VFR 800 eller VTR 1000 ?

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Är sugen på att byta hoj,jag har en FZ6 nu som jag egentligen är nöjd med men det är twin/v4 ljudet som lockar.

Jag pendlar till jobbet samt nöjesåker ibland, och då blir det 70/90 vägar,undviker 110 vägar om jag kan men det blir några mil på dem åxå.

VFR 800 verkar vara dyrare (!) än VTR:en vad nu det beror på , men annars vad skiljer dem åt ?
VTR ser ut att ha lite mer "ligga på tanken" stuk än VFR, men är det så mycket så det blir jobbigt att fisköra småvägar med den eller är dom lika där ?

Berätta gärna för och nackdelar med modellerna så jag har lite kött på benen när jag ska leta runt sen efter ett lämpligt objekt.

Tacksam för svar :)
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
VTR mer ligga på tanken, grymm småvägshoj, härligt ljud,
vtr har jag bara provkört, pendlar körställning, könlös var mina intryck
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Har ägt en VTR och tyckte det var en kanon hoj!:tummenupp

"Lagom" sportig körställning om man vill ta det lite lugnare emellanåt men smidig, lättkörd och fullt tillräckligt kompetent för att åka undan ordentligt på kurviga vägar också. Och sist men inte minst så är ju ljudet och känslan i twinnen helt oslagbart! Slip-on är nästan ett måste för att förstärka upplevelsen maximalt. Endel klagar på dålig räckvidd p.g.a liten tank och hög bränsleförbrukning men jag hade aldrig ont av det, beror ju på vad man använder hojen till.

Vad det gäller VFR har jag bara någon egentlig erfarenhet av den "nya" V-tecen och den upplevde jag helt klart som klumpigare och mer touring än VTR:n.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Om man bortser från min personliga åsikt om att VTR är en könlös, äcklig kopia av känt italienskt märke (den röda färgen hette t om "Italian Red" när den lanserades) så dricker VTR:en mer än en alkis med fri tillgång på sprit. Detta tillsammans med en liten tank.

VFR:en kostar nog mer för den är mer eftertraktad. Jag skulle lätt valt den modellen då den funkar till det mesta. Ska du dessutom pendla så tycker jag valet är klart. Sen är V4:a sorligt underrepresenterat som hojmotor!

Dock ska du givetvis provköra modellerna innan du bestämmer dig tycker jag. Båda är relativt skottsäkra modeller, som vanligt från Honda.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Om man bortser från min personliga åsikt om att VTR är en könlös, äcklig kopia av känt italienskt märke (den röda färgen hette t om "Italian Red" när den lanserades) så dricker VTR:en mer än en alkis med fri tillgång på sprit. Detta tillsammans med en liten tank.

VFR:en kostar nog mer för den är mer eftertraktad. Jag skulle lätt valt den modellen då den funkar till det mesta. Ska du dessutom pendla så tycker jag valet är klart. Sen är V4:a sorligt underrepresenterat som hojmotor!

Dock ska du givetvis provköra modellerna innan du bestämmer dig tycker jag. Båda är relativt skottsäkra modeller, som vanligt från Honda.

Kört en hel del 900ss bra hoj grymm i kurvorna, svagare motor än VTR och racklade utav h-vete, brann under tanken en gång, men annars så :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kört en hel del 900ss bra hoj grymm i kurvorna, svagare motor än VTR och racklade utav h-vete, brann under tanken en gång, men annars så :)

Jo, men vi duccemänniskor är som vi är vet du ;). Det ska vara så.

Saknar fortfarande min 900SS, rekommenderar de dock inte till höger och vänster då det måste värkas fram. Har överlag lite svårt för folk som enbart rekommenderar det de själva kör/kört.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Jag har lite svår för människor som rackar ner på konkurrenter. Törstig som en alkis. Ta inte i så du spricker.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förgasare har man till motorsågen på sin höjd :tummenupp

Var sugen på VTR men båda är sporttouring och ansåg VFR som mer användbar, gjorde jag. VTR har dock skönare sång.

VFR har/kan ha:


  • HMAS ventilsystem i både fram- och bakfjädringen, motverkar genomslag vid snabba fjädringsrörelser


  • DCBS-kombibromsar i samverkan med ABS


  • Pro-Link-enkeldämpare bak med sju olika, justerbara lägen för förspänning och steglös returdämpning. Ratten bak (senare modeller eller tillbehör) är bekväm istället för att skruva nere vid fjädern

  • Enkelsving och centralstöd (duckar) är jäkligt bekvämt

  • Bättre lyse och så ser den bättre ut punkt

Kört tiotal ggr på gokartbana, 6 dagar på storbana, hellre än bra och det har varit skoj MEN de nedflyttade fotstöden med skvallerpinnar tar gärna i före knäpucken om det känns viktigt ;)

Provkör båda och se om du kan leva med VFR´ens ryckighet.

http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____6916.aspx

http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____6925.aspx
 

Bifogat

  • BringItOn.3.jpg
    BringItOn.3.jpg
    42.8 KB · Visningar: 246

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Båda hojarna är fantastiska att åka landsväg på! Körställningen på VTRen är inte farlig alls, men VFRen är ännu mer upprätt. Bränsleförbrukningen på min VTR upplevde jag aldrig som högre än nåt annat jag kört. Kan tänka mig dock att om man har dynojetkit så suger den i sig.
Farsans VFR hade gått 9000+ mil när han sålde den. Kändes som ny. :tummenupp
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Har aldrig kört VFR men den känns övervärderad i pris, samtidigt som VTR står oförklarligt lågt. Man får väldigt mycket MC för 30 000.



Har överlag lite svårt för folk som enbart rekommenderar det de själva kör/kört.

Jag har överlag svårt för folk som kastar sten i glashus. Har dessutom ägt både 900SS och nu VTR. Ganska lika cyklar skulle jag säga. Men sen har båda sina för och nackdelar.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
VFR är det kloka valet. VTR är det roliga valet. Att köra MC har ju sällan med klokhet att göra. http://www.vtr.nu/ ger dig massor med information.

VTRen är ganska törstig, men inte mer än vad andra hojar drar vid inspirerad körning. De senare modellerna har 19L-tank istället för 16L. Den har undermålig fjädring om du är lite tyngre. Dynojet-kittade VTRer har bara ett trasigt register och drar mer soppa. Ända mekaniska varningsflaggan är kamkedjespännarna som är automatiska och kan ge upp och resultera i ordentligt motorras. Med bellypan, högdraget avgassystem och lite annat smink blir VTR en riktig skönhet.

VFR är mer touring, du sitter bekvämare, modernare hoj på alla sätt (om man nu jämfört 07:eek:rna). Priset är dock dess nackdel.

Provkör. När du väl börjat köra V-twin så vill du inte köra något annat. Jag ångrar att det tog mig 10 år att inse det :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har lite svår för människor som rackar ner på konkurrenter. Törstig som en alkis. Ta inte i så du spricker.

Förlåt om jag trampade på en öm tå.

Dessutom rekommenderade jag en annan modell av samma märke varmt. Så "racka ner" håller jag inte med om.

Min erfarenhet av VTR var att den drack på tok för mycket, tror det var en årsmodell -99, de kanske fick ordning på det senare? Men ihop med liten tank upplevde jag det som störande.
Kan ju varit något fel på den, men vad jag minns var det en vanlig klagan i MC-press om just förbrukningen också.

Bensinförbrukning tycker iaf jag är en viktig punkt med dagens bensinpriser. Speciellt om man, som t ex jag, kör en 1500-2000 mil per säsong.
 
Last edited:

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag har ju haft båda varianterna ...listar vinnare i ett par kategorier

Bränsleförbrukning (lägst l/mil): VFR
Packmöjligheter (bäst): VFR
Däckslitage (minst slitage): VFR
Skojfaktor: VTR
Vibrationer (mest): VTR
Smidighet (generellt): VTR
Passagerarkomfort: VFR
Snirkla i köer om man skiter i soppakostnaden: VTR


Båda är bra hojar men mest all around för pengarna både inköp och förbrukning skulle jag säga att VFR ger.
 
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Jag kör en alkis:D att den drar en del soppa vid inspererad körning kan jag hålla med om,men det gör många andra hojar också,går faktiskt och
köra den rätt snålt också,med packning och en bakpå drog den 0,55-0,6
milen,tycker det är rätt ok.
Fjädring och bromsar är väl ingen höjdare,men ett byte till bättre dito så blir den riktigt rolig att köra.
VFR,n har jag inte provat,men dom nyare modellerna ser snygga ut,
tycker dock att en V4 låter lite tamt,inget riktigt muller.
Provkör bägge är väl det bästa,vilken som passar bäst,även försäkringskostnaderna är viktigt att tänka på,det är kul att köra hoj men kostar försäkringen skortan vete fan om det blir så kul i längden.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nöjesåkning/kurviga vägar/pendling: VTR
Nöta mer landsväg: VFR

Jag får ingen riktig pulshöjning av VFR. Den är go att köra, man sitter bra o känns som den kan gå hur många mil som helst. Samtidigt saknar den saknar något...nerv, temperament...fan vet.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Köra hoj= VFR
Åka hoj= VTR

VFR är rolig och skön att köra och känns ljusår modernare. VTR skittråkig motor, händer ingenting när man vrider på gasen, som mellanmjölk, totalt könlös. Men å andra sïdan har jag aldrig gillat v-twin. Det är nog ett måste om man ska köpa VTR
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Testade Conseals fd VTR förra året och blev förvånad hur pass lik i karaktären den är VFR. Det är ingen milsvidd skillnad mellan hojarna direkt ...
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top