Jag har skottat med fyrhjuling/plog, traktor/plog/skopa och snöslunga där jag bor.
Traktor är jättebra, om man har något nyare med bra värme och som inte ständigt rapplar.
Fyrhjuling/plog är jättebra, men man ska ha en rejäl arbetsfyrhjuling (sjävklart 4x4) med minst 500cc, och kommer det mycket snö en vinter blir vägen snabbt smalare då den inte orkar bredda plogvallarna.
Snöslunga är jättebra, jag fick gratis en gammal "Stiga 6hk" som var trasig i drivningen, den hade varit inlämmnad på en firma som inte kunde laga den då det inte fanns delar att få tag på till den slungan längre.
Jag har jobbat lite med sånt här tidigare och tänkte inte ge upp så lätt, då jag vet att det är en skitindustri där man köper av varandra och klistrar på sin egen ettikett på grejorna.
Mycket riktigt, drivhjulet i "växellådan" var en standarmodell som används av nästan alla tillverkare, STIGA sålde det inte längre, men det fanns hos en piratgrossist.
"Hjullagren" visade sig finnas hos Canadiana, som var den egentliga tillverkaren av Stigas små slungor på den tiden.
Sammanlagt kostade delarna 1500:- som pirat, och slungan funkade någorlunda.
När första sursnön kom så upptäckte jag att den packade snö i utkastaren och slog stopp, det visade sig vara lagret på utgående axel till slungsidan som var slut, styrkt av tidigare erfarenheter så klöv jag klungan igen för att byta det, och upptäckte då att lagret till växellådssidan var lika slut.
Lagrena fanns som pirat, och kostade 1500:-/st, men innan jag beställde så försökte jag dra loss remskivan man var tvungen att ta loss från axeln, trots gassvets och avdragare så rörde sig icket remskivan, när remskivan började deformeras gick jag in och kollade på vad en ny skiva och remmar skulle kosta, det var ytterligare 1500:-
Så för ca 6000:- och en massa jobb skulle jag ha en någorlunda fungerande 6hk snöslunga från 80talet av kvalitetsmärket STIGA (fast det är en Canadiana)
För 7995:- får man Biltemas 11hk snöslunga som tar dubbla bredden, har lyse och 230V elstart.
Den slungan är byggd på samma kinesdelar som majoriteten av dom andra 11hk slungorna (utom Toro och Honda) och biltema har hemma reservdelar till synnerligen bra priser.
Jag inbillar mig inte att Biltemas slunga är någon evighetsmaskin, men den kan man kasta när reparationsbehoven blir för stora, dessutom slungar den jävligt bra enligt någon test som den vann och enligt flera bekanta som har såna.
Så har du inte råd med fyrhjuling och snöslunga, köp en stor snöslunga och promenera bakom, det är ovärderligt att snön kastas en bit när man ska hålla uppe en väg och det snöar mycket en vinter.
Har du inte råd att köpa Honda eller Toro så är det en kinesmaskin oavsett vad märket på plåten säger, så köp Biltemas, den har samma delar som dom andra men är oftast billigast.