Vevhusventilation på husa

Hajkack

Vi Hörs!
Gick med
27 Apr 2005
Ort
haninge
Hoj
Kawasaki z1000 - 03
Tja .

tänkta bara kolla om någon har samma problem som ja har..
de e så att min hoj trycker ut en massa olja å vatten från vevhusventilationen som kommer ner i förgasaren . de som en tjock massa ..

några som vet felet?
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
Tja .

tänkta bara kolla om någon har samma problem som ja har..
de e så att min hoj trycker ut en massa olja å vatten från vevhusventilationen som kommer ner i förgasaren . de som en tjock massa ..

några som vet felet?

bak hjuls åkning
 

Hajkack

Vi Hörs!
Gick med
27 Apr 2005
Ort
haninge
Hoj
Kawasaki z1000 - 03
haha.. jo de e nog ett av problem. men de kan inte bara vara jag som har råkat ut för de.-
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Borde den verkligen trycka ut extra olja vid slangning? Ventilationen sitter ju i toppen... Har fått för mej att den trycker ur sig lite vid allmänt hård körning.
Det bästa är nog att helt enkelt skruva bort den övere slangklämman då och då (tex vid ventiljustering) och gräva ur geggan ur slangen.

Läste på nån sida att man kan ta loss slangen från ramen, täppa igen hålet i luftburken och sätta ett luftfilter på den lösa slangen istället. Då slipper man olja och kladd i luftburk och förgasare.
Luftfiltret får man isf göra rent ibland..

Råkade fö ut för en läckande stranskåpspackning nyligen och misstänker (den igensatta) vevhusventilationen.
 

Hajkack

Vi Hörs!
Gick med
27 Apr 2005
Ort
haninge
Hoj
Kawasaki z1000 - 03
okok.

Jo jag gjorde rent slangen och förgasaren. så ja kunde ta mej hem från jobbet :p , funkade bra i några min. sen började det krångla igen. skruva av det idag å samma skit igen ..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Om den trycker ur sig vatten i vevhusventilationen har du nog ett helt annat problem :va :(

Om det inte är vatten så kan du kolla över hur mkt olja du fyller på vid oljebyte, bara lite lite för mkt hamnar snart i förgasaren.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Är det någon nackdel att leda bort slangskrället helt från förgasaren?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Är det någon nackdel att leda bort slangskrället helt från förgasaren?

Inte mer än att du måste ha en extra burk nånstans på hojen, den burken måste ventileras och görs inte det på rätt sätt sprutar det ut olja där istället. Inga problem som inte går att lösa alltså.

Jag har alltid kört med det slutna system som är standard och bara fått problem en gång. När jag ramlade nerför en slänt i endurospåret och hojen hamnade uppochner med mig under. Då rann det ner så mkt olja i förgasaren att han vägrade starta.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Är det någon nackdel att leda bort slangskrället helt från förgasaren?

Nej, det är det inte. Jag hade problem med att jag fick olja i förgasaren vid vurpor så jag drog det till en separat behållare och det löste såklart problemet.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Låter som som en separat behållare blir nästa modd.
Fick med uppsamlingskärlet till min Husa, ska man använda det även för detta?

Tänkte om det kärlet är för litet eller för dåligt ventilerat för vevhusventen o bus på gata...
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Den hetaste rejsmodden är ju en 50 cl petflasta som du borrar hål för slangen i botten och sätter upp och ner...:tuttar
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Låter som som en separat behållare blir nästa modd.
Fick med uppsamlingskärlet till min Husa, ska man använda det även för detta?
Tänkte om det kärlet är för litet eller för dåligt ventilerat för vevhusventen o bus på gata...

NEJ!

Använd separat kärl med grova slangar och rejäl ventilation. Det som medföljer är endast för förgasaren.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tackar! Hade kunnat gått åt helvete :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tackar! Hade kunnat gått åt helvete :tummenupp

Kanske inte åt helvete men du hade lätt kunnat kväva hojen eller liknande. Du hade helt klat fått för högt tryck i vevhuset. Det värsta hade kanske varit om du tryckt upp olja genom den lilla ventilationen på originalkärlet som hamnat på bakhjulet...
 

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Ort
ÖREBRO
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A
Inte mer än att du måste ha en extra burk nånstans på hojen, den burken måste ventileras och görs inte det på rätt sätt sprutar det ut olja där istället. Inga problem som inte går att lösa alltså.

Jag har alltid kört med det slutna system som är standard och bara fått problem en gång. När jag ramlade nerför en slänt i endurospåret och hojen hamnade uppochner med mig under. Då rann det ner så mkt olja i förgasaren att han vägrade starta.
Det är nog så att du är en duktig förare som ej har vurpat så många gånger:yoparty . men om ni ska göra uppsamlingskärl själva, så passa er om att ha för små rör till slangarna för då kan ni skjuta ut packboxarna..till KTM går det med en slang med 13-14mm invändigt men sätt på en grövre om du har trimmat.HUSABERG måste ha 18-19mm inv..har själv gjort en j.vla massa kärl t.o.m till VM stallet..lycka till..
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tja .

tänkta bara kolla om någon har samma problem som ja har..
de e så att min hoj trycker ut en massa olja å vatten från vevhusventilationen som kommer ner i förgasaren . de som en tjock massa ..

några som vet felet?


Vatten??? Vatten ska inte komma där, motorrenovering på G?

Du kanske har en slang som går direkt upp i ramen, det är fel.
Det måste vara orginalgummit som är större diameter upptill med tillhörande "filter" i, om man har slang direkt upp till den lilla rör-kotten i ramen sätter man oljefällan ur funktion.

Orginal som är rätt monterat funkar klockrent. Vid vurpor så kan man få olja i insuget om man har otur. Jag har kört orginal två säsonger och aldrig haft problem.
 

Hajkack

Vi Hörs!
Gick med
27 Apr 2005
Ort
haninge
Hoj
Kawasaki z1000 - 03
fixade hojjen igår.
Felet var en packning som hade gott vid vatten pumpen. å när den går så läcker olja å vatten förbi så de kommer ner i vevhuset.
Men nu funkar den som den ska iaf =)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
fixade hojjen igår.
Felet var en packning som hade gott vid vatten pumpen. å när den går så läcker olja å vatten förbi så de kommer ner i vevhuset.
Men nu funkar den som den ska iaf =)


Hur kan det då hamna i förgasaren som du beskrev i första inlägget? Hmm.......:va
 

Hajkack

Vi Hörs!
Gick med
27 Apr 2005
Ort
haninge
Hoj
Kawasaki z1000 - 03
ok, förklarade lite dåligt nu förklarar jag allt från början.

för några månader sen startade jag hojen så såg jag att det började rinna vatten ur ett hål bredvid vatten pumpen. Jag viste inte va de var för håll å tänkte att det kanske hade suttit nån form av plugg där. så jag satte i en skruv i hållet, bra tänkte jag å körde iväg.

men igår fick jag reda på att om det kommer vatten ur det hållet så har den där packningen som jag pratade om tidigare gått. å efter som jag satte igen hållet skapades det ett övertryck som gjorde så att vattnet som skulle åka ut ur hållet åkte ner i vevhuset, det som sedan händer är att kompresionstrycket ökar å trycker upp vattnet å oljan i ramen å sedan ner i förgasaren.

Det var en husaberg meck som förklarde det här för mej..

Hoppas ni förstår.
=)
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top