175031c5f611ed6f5eb2a3fbb8a72cdb/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=460&wgr=340&list_total=22&anzeige=0&artnr_gr=10021197

Jag passade samtidigt på att köpa deras handtagsvärmare och handskydd med infällda blinkers. Handskydden tar emot vindavvisaren så jag måste nog modifiera avvisaren (såga i den) när jag får mod till det. Jag prövade att sätta ditt Biltemas backspeglar för styrändarna, och det skulle se ascoolt ut. Tyvärr passade inte backspeglarna för styret är av tjock aluminiumgods som enbart lämnar ca 14mm hål i ändarna om jag inte missminner mig. De flesta tillbehör för styrände för 22mm styren är på 17mm. Nu kör jag med originalbackspeglar, men bakåtsikten har blivit sämre än med originalstyret, ska fixa det med förlängare, bakåtsikten är viktig. Kan försöka fixa en bild om intresse finnes.

/Erik
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hej, jag har bytt till LSL Streetbar, en styre som gör att man kommer ner mer, får en direktare körning och roligare. Den klarar tanken och sidokåporna med nöd och näppe (några millimeter). Du köper den lättast på Louis och här kommer länken till styret:

http://www.louis.de/_30175031c5f611ed6f5eb2a3fbb8a72cdb/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=460&wgr=340&list_total=22&anzeige=0&artnr_gr=10021197

Jag passade samtidigt på att köpa deras handtagsvärmare och handskydd med infällda blinkers. Handskydden tar emot vindavvisaren så jag måste nog modifiera avvisaren (såga i den) när jag får mod till det. Jag prövade att sätta ditt Biltemas backspeglar för styrändarna, och det skulle se ascoolt ut. Tyvärr passade inte backspeglarna för styret är av tjock aluminiumgods som enbart lämnar ca 14mm hål i ändarna om jag inte missminner mig. De flesta tillbehör för styrände för 22mm styren är på 17mm. Nu kör jag med originalbackspeglar, men bakåtsikten har blivit sämre än med originalstyret, ska fixa det med förlängare, bakåtsikten är viktig. Kan försöka fixa en bild om intresse finnes.

/Erik

Tack för det, klart man vill se bilder, det behövs fler bilder i denna tråd :) just det att man kommer ner lite är precis det jag är ute efter, original är visserligen bekväm men ändå lite för mycket som att sitta på en damtralla.

visabild.php
 

Gunnarback

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skövde
Hoj
2008, Kawasaki Versys
Handskydd

Jag har också klämt dit Biltemaskydden. Jag använde skruvarna som följde med och kapade den långa hylsan med 24 mm. Då kan man ha kvar vikterna på rätt sätt, dom är gummiupphängda, och det är bra med plats innanför skyddet mot reglagen.

Alltså (inifrån räknat):Vikt, Hylsa, Skydd, Långa skruven.

Lite pilligt, men det går...

Kan du lägg upp/skicka en bild på hur det ser ut?
 

Gunnarback

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skövde
Hoj
2008, Kawasaki Versys
Ska jobba på det.

Tackar, är lite nyfiken på hur det ser ut.

Är det någon som har testat högre ruta, tex. Kawasakis egen? För lite otrevlig turbulens runt hjälmen i högre farter, funderar på om jag kan få bort det.
/Gunnar
 
Last edited:

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
Nybliven nöjd Versys ägare. En hel vibrationer från fotpinnarna. Någon som vet om det finns bot?
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Versysen i Norge

Åker på måndag.

Schysst rutt du/ni ska åka. Lite feedback på Versys'en efter det kanske ?!

Ang. Biltemas värmehandtag: Verkar som ett schysst inköp, måste nog få på ett par sådana jag också.

Tjena, Lite bilder och input på Versysen efter 220 mil på Norska småvägar.

Route ser ni här.

Lite bilder
DSC_2397.JPG

Högfjället norr om Oslo. Småregn, dimma och 10-15 grader första dagen. Biltemas hantagsvärmare var värda sin vikt i guld den dagen.

DSC_2440.JPG

Nästa dag betydligt bättre väder. Upp mot Atlantkustvägen och sen ner mot Trollstigen. Bara småvägar dit. Även om E39 och andra motorvägar är små i Norge så är de proppade med tyska Campervans, Husvagnar och lastbilar under sommaren. Valde de små riksvägarna istället, lite sämre underlag men 100ggr roligare. Mycket mer aktiv körning och Versysen sväljer lite hålor och annat galant ändå.

DSC_2447.JPG

Tollstigen avklarad.

DSC_2460.JPG

Kolla på GPS:n vid Sylte och tog en smal krokig grusväg upp för fjället. Sista bilen var gångstig med blött gräs och 30% lutning men det gick fint med MT60 Corsas - med OEM däcken hade man förmodligen jag bara slirat omkring där och fått ta in på camping i brevid Coop i dalen med Tyskar :5sure.

Nu blev det fjället med Norsk Akvavit, Öl och lam från fyra trevliga systrar som bodde i en hytte däruppe. Synd att de inte var yngre bara :D
DSC_2463.JPG


DSC_2467.JPG


Vet inte hur många tunnlar vi kört igenom men de flesta av dem har en "gammal" väg runt berget också - ta den, de går fint att köra MCn där
DSC_2477.JPG


- ofta grus och sämre underlag bara men väl värt det det oftast
DSC_2486.JPG


Hardangervidda och glaciären, Kunde köra en bra bit på grusvägen upp för berget innan vi var tvungna att gå sista biten.
DSC_2515.JPG

DSC_2542.JPG


Uppe på grusvägar på fjället vid Odda - Röhrdal. Fungerade fint med nya däcken men märks att Versys ändå inte är en halv offroadare som 800GS. Behövs lite längre fjädring för den ska gå smidigt på dessa vägar utan att bli sönderskakad.
DSC_2632.JPG


Hasplåten gick i en gång mot en hög sten så det var tur den var installerat. Längre fjädring behövs för inspirerad körning på grus men man kan ju inte få allt ju - Asfalt är trots där man kör mest och det är där Versysen hör hemma även med grövre sullor.
DSC_2635.JPG


Så allt som allt måste jag säga att Versysen skötte sig mycket bra i Norge med MT60 Corsa, hasplåt och framförallt värmehandtag :tummenupp installerade. Det beror ju så klart på vad man väljer för vägar men på mindre riksvägar (80%) och lite grus (~15%) fungerade det mycket fint - mycket sällan jag kände att cykeln begränsade antalet möjliga resmål. Se upp för färister i Norge bara! En hade de placerat i en U-sväng bakom några träd på väg ner för fjället. Inget kul att tappa greppet över den i nedlagt läge i 80 med ett stup 3 meter bort :gnissla. Hörde från ett par danskar som upplevt samma sak på annat ställe.

Två negativa grejor dock
Vindrutan - Märkte vid längre körning att rutan skapar en hel del turbulence kring hjälmen. Om man ställer sig upp så blir det betydligt tystare även vid 90-100 km/h. Blir nog till att investera i en bättre ruta.

Kedjan. Vet inte om det var sen servicen men måste smörja kedjan kanske ofta nu. Typ var 30-40 mil. På servicen spände de kedjan lite så den nu har 30mm fritt. Verkar som om kedjan spottar ifrån sig smörjningen nu - ngn annan som haft detta problem?
 

SumpenGumpen

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2008, Kawasaki Versys
Kul resereportage! Jag var uppe i era nordliga trakter förra året på en Versys. Hojjen passar utmärkt för norska vägar. Ni borde ha prövat Aursjövägen öven fjällen. En brant grusvägen där tom en brant serpentin har lagts i obelyst tunnes.. Jag borde ha haft MT60 på den resan för i en brant serpentin nedåt råkade jag se ut över stupet och tänkte "wow vilken utsikt, måste stanna och fotografera.." Ryggraden tog vid och jag råkade nypa till med frambromsen med ett nedlägg som följd... Allt skedde i mkt låg fart men de blev några repor på sidokåpan, ett böjt bromshandtag och en stukad SumpenGumpen.. Möjligen hade ett par bättre grusdäck klarat biffen. Vägen är inget för höjdrädda men så är det med många vägar i Norge. Här är en sida om vägen + en videosnutt gjort av någon annan förare:

http://www.visitaursjovegen.no/intro.htm

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=gLv_kHJeE_I
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Resefoton och helmet cam

Kul resereportage! ... Ni borde ha prövat Aursjövägen öven fjällen.

Skit, tack för tipset. Ser ut att vara en kul väg det där - hur kunde man missa den :gråta. Får bli nästa gång antar jag.

Ingen annan som vill dela med sig med ett "resereportage"? Kunde vara kul med lite bilder aser jag iaf.

Lite pryltokig som man är så har jag köpt en helmetcam Vholdr HD nu. Prova den lite igår - shit vad bra bilder det blir ute på cykeln och vad liten den är :tummenupp. Köpte min från Canada och fick en polare till att ta med den hit. Halva priset där :D. Återkommer med mer info och videos om det är någon som är intresserad.

vholdr_hd.jpg


Även en video review här
 

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Lite pryltokig som man är så har jag köpt en helmetcam Vholdr HD nu. Prova den lite igår - shit vad bra bilder det blir ute på cykeln och vad liten den är :tummenupp. Köpte min från Canada och fick en polare till att ta med den hit. Halva priset där :D. Återkommer med mer info och videos om det är någon som är intresserad.

Lagt ut nån video än? Såg ut och va riktigt bra kamera du köpt.
 

SumpenGumpen

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2008, Kawasaki Versys
Morsning!

Jag löste mina elbekymmer genom att slänga ihop en säkrad reläbox med delar från Biltema, Clas Ohlson och Elfa.

Relät är ett vanligt slutande bilrelä ~40kr, där du kopplar jord, matning och styrsignal mot sina resp. terminaler. Ta jord och matningen från batteriet, styrsignalen kan du ta från t.ex. baklyset genom att hoppa på den lilla röda kabeln. På så vis har du bara matning fram till apparaterna när tändningen är på.

Här är en lite häftigare (rörigare) variant som jag visade på jänkarforumet:

http://www.kawasakiversys.com/forums/showthread.php?t=9107

I princip en relälåda med strömomkopplare för att kunna välja konstant eller tändningsstyrd ström, med en 30A huvudsäkring och separata säkringshållare till endera vad-det-nu-är..

Mvh, Calle

Coolt. Jag var också inne på att bygga mig en reläad säkringslåda, men jag förväntade mig för mycket jobb (har inte tid) och var tvungen att köpa mig en lödkolv. Jag köpte därför en färdig lösning, nämligen denna:

http://www.fuzeblocks.com/

från denna engelska dealare:

http://www.nippynormans.com/

Lådan är liten och jag har placerat den längst bak under sadeln. Har fäst den med 'heavy-duty' kardborreband. Man kan ansluta upp till sex stycken pinaler, än så länge har jag anslutit handtagsvärmare och planerar också strömuttag, gps och eventuellt också SW-Motechs elektrifierade tankväskor. Det som är smart med lådan är att man kan välja om varje koppling ska vara reläad/switchad eller inte. En pryl som drar lite ström (som en gps) kan man lägga utanför reläet. Jag ska se om jag inte kan återkomma med en bild på härligheten (tillsammans med en bild på det nya styret som jag lovade i en annan post...).

//erik
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
Countour HD

Lagt ut nån video än? Såg ut och va riktigt bra kamera du köpt.

Tjena, så till en liten video från kameran. Tyvärr inte med Versysen utan med en ny kärlek en Yamaha TTR600. (Har kvar Versysen såklart) Klippet är tagie i 720p med low quality tyvärr. Ska fixa större minneskort till nästa gång (16GB) så kan köra high-res och 1080p.

men men, here goes

[YOUTUBE-ID]9txhJkqahzg[/YOUTUBE-ID]

En till men med lite bättre kvalité utan musik

[YOUTUBE-ID]LsB9mL6UJEw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top