Vettig snöslunga?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Såna hade vi på F21, vi bad dom snöröja en väg som inte var skottad på hela vintern (och det var en snörik och kall vinter) 1½ meter packad snö saktade inte in den nämnvärt.

Min pluton vart utkallade att köra slunga 77 runt Gävle -98 och jag kan säga att mindre vägstolpar, gärdsgårdar, buskar, soptunnor, snökäppar och gräsmattor inte heller saktar in slungan nämnvärt.

Dom passar bäst på flygfält, det blir snabbt dyrt att röja vägar när snökäpparna blivit översnöade.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför välja?
Drivmotorn var en DS11 och slungmotorn en DS14.
Förstår inte frågan. Det är ju slungmotorn som avsågs.
Framdrivningsmotorn borde vara en D11, eftersom slunga77 är byggd på Tgb30. Inte Tgb40 som hade DS11. Men slungorna kanske fick starkare drivmotor än vanlig Tgb30.

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Kl 6 idag fick ja prova den:) Funka så bra att den åt upp en sladdvinda.. Jävla pucko som lagt en sladd i snön och skulle chansa :huvet

HasseK

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2017
Hoj
1986, Puch Dakota
Tips på vettig snöslunga

På ämnet vettig. Egenlösningar i all ära, men vad är det som gäller i märkesväg vid slungor? Ska köpa in en snöslunga för vintern. Funderar på al-ko eller stiga. Har ej erfarenhet mer än från snöskyffel..

kikat på granngårdens snöslungor. Pris är en viktig faktor.

Vad är era erfarenheter av dessa märken? tips på maskin som håller mottages gärna
/Hans

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har en alko som jag köpte ny för ca 3 år sen som fungerar utmärkt. Köpte en med elstart men det är onödigt för den har jag aldrig använt . Startar alltid på första draget

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
På ämnet vettig. Egenlösningar i all ära, men vad är det som gäller i märkesväg vid slungor? Ska köpa in en snöslunga för vintern. Funderar på al-ko eller stiga. Har ej erfarenhet mer än från snöskyffel..

Vad är era erfarenheter av dessa märken? tips på maskin som håller mottages gärna
/Hans

Välj en av de två kriterierna.

Japanskt gäller som alltid om du vill ha något som funkar i längden. Lågpris är...tja, lågpris. Kul när man köper, trist varje gång du använder den.

Tvärtom är bättre: Trist när du köper men en njutning varje gång du använder den.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

/Hans

Jag har en stiga snowcube?
212cc ohv motorn, 60 cm gap. Den bara går och går. Första rycket varje gång och röjer vår infart på ca 40m med bravur. inga problem att köra den i så djup snö så hela gapet är fullt utan den bara stånkar och går. Drar ingen soppa heller.
Det min har väldigt få andra har är att driv handtagen kan man fatta med ett enhandsgrepp. Köra varje indviduellt samt med att hålla handen på mitten och då kunna hålla undan något eller vad man nu vill med en lös hand.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning