Vettig enduro for nyborjare?

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Jag tankte borja kora i skogen ocksa och behover tips pa lampliga hojar. Jag kan tanka mig att lagga upp till 40 papp for hojen och den ska krava sa lite mekande/underhall som mojligt. Sa: 4-takt eller 2-takt? 125, 250 eller 450cc? KTM, Yamaha, Honda, Gas-Gas, Suzuki? LV-reggad eller inte? forsakringskostnader for olika alternativ?
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
4-takt 250 eller 450.
Välj KTMs eller Husqvarnas enduromodeller. Ej japanarna.
Om du nu inte vill bygga om o krångla.
Ska du bara köra i skogen behöver du inte regga.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Yamaha WRF250(enduromodellen)funkar bra.Väldigt driftsäkra dessutom.Köp -03 eller nyare med elstart och autodekomp.En sån får du för 40k.Vill du åka 2-takt är KTM 200 eller Gasgas 200 bra alternativ.Där får du lätt en -04 för dom pengarna.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Den motor jag tyckt vare mest lättkörd är orginal 520. Men då är hojjen ganska tung och du kör slut på dig ganska fort. Så det beror väl på hur du ska köra enduro då...

Tror inte alls att förslagen om 250 4T är helt fel. Kanske helt rätt. Men är det inte mer mek på dessa än en 125/250 2T?
 

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
Köp en KTM 200, lättåkt hoj som inte kräver så mycket av sin förare.
Bra att ha en så lättkörd hoj som möjligt som förstahoj!
Det kommer blir tillräckligt jobbigt ändå... :hihi

Jag hade en 200 som förstamoppe och tyckte den var kanon, lätt och smidig.
Bra karatär på motorn, som en 125´a fast med bottendrag!
Lätt att serva, bara byta olja och luftfilter, sen är det bara på´t igen!

/

M
 

sandstream

Guest
För en amtör inom detta område (och kubikbög) så låter 250 litet men det räcker alltså och blir över om man ska motionsköra lite lätt i skogen?

Är själv sugen på att skaffa en till nästa vinter och har ungefär samma krav som trådskaparen.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
250 4-takt räcker för att vinna GGN,Ränneslätt och Novemberkåsan också,kolla bara på Mats Nilssons framfart.Plus att han totalvann senaste SM-tävlingen också......
 

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
300 cc 2-T hojarna som KTM , GasGas , TM mm? har har fått bra kritik som lättkörda med bra bottendrag men med ordentligt med kraft om så behövs!!!
En kompis har en GasGas 300-01 som han är supernöjd med!!!
Men har även en annan polare som har köpt en KTM 200 cc som han trivs på!
Själv skulle jag satsa på en 2-T hur som helst!!! sen om det är en 200 eller 300 det får man ju se till vad man skall använda hojen till........
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Köp en 250 4-t de har givetvis mindre effekt än vad större hojar har men detta leder till att man kan ha högre kurv hastighet och på så sätt ändå ha högre snittfart. Min erfarenhet är att det går fortare på små hojar förra säsongen åkte jag alla husqvarna modeller och jag var snabbast på 250TE(4-t) på en liten motorcykel åker du motorcykel på en större hoj blir det lätt att motorcykeln har kontrollen. Visst du kan dra som fan i 10 minuter men sedan har du ingen ork kvar och då blir det roligt. :D
Jag måste givetvis rekomendera Husqvarna efter som jag själv åker sådan.
Men ska du ha en fin så får du nog gå upp ytterligare 10 i pris. Service är inte något problem byt olja och kolla ventilerna mellan varven så går det länge.

Ska du ha en 2-t ska du nog ha en KTM 200 som folk ovan säger. Fin cykel med bra möjligheter till justeringar tack vare variabel avgas port och möjligheter till olika form på avgasrör. Tyvärr så har den ju som alla andra KTM Pds system bak och det funkar ju inget vidare så det är väl ett minus men annars så är den OK
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
250 4-t låter vettigt.
Men som OlleR sa, 520:n är otroligt snäll samtidigt som det finns bra knuff också. Sen att den skulle vara tung, nja, jag tycker nog att den är väldigt lätt. Du kan få köpa min -02:a för 40 utan motardkit :tummenupp
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det jag skulle satsa på om det enbart gällde enduro så skulle det bli en HVA 250 4t med automatkoppling.
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
200..

Min Ktm200 är till salu, jävligt fräsch 29 laxar och den är din.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
jesseboy skrev:
250 4-t låter vettigt.
Men som OlleR sa, 520:n är otroligt snäll samtidigt som det finns bra knuff också. Sen att den skulle vara tung, nja, jag tycker nog att den är väldigt lätt. Du kan få köpa min -02:a för 40 utan motardkit :tummenupp
Tung i jämförelse med 250/125 2T, 250 4T :p Annars är den väl inte speciellt tung :tummenupp
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
SM 570 RR skrev:
4-takt 250 eller 450.
Välj KTMs eller Husqvarnas enduromodeller. Ej japanarna.
Om du nu inte vill bygga om o krångla.
Ska du bara köra i skogen behöver du inte regga.

Varför inte japps?
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Tack for alla svar - efter er input lutar det at en 200 2-t eller 250 4-t (kubikbogeriet skoter jag via gathojen). Nu ytterligare nagra dumma fragor:

Om den inte ar landsvagsreggad far man kora hojen till och fran "banan" (har ingen bil och duccen skulle kla daligt med slapkarra).

Ungefarliga forsakringskostnader? (haft kort i manga ar, kommer bo i sthlm)

Vad innebar KTM pds system? (se citat)

 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag vet inte hur det ser ut för övriga fabrikat, men GasGas är inga problem att LV-regga. Ska du köra till & från träning/tävling ska hojen vara e-reggad, du ska ha endurolicense + att du inte får köra fritt på egen hand (om vi ska följa lagboken :rolleyes: ).
Försäkring för e-reggat idag verkar ha blivit en dyr historia. så LV-reggat kan bli avsevärt mkt billigare, speciellt om du inte ska tävla då du kan skippa att lösa ut license.
 

antej

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Köping
Hoj
KTM
Tjena urf!
Jag har en KTM 250 EXC 4-takt -02 som är till salu.
Du kan se annonsen på antingen enduromx eller soe:s hemsida.
Annonsen inkomm den 12/3.

Hojen är dessutom enduro reggad.

Priset är förhandlingsbart!!!

MVH Andreas.
 
Last edited:

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
antej skrev:
Tjena urf!
Jag har en KTM 250 EXC 4-takt -02 som är till salu.
Du kan se annonsen på antingen enduromx eller soe:s hemsida.
Annonsen inkomm den 12/3.

Hojen är dessutom enduro reggad.

Priset är förhandlingsbart!!!

MVH Andreas.

Tack for tipset - eftersom jag kommer att befinna mig utomlands ett drygt halvar till blir det inget kop an pa ett tag.
 

AMattsson

Enduro/offroad/cross + en procent motard
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Förortsland
Hoj
KTM 525 "Agneta" + KTM 350 "Smulan"
Weo skrev:
Min Ktm200 är till salu, jävligt fräsch 29 laxar och den är din.
Är på jakt efter en KTM 200! Vart finns den? Årsmodell? Pris? Drivpaket och andra slitdelar? Däck? :)
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
urf skrev:
Om den inte ar landsvagsreggad far man kora hojen till och fran "banan" (har ingen bil och duccen skulle kla daligt med slapkarra).

Ungefarliga forsakringskostnader? (haft kort i manga ar, kommer bo i sthlm)

Vad innebar KTM pds system? (se citat)

du kan nästan köra hur du vill med en Enduro-reggad hoj men då måste du ha endurolicens ca 1000:- kostar det + medlemsavgift i en motorklubb ca 200:-.
MEN du får egentligen bara köra till och från träning/tävling.
Försäkring för enduro kostar 2300:- genom Bilsport & MC...tror alla har samma pris oavsett var man bor och det.

PDS är Ktm´s bakfjädring utan länkage, lätt och billigt att serva men "sämre" fjädringsegenskaper enligt en del.
det har inte hindrat Ktm från att vinna trettioelva VM titlar så det är inget du ska bekymra dig om.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top