Vettig snöslunga?

Jag har ju en liten stiga. HK eller vad det är på. Inga problem med orken. Inga problem med kastlängden.

Men jag kör inte 150m väg. Min infart är 75m, så jag har 100st vändningar hela tiden. Så jag prioriterade lite lättare slunga som går att rubba utan drivning.
75m Infart, parkering och lite gångar. Min duger got och väl till det. Dessutom startar den på första rycket varje gang, varje år.

Har inte så många vändningar och små skrymslen, de ja har jag ja skotta ut till vägen:) För mig är bredden och att den orkar de vettigaste. Men ja som ja skrev, detta är nytt för mig och skillnaden på 10cm i bredd, är det mycket? Hur är de med larver? Finns en stiga i Grästorp. beg 420T.

Men ja är mer och mer inne på en ny biltema för 8500 med garanti..
 
Kolla klipp på YouTube,så får du en uppfattning av vad dom orkar.

Nytt med garanti är vettigt, om det är nära till butiken och dom kan laga felet snabbt...
 
Jag mekade med en liknande 80-tals Stiga snöslunga på 80-talet. Jag blev helt paff när jag såg konstruktionen på "växellådan" som gav olika hjulhastigheter. Bestod av en ståltallrik och sedan ett vinkelrätt gummiklätt hjul som kunde ställas på olika radier mot ståltallriken. Vilken kalle-anka-lösning :dummer

Det är precis den lösningen alla har, det finns dock (minst) två olika storlekar på gummiklädda hjulet, och ett par olika bultcirklar, pirathjulet jag köpte hade tre olika bultcirklar för att passa flera modeller.
 
En underbar bonnalösning, sitter på den där apfula trehjuliga klippon oxå, varför i h...te dom inte kopplade till en fotpedal så man fick back direkt man passerade navet på hjulet förbluffar mig fortfarande.

Sitter på många olika Klippo klippare, det finns även med pedal, men man måste lätta på anliggningen när man går förbi centrum på tallriken, annars skriker det så förbaskat.
Någon modell hade en klack som frikopplade när man närmad sig mitten, och i den klacken var det en förjupning där man kunde lämmna pedalen i friläge...
 
Sitter på många olika Klippo klippare, det finns även med pedal, men man måste lätta på anliggningen när man går förbi centrum på tallriken, annars skriker det så förbaskat.
Någon modell hade en klack som frikopplade när man närmad sig mitten, och i den klacken var det en förjupning där man kunde lämmna pedalen i friläge...

Sepåfan, dom var inte så dumma som jag utgick ifrån med andra ord.:tummenupp

Har nog sett tiotalet olika, alla med spaken mellan benen...
 
Jag värdesätter att den inte är så tung. För då går det fortare att dra den bakåt än att alltid behöva växla och backa.

Men ju längre raksträckor, ju mer har man nytta av bredden. Jag har ju bara en bil infart, tror jag kör 5-6ggr tur och retur. 3m bredd tror jag det är.

Det är kul med slunga, en till motor att ta hand om och se till att den är I toppskick.
 
Jag fick rådet att köpa Toro tvåstegs och det har jag inte ångrat. Det är en kraftig och bred modell som tar även blötsnö och kan tugga sig igenom hårda snövallar om man kör lite lugnt. Lyse och elstart finns förstås. Bladen på Toro har lite speciell utformning som gör att den tuggar bättre än tex Stiga. Nypris strax under 20, men köpt på kampanj för många år sedan och aldrig något strul med den. Kan tänka mig att Honda är av motsvarande kvalitet.

Vi hade en kraftig fyrhjuling med plog ett tag, men det var mycket sämre. Det enda som slår slungan, är en riktig traktor med plog eller påhängsslunga, men då landar man i en helt annan liga.

Enstegsslungor och eldrivna grejer kan man ha att dammsuga golvet i garaget med. Orkar inte mycket... :)
 
Jag fick rådet att köpa Toro tvåstegs och det har jag inte ångrat. Det är en kraftig och bred modell som tar även blötsnö och kan tugga sig igenom hårda snövallar om man kör lite lugnt. Lyse och elstart finns förstås. Bladen på Toro har lite speciell utformning som gör att den tuggar bättre än tex Stiga. Nypris strax under 20, men köpt på kampanj för många år sedan och aldrig något strul med den. Kan tänka mig att Honda är av motsvarande kvalitet.

Vi hade en kraftig fyrhjuling med plog ett tag, men det var mycket sämre. Det enda som slår slungan, är en riktig traktor med plog eller påhängsslunga, men då landar man i en helt annan liga.

Enstegsslungor och eldrivna grejer kan man ha att dammsuga golvet i garaget med. Orkar inte mycket... :)

Toro och Honda är ett eget segment, dom är överlägset bra, efter det kommer ingenting, ingenting, ingenting och sedan kommer kinsaskiten (inklusive Biltema) oavsett vad det står på skylten.

Men för Toro/Honda priser kan man köpa tre biltemaslungor, och biltema har reservdelar till sina, till skillnad från Jula och andra lågpriskedjor.

Bäst hade nog fyrhjuling med 11-13hk slunga varit, men det förutsätter ju att man har eller har tänkt skaffa fyrhjulig, annars blir ju priset astronomiskt för att skotta snö.

Man kan sätta små vinkeljärnsbitar på snöskruven på en gammal slunga om man ofta ska tugga hårdpackad snö, så tuggar den bättre, lite som tipset här ovan om att modifiera snöfläkten, det blir bättre men man får mecka lite
 
Toro och Honda är ett eget segment, dom är överlägset bra, efter det kommer ingenting, ingenting, ingenting och sedan kommer kinsaskiten (inklusive Biltema) oavsett vad det står på skylten.

Men för Toro/Honda priser kan man köpa tre biltemaslungor, och biltema har reservdelar till sina, till skillnad från Jula och andra lågpriskedjor.

Bäst hade nog fyrhjuling med 11-13hk slunga varit, men det förutsätter ju att man har eller har tänkt skaffa fyrhjulig, annars blir ju priset astronomiskt för att skotta snö.

Man kan sätta små vinkeljärnsbitar på snöskruven på en gammal slunga om man ofta ska tugga hårdpackad snö, så tuggar den bättre, lite som tipset här ovan om att modifiera snöfläkten, det blir bättre men man får mecka lite

Tänkte på tipset.. Hur hårt bör gummit vara? Kan de räcka med ex Biltemas bagagematta som man kan köpa på rulle? Den är iof "väldigt" böjbar, men har sådan hemma... Eller bör man ta något som i filmen som är hårdare..? Bult och låsmutter känns stabilare än plåtskruv. Blir att kolla lite snabbt på morgonen innan veterinären kl 10:30 :)
 
Tänkte på tipset.. Hur hårt bör gummit vara? Kan de räcka med ex Biltemas bagagematta som man kan köpa på rulle? Den är iof "väldigt" böjbar, men har sådan hemma... Eller bör man ta något som i filmen som är hårdare..? Bult och låsmutter känns stabilare än plåtskruv. Blir att kolla lite snabbt på morgonen innan veterinären kl 10:30 :)

Jag har inte gjort det själv, men tipsade en kompis som tog sån här gul kabelmarkeringsplast som läggs på kablar som grävs ner, han hade sånt hemma eftersom han använde det som stänklappar på rallybilen.

Enligt honom funkade det bra, jag såg den där modifieringen själv första gången för över 20 år sedan då jag jobbade med sånt, han hade också använt någon form av plast
 
Nu har ja köpt lite skruv, brickor och låsmuttrar, men jag kollade lite snabbt i morse på maskin. Det är skapligt tajt mellan impellern och chassit. Frågan är om det räcker med en "gummiduk" på 3mm som skrapar..:va
 
Ju tajtare det är från början, ju mindre skillnad lär du märka.

ÅAS behöver man ju inte ha så styvt material om man bara ska ha ett litet utstick
 
Ju tajtare det är från början, ju mindre skillnad lär du märka.

ÅAS behöver man ju inte ha så styvt material om man bara ska ha ett litet utstick

Ja! Jag hade förväntat mig betydligt mer spel. Men det kan ju inte skada att pröva. :) Och är det tajt så kanske det är en fördel om det är mjukt så gummit kan piska upp i hålet.

Va dumt de lät;)
 
Tänkte på tipset.. Hur hårt bör gummit vara? Kan de räcka med ex Biltemas bagagematta som man kan köpa på rulle? Den är iof "väldigt" böjbar, men har sådan hemma... Eller bör man ta något som i filmen som är hårdare..? Bult och låsmutter känns stabilare än plåtskruv. Blir att kolla lite snabbt på morgonen innan veterinären kl 10:30 :)
De har ju stänkskydd som är av lite kraftigare gummi också http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Tillbehor/Stankskydd-2000032290/
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top