Vespa px200 vs monkeybike 125?

Provsatt monkeyn igår och nästan bottnade den. Jag fattar nu varför det finns Öhlins till den… men att köpa en hoj för 45 000 kr och sen lägga ytterligare 12 000 kr på dämpare bär ju rejält emot för du behöver ju ytterligare 4000 kr på fram gaffeln. Nej jag har skrivit av att köpa en monkey. Sitter och kollar på en PX 200 nu eller en PX 125 med trim Kit men det är som ni säger det är en gammal hoj, ska man lägga 30 000 på något som är 40 år gammalt. För jag kan ju köpa en ny vespa 300 GTs eller en Yamaha mt09 för 80- 100 000kr… Det känns nästan lite galet att lägga så mycket pengar på en vespa när man kan få en riktig motorcykel. Jag vet inte om det här är ens smart idé asså. Den där px200an, ja om den hade kostat 15 000 men nu gör de ju inte det för det är någon form av raritet så det blev mycket pengar mot vad man får man får renoveringsobjekt för 25 000 kr eller en fixad men rostig för 30000kr. Ja jag vet inte, jag vacklar nu jag körde min kollegas px 125 med 177cc kit på och det gick som ett skållat troll. Visst var den jävligt kul men väghållningen var väl inte någon höjdare bromsarna var ju inte jättebra. Den är ju häftig men ska man lägga 25 000 spänn på nåt som är halvbra. Eller så tar man och lånar pengar så köper man en mt-09 som faktiskt är riktigt rolig. Den nya har ju Quick Shift också. Eller en Triumph Street triple rs för det är ju ett alternativ det med eller så köper man en Triumph klassisk racer på 1200cc.. om man vill ha nåt klassiskt.
Har ju kört polarens GTS300 och även nya GTS310 och jag satt inte o skratta direkt. Var lite mellanmjölk, och köpa mellanmjölk när man vill ha vispgrädde suger.
Fan vad det blev svårt

jag vet vad jag vill ha, jag vill ha en hoj med lagom effekt, sådär så man tycker det går undan men inte R1 snabbt. Man ska kunna hålla full rulle ut ur en kurva utan att man skiter på sig, ni vet som med en supermoto. egentligen är en supermoto perfekt men efter 3 st Husqvarna 701 vill man ha nåt annat…men de är egentligen perfekt. Nog bästa hojen som finns förutom på en grej, den är inte snygg. Ingen väder sig om o kollar. Den är kul en busmaskin men inte något mer.
Sen som 50år gammal man på en så är du discokaj….(ni milleneals discokaj är en gubbe som raggar på disco- kommer från en Magnus Uggla låt )

Last edited:
Haha ja detta var en 2024 och den kändes som en banan.
Egentligen borde man köpa en MT07 eller R7, inte massor av effekt men kul växlingar och lagom i kurvorna. Lite häng men gött ljud. R7 är ju ganska snygg med. Vinner inga race men vad fan, jag är ju gubbe i år så då kvittar sånt, viktigt är att man har kul

Provsatt monkeyn igår och nästan bottnade den. Jag fattar nu varför det finns Öhlins till den… men att köpa en hoj för 45 000 kr och sen lägga ytterligare 12 000 kr på dämpare bär ju rejält emot för du behöver ju ytterligare 4000 kr på fram gaffeln. Nej jag har skrivit av att köpa en monkey. Sitter och kollar på en PX 200 nu eller en PX 125 med trim Kit men det är som ni säger det är en gammal hoj, ska man lägga 30 000 på något som är 40 år gammalt. För jag kan ju köpa en ny vespa 300 GTs eller en Yamaha mt09 för 80- 100 000kr… Det känns nästan lite galet att lägga så mycket pengar på en vespa när man kan få en riktig motorcykel. Jag vet inte om det här är ens smart idé asså. Den där px200an, ja om den hade kostat 15 000 men nu gör de ju inte det för det är någon form av raritet så det blev mycket pengar mot vad man får man får renoveringsobjekt för 25 000 kr eller en fixad men rostig för 30000kr. Ja jag vet inte, jag vacklar nu jag körde min kollegas px 125 med 177cc kit på och det gick som ett skållat troll. Visst var den jävligt kul men väghållningen var väl inte någon höjdare bromsarna var ju inte jättebra. Den är ju häftig men ska man lägga 25 000 spänn på nåt som är halvbra. Eller så tar man och lånar pengar så köper man en mt-09 som faktiskt är riktigt rolig. Den nya har ju Quick Shift också. Eller en Triumph Street triple rs för det är ju ett alternativ det med eller så köper man en Triumph klassisk racer på 1200cc.. om man vill ha nåt klassiskt.
Har ju kört polarens GTS300 och även nya GTS310 och jag satt inte o skratta direkt. Var lite mellanmjölk, och köpa mellanmjölk när man vill ha vispgrädde suger.
Fan vad det blev svårt

jag vet vad jag vill ha, jag vill ha en hoj med lagom effekt, sådär så man tycker det går undan men inte R1 snabbt. Man ska kunna hålla full rulle ut ur en kurva utan att man skiter på sig, ni vet som med en supermoto. egentligen är en supermoto perfekt men efter 3 st Husqvarna 701 vill man ha nåt annat…men de är egentligen perfekt. Nog bästa hojen som finns förutom på en grej, den är inte snygg. Ingen väder sig om o kollar. Den är kul en busmaskin men inte något mer.
Sen som 50år gammal man på en så är du discokaj….(ni milleneals discokaj är en gubbe som raggar på disco- kommer från en Magnus Uggla låt )
Du verkar ha fastnat i pengarna?
Det är betydelselöst om du inte är nöjd med valet.
Så släpp den ekonomiska tanken, den bär inget bra med sig.
En Monkey eller MT-09…..viss skillnad tänker jag.
Så, du behöver fler hojar, inte bara en till…

Prova en maxiscooter då… typ 500 eller 650. Honda finns ju 750 också. Liknar inget annat.

Old School Vespa är sjukt snygga och praktiska, saknar väghållning och bromsar och är ungefär lika stabil i 80 som en vanlig hoj i 180 men för ändamålet är den perfekt. Baksida är lukt i kläderna när man kört. Men rolig i 40…

Mt07, lite mer kan du väl anstränga dig? Det var tex en Multistrada 1100 ute nyss för typ 30 lax. Eller en sjuttiotalare.
Lite karaktär så blir det roligt att köra hoj igen.

Mvh

Problemet är att detta är inte min huvudsakliga hobby, det är skärmflygning. Och eftersom jag efter många år på mc vet att jag kör ca 200-300mil så är det ingen idé att köpa en jättedyr hoj. Så jag ska ha något billigt som inte gör något om det står still. Men det måste finnas en viss känsla i hojen. Ni vet man måste känna glädje när man kör den. MT07 är inte rätt det vet jag, 701 supermoto är grym så det kanske är rätt. En vespa är kul för det är så enkelt men när jag kört de där 300 modellerna så har det saknats något, man har inget klipp. Det behöver inte vara mycket effekt men det ska finnas en smärt i gasen. När man slår full rulle får den inte tveka, det måste kännas som man direkt accelererar. Tyvärr saknar 300 gts det.
701 har det samma med en R7 men ni som kört den vet att den är aggressiv i sin sittställning så den är väl egentligen helt fel för mig. Men den är snygg, 701 är inte snygg men jäkligt kul köra Annars hade jag inte haft 3 st…

Pengar är inte problemet. Mer att jag inte vill lägga mycket pengar på något som jag bara kör sporadiskt. Det är bara en leksak för mig och jag kör den aldrig för transport så det kommer aldrig bli att jag tar den till jobbet. Bara en tur efter jobbet på en eller en och en halv timme…

Här har du , snabbare, roligare och mer praktisk än en Monkeybike och så får du med ett mc-släp på köpet

View attachment 513561
Tack men då begår jag hellre harakiri 😵‍💫 enda orsaken till att jag kollar vespa är för att de är snygga.

Äh, vad som är ”snyggt” är ju bara 18åringar som bryr sig om

642096738025fdd3ef040ca664c67ec2.jpg

Eller hur…

Mvh

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning