Vettigaste hoj att köpa för max 25 000kr

FullClip

this one might hit
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Linköping
Hoj
SV650S
Det kanske är värt att påpeka att mitt intresse INTE INTE INTE inskränker sig till sporthojar, verkar som att "ni" fått för er det eftersom ingen tipsar om något annat än just sporthojar (iofs är ju detta sporthoj.com men :p )

...

köp en yamaha xj600.. vettig doldis för 20-25 000, driftsäker med relativt billiga slitdelar och billig försäkring, lättkörd osv. ligger väl på 60hk orginal tror jag, en bra nybörjarhoj helt enkelt.

vill du höja coolhetsfaktor och hk finns helsystem till ok priser, sen kan man ju slänga på ett crosstyre också...

min är till salu förresten... ;)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
köp en yamaha xj600.. vettig doldis för 20-25 000, driftsäker med relativt billiga slitdelar och billig försäkring, lättkörd osv. ligger väl på 60hk orginal tror jag, en bra nybörjarhoj helt enkelt.

vill du höja coolhetsfaktor och hk finns helsystem till ok priser, sen kan man ju slänga på ett crosstyre också...

min är till salu förresten... ;)
Nä fy, tråkigare hoj får man leta efter. Seg, slö och tråkig. Den är väl värd ungefär 15k dessutom. Köpte min -97:a för 17.
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Jag kommer med ett standardförslag som inte lämnats ännu.
Suzuki Bandit 600. Skottsäker motor som tål ett mindre världskrig, inte alltför dyra servicar (särskilt om man gör dom själv :tungan ), billig försäkring och underhållande att köra. Visst, 82 hk ger ingen racer och fjädringen är något mjuk men ett vettigt val som man kan ha roligt länge på. Jag har haft min i 5 år och trivts förträffligt med den, fast nu får den ge vika för ngt annat.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag kommer med ett standardförslag som inte lämnats ännu.
Suzuki Bandit 600. Skottsäker motor som tål ett mindre världskrig, inte alltför dyra servicar (särskilt om man gör dom själv :tungan ), billig försäkring och underhållande att köra. Visst, 82 hk ger ingen racer och fjädringen är något mjuk men ett vettigt val som man kan ha roligt länge på. Jag har haft min i 5 år och trivts förträffligt med den, fast nu får den ge vika för ngt annat.

Får man en sådan i hyggligt skick för max 25 000kr då? Och jag har aldrig sagt något om att jag vill ha en jävla racer!!! MINST 50HK OCH MAX CIRKA 80HK! :gnissla
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Får man en sådan i hyggligt skick för max 25 000kr då? Och jag har aldrig sagt något om att jag vill ha en jävla racer!!! MINST 50HK OCH MAX CIRKA 80HK! :gnissla

Du kanske ska vara lite tacksam att folk svarar i din tråd istället för att gnälla på att du får "fel" svar. I första inlägget skriver du att en sporthoj är ett alternativ, och det väl fullständigt självklart att folk i huvudsak kommer att tipsa om sporthojar på ett forum för sporthojar.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Förlåt att jag brusade upp grabbar! :) Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag tror att jag har skapat mig en hyffsad helhetsbild nu i alla fall. Får se vad det blir för moppe! Lutar åt en FZR -91 --> i alla fall.
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Får man en sådan i hyggligt skick för max 25 000kr då? Och jag har aldrig sagt något om att jag vill ha en jävla racer!!! MINST 50HK OCH MAX CIRKA 80HK! :gnissla

Ja, du får en sådan för 25´och nä, precis, du ville inte ha någon racer, vilket den inte är. Så den passar rätt bra in på din målbild, förutom att den har 2 hk för mycket :tungan
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Mc-killen: Skitbra recension! Jag ska ta kort i sommar och funderar på en Gixxer. Är det stor skillnad på en 600 och en 750?

Hur är en 750 GSX-F förresten? Ingen renodlad sporthoj, men kanske lämpligare som första cykel? Jag har aldrig kört motorcykel så jag har absolut inga referensramar.


Att köpa 25000-kronors gixxer som förstahoj om man inte kört motorcykel alls är ingen bra idé även om det rör sig om 20 år gammal hoj. Även om innehavare av nya sporthojar kan tycka att de är rena pensionärs-cyklarna så var det de mest extrema hojar prestandamässigt som gick att få tag på när de var nya. En nybörjare är lika mkt nybörjare år 2008 som en nybörjare skulle varit år 1988 så att det är gammal hoj mildrar inte saken.

Först bör man ha en mysig hoj med upprätt körställning så man hinner vara med om hur en vanlig motorcykel känns innan man provar en hypersporthoj.
Annars vet man inte vad man går miste om. Roadracing-hojar passar inte för alla. Sporthoj innebär en viss grad av umbäranden där man accepterar obekväm körställning och frustrationer i bilköerna som snirklar sig genom stan, det är för en del acceptabelt för att få andra prestandaegenskaper som är mkt roliga vid rätt tillfälle.
 
Last edited:

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Gunnar: Det är lite så jag tänker också. Det kanske är att ta sig vattenöver huvudet att skaffa en Gixxer det första man gör.

Återigen då, hur är en GSX-F? Är det en lämplig förstahoj? Jag antar att jag som inte har någon vana tycker att en sådan går fullt tillräckligt fort också. Då med det pluset att det är högre bekvämlighet...

Det är så svårt att veta vad man ska kolla efter när man inte har några referensramar.

En annan "nybörjarfråga", kör man med samma slags skinnställ om man har en sporttouring som om man har en renodlad sporthoj? Eller är det lite samma grej som att styla en Volvo 740?
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag vet inte om man kan få den här för 25, men om det går så tror jag att Yamahas FZS Fazer, som kom -98, kan vara en shysst nybörjarhoj, för det är väl det det handlar om?

Jag gissar på att den är billigare att försäkra än en CBR 600 dessutom, även om vikt/effektförhållandet är ungefär detsamma.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Mc-killen: Skitbra recension! Jag ska ta kort i sommar och funderar på en Gixxer. Är det stor skillnad på en 600 och en 750?
Jag har haft både en förgasar 600 och har nu en 750 med insprut och kan säga att det är ju i princip samma chassie tror 750:n har 10mm längre sving eller nått sånt.Jag tycker det är ganska stor skillnad i prestanda och båda är ju hojjar med extrem körställning som hetsar en att varva mot rött:D
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hm, kan lägga till en grej. Jag är jävligt lång, 194cm faktiskt. Har för mig att gixxer är jävligt små? Så dem går väl bort i så fall... Andra tips på bra hoj för en storvuxen grabb som jag? Är det motard/off road som gäller eller funkar det med något lite sportigare?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top