VFR 800 eller VTR 1000 ?

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Köra hoj= VFR
Åka hoj= VTR

VFR är rolig och skön att köra och känns ljusår modernare. VTR skittråkig motor, händer ingenting när man vrider på gasen, som mellanmjölk, totalt könlös. Men å andra sïdan har jag aldrig gillat v-twin. Det är nog ett måste om man ska köpa VTR

Jag har ägt en VFR i tre år. VTR har jag förvisso bara provkört men jag måste ändå ställa mig frågande till ovanstående.

VFR är tyngre och klumpigare på alla sätt och vis än VTR. Motorn är också svagare på alla varvtal än VTR. VFR är å andra sidan klart bekvämare att både köra och skjutsa på.

Dvs:
Köra hoj = VTR

Åka hoj = VFR

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag har ju haft båda varianterna ...listar vinnare i ett par kategorier

Bränsleförbrukning (lägst l/mil): VFR
Packmöjligheter (bäst): VFR
Däckslitage (minst slitage): VFR
Skojfaktor: VTR
Vibrationer (mest): VTR
Smidighet (generellt): VTR
Passagerarkomfort: VFR
Snirkla i köer om man skiter i soppakostnaden: VTR

Båda är bra hojar men mest all around för pengarna både inköp och förbrukning skulle jag säga att VFR ger.
Tveksamt va? Visst är VTR:en törstigare och har mindre tank men Packmöjligheterna är de samma, sadelväskor, toppbox, tankväska.
Däckslitage, nja mer effekt äter så klart bakdäck (VTR) men mer vikt äter framdäck (VFR), tror förare/körstil blir mer avgörande än hojen.
SKojfaktor: Beror på vad man tycker är skoj, köra till Italien (VFR) eller en bandag (VTR).
Vibrationer: Ja, min VTR skakar en del på höga varvtal - min gamla VFR vibrerade en del i mellanregistert. Jag föredrar nog VTR:en, känns levande.
Om passageraren har långa ben så är VFR:en att föredra med sin enkelsving och låga fotpinnar, men ingen större skillnad i övrigt.

Mest för pengarna är tveklöst VTR, de kostar nästan gratis i jämförelse och då är de ändå större och starkare - samt samma försäkring.

magnus123

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Vtr Firestorm
Jäklar vad alla är partiska då :)

själv har jag en VTR och kan säga massa positivt om den men det som jag tycker är NEGATIVT är körställningen när man kör lite längre sträckor på motorväg eller raka landsvägar. belastar armbågarna en del. Kör man däremot aktivt på kurviga landsvägar märker jag inte av detta.
skall tilläggas att jag är rätt kort : 175cm

mvh

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Jag är 1.95 och jag tycker nog körställningen är rätt ok.
Hojen vibrerar betydligt mer än tex SV1000 och TL1000, har en annan motorgång, känns "råare".

Packning vet i katten. Bakkåpan står ut ganska mycket i sidled så jag har aldrig velat ha sidoväskor på den. Finns lite exempel om knäckta kåpor samt tips om hur man stoppar tennisbollar på insidan för att motverka det. :)

Haft min VTR i 7 år nu, kört ca 5000mil med den, varit 2ggr i alperna, 1 gång i Norge så visst funkar det att toura med den men jag skulle inte påstå att den är optimal för det. Bensintörst gaggas det mkt om, personligen ser jag inte den kostnaden som avgörande för mitt hojval.

När det bänkades VTR vs TL1000 vs SV1000 i nån engelsk test var den likvärdig med SV1000 (som har lite mera pulver på pappret).

Som extra inspiration kan man alltid kolla när fastbikes-killarna kör ducce/TLR/vtr. :)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har överlag svårt för folk som kastar sten i glashus. Har dessutom ägt både 900SS och nu VTR. Ganska lika cyklar skulle jag säga. Men sen har båda sina för och nackdelar.

Vet inte vart jag kastade stenen. Skriver dock vad jag personligen tycker (precis som alla andra).
Personligen tycker jag att 900SS är en stelbent sträckbänk kontra VTR, vilken man föredrar är dock en högst personlig åsikt.

Konstigt att de som får väldigt mörk uppsyn när man kritiserar något är ägare av just det man kritiserar... :rolleyes:
Bara att tugga i sig att andra tycker olika och har rätt att säga vad de tycker.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag lånar tråden:)

Hej på er...
Jag funderar på att byta min firestorm till en vfr800 vtec, tror ni att jag kommer att ångra mig:va

Huvudorsaken är pga vibrationer:3freak

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Hej på er...
Jag funderar på att byta min firestorm till en vfr800 vtec, tror ni att jag kommer att ångra mig:va

...7 år senare.....:D

Men kontentan av ovan är att det fortsatt beror vad du ska använda hojen till. VFR är betydligt mer touring men en modernare hoj på alla punkter. Rimligtvis borde ditt problem med vibrationer lösa sig på en VFR, V4an går väldigt lent /tråkigt (?).

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

Hej på er...

Om vibrationer är ditt problem lär du inte ångra dig, resten handlar om mental inställning.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Touring lär alla gånger vara bättre på en VFR.
Men bus & panga bana gör VTR:n bra.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Hej på er...

Svårt... jag bytte en Yamma XTZ 750 Super Tenere mot Caponorden just för att få en bekvämare och mer vibrationsfri hoj.

Men jag saknar den råa Yamahan mycket...

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tycker min VFR är trevlig. Vibrerar inte något vidare heller. Kompletterar med ninjan nu när jag efter 3 år tröttnat på att den är lite för trevlig. Tillägg till VFR är att uppgradera stötdämparen bak med ett annat märke samt bytte till progressiva fjädrar fram och annan olja höjde den rejält.

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Min funkade rätt bra på knixen med nya fjädrar och dämpare. Blev inte avhängd med den uppgraderingen men original skulle den varit okörbar i dom skarpa kurvorna.

Knix har jag inte testat

Man sätter ju inga varvrekord på storbana heller med orginal, men passerar som klart godkänt imho.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag tittar lite också på vfr1200f men den låter ju skit tråkigt jämfört med vfr800 vtec:3freak

Ni som har haft båda två, har ni också upplevt så...:va

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Vfr1200 har en annan tändföljd av någon anledning. Jag håller helt med!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC