Vfr 800 v-tec -02 el-fel/problem

Keppe

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Gävle
Hoj
Honda VFR800 V-TEC -02
Hej!

Desperat efter hjälp! Hoppas ni orkar läsa om mitt problem trotts att det är mycket text.

Jag har en Honda VFR 800 -02 som beter sig mäkta irriterande nu.

När jag vrider om nyckeln och ljusomkopplaren är avstängd eller på parkeringsljus så startar den som vanligt, dvs. man hör hur insprutningen arbetar och därefter är det bara att trycka på starknappen.

Har jag däremot halvljset på och vrider om tändningen så bara sprakar det och ljuset på displayen blir hälften så starkt som det ska vara. Man hör inte insprutningen arbeta och om jag trycker på startknappen så står den bara och tuggar. Samtidigt lyser alla blinkers och framlyjsena svagt.

Om jag är ute och kör och vrider på halvljuset i fart så dör hela motorcykeln. Jag måste föra tillbaka spaken till parkeringsljus eller stänga av lyset helt. Då rullar den igång igen. Samma sak inträffar om jag slår på blinkersen.

Om jag har ljusspaken på parkeringsljus och vrider på tändningen och sedan sätter på blinkersen så blinkar det men den gröna lampan i displayen flimmrar lite svagt.


Jag har kollat batteriet och det gav en spänning på 12,3 V vilket Honda i Gävle sa var fullt tillräckligt.

Jag har läst att det är problem med erjade dosor på styret, att man skall öppna plastdosan som sköter halvljuset och spruta in kontaktsprej men det känns inte som det kan vara felet eftersom det inträffar på blinkersen också som sitter på andra sidan...

Sen har jag läst om Hondas laddregulator... Kan det vara den? Det är ju liksom fel redan innan jag startat hojen om jag har halvljuset på.

Snälla hjälp mig om ni har några ideér.
Tack för att ni orkade läsa mitt långa inlägg...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Öppna upp dosorna och titta efter låter ju som en bra start i vilket fall. Akta bara så det är någon snillrik konstruktion som ramlar isär i tusen delar (ca).
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Jag skulle:

Koppla in en voltmätare. Kolla spänningen med motorn igång (borde vara 14V eller mer) Sätt sedan på ljuset och kolla om du får ett spänningsfall.

Om du får ett kraftigt spänningsfall när du slår på ljuset med motorn igång så har du sannolikt kortis eller dålig kontakt någonstans..
 

Keppe

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Gävle
Hoj
Honda VFR800 V-TEC -02
Jag skulle:

Koppla in en voltmätare. Kolla spänningen med motorn igång (borde vara 14V eller mer) Sätt sedan på ljuset och kolla om du får ett spänningsfall.

Om du får ett kraftigt spänningsfall när du slår på ljuset med motorn igång så har du sannolikt kortis eller dålig kontakt någonstans..

Kolla spänningen över batteriet då alltså + och -?
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Tycker det låter som du har Problem med Jordningen....
Det kan kanske va nåt å kolla upp...
 

Keppe

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Gävle
Hoj
Honda VFR800 V-TEC -02
Precis, Om du har voltmätaren inkopplad så borde du kunna se vad som händer.

Problemet är dock att så fort jag slår på halvljuset så lägger hojen av.

Kan ju ioförsig testa om det är något spänningsfall om jag slår på varselljuset.
 

haskon

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåneland
Hoj
sv 1000
Problemet är dock att så fort jag slår på halvljuset så lägger hojen av.

Kan ju ioförsig testa om det är något spänningsfall om jag slår på varselljuset.

Har haft precis samma problem med en VFR-02, tyvärr blev den stulen innan jag hittade orsaken...

Men fick ett tips om att det skulle vara regulatorn, se länken.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139907

Bör ju nästan vara ett känt problem.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
fel på regulatorn är vanligt på hondorna. men har du mätt batteriet vid belastning? obelastat bör det ge över 13V och belastat ej under 12V

för att döma ut regulatorn mäter du före och efter den med en voltmätare. innan regulatorn sitter 3 gula sladdar som du mäter emellan, ta de två och två tills du testat alla kombinationer. skall ge ca 70-90V växelspänning.

därefter mäter du efter regulatorn och där skall den ge ca 14,4V.

är det felaktig spänning innan regulatorn är det generatorn som är defekt och ger den en felaktig spänning efter regulatorn är denna kass.

OBS! mät vid ett varvtal på ca 4000 varv, annars ger inte generatorn tillräckligt med kräm.

Edit: om det skulle visa sig att du har korrekt spänning före och efter regulatorn så har du troligtvis ett jordfel. säkert en jordpunkt som inte gör kontakt riktigt (ärj). lossa på dessa, gör rent och montera igen.
 
Last edited:

Keppe

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Gävle
Hoj
Honda VFR800 V-TEC -02
TACK FÖR ALLA SVAR HITILS BOYS!

TUR ATT MAN HAR ER!

Jag ska felsöka vidare på eftermiddagen idag. Återkommer med rapport ikväll/imorgon.

Finns det fler ideér så tveka inte att skriva!

Mvh
Kenneth
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Keppe skrev:
Jag har kollat batteriet och det gav en spänning på 12,3 V vilket Honda i Gävle sa var fullt tillräckligt.
Det är det inte. 12,3V innebär att det är ganska urladdat. Prova att ladda upp batteriet med en separat batteriladdare först. Ett fräscht fulladdat batteri har en polspänning på runt 12,9-13,#V beroende på batterityp.
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Det är det inte. 12,3V innebär att det är ganska urladdat. Prova att ladda upp batteriet med en separat batteriladdare först. Ett fräscht fulladdat batteri har en polspänning på runt 12,9-13,#V beroende på batterityp.

Skulle definitivt vara mitt första "fix"
12,3 volt är som sagt var ganska urladdat!
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Batteriet är kass...

Hade exakt samma symptom på min VFR (modellen innan din). Blev också tipsad om jordfel, likriktare regulator, bla bla.

Motorn dog när jag drog på ljus, och t.o.m när jag fällde ut blinkers. Körde till MC-verkstan på låga växlar, bytade batteriet där och allt var frid och fröjd.
 

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Vasastan
Hoj
Daytona 675
Håller tummarna för batteriet!
Kommer hem till gävle på onsdag så då får du se till att hojen är fixad.
Hör av dig ikväll, spelar in f1 till dig så du kan skruva i lugn och ro!
 

Keppe

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Gävle
Hoj
Honda VFR800 V-TEC -02
Hej Alla!

Ursäkta min frånvaro. I måndags kväll hittade jag tillsammans med en kompis vad som var fel på hojen. :krama:yoparty

Alla som tipsat om jordfel kan klappa sig extra mycket på magen. Det var nämligen ett jorfel i ett kontaktstycke som sitter i kabelstammen som var bränt. I kontaktstycket går 14 jordkablar, allt ifrån hel/halv och blinkers och till andra detaljer. Från kontaktstycket går en lite grövre jordkabel vidare i kabelstammen. Vi märkte det när vi började följa kabelstammen från lysen/blinkers ner vid styret och började sprätta stammen vid kontaktstycket.

Personligen tycker jag det inte var speciellt mycket oxidering/bränt men det räckte alldeles utmärkt för att få min hoj att bete sig allt annat än normalt.

Jag bifogar bilder på problemet samt min lösning.
Angående min lösning så klippte jag helt enkelt av stiftena på kablarna för att de skulle få plats att sticka in 3-4 kablar i varje sockerbit. Jag vet att man kan ha delade meningar om en sockerbits funktion/säkerhet men jag gillar det faktum att man skruvar ner en skruv i kablarna, man kan ta i och känna hur det får bra kontakt. Överlägset tycker jag!
Sen så drog jag kablar mellan sockerbitarna för att alla kablar ska ha kontakt med varandra.
Slutligen så isolerade jag den och fäste den mot kabelstammen igen.

Nervöst var det men det fungerar klockrent efter min fix.
SÅ HIMLA NÖJD! :banana

Skönt att inte behöva lämna in hojen på felsökning och skicka iväg 750:-/timmen.

Klicka på bilderna för att förstora dem och se lite bättre.
 

Bifogat

  • DSC06654.JPG
    DSC06654.JPG
    147.6 KB · Visningar: 83
  • DSC06657.JPG
    DSC06657.JPG
    91.8 KB · Visningar: 101
  • DSC06658.JPG
    DSC06658.JPG
    99.2 KB · Visningar: 103
  • DSC06662.JPG
    DSC06662.JPG
    109.9 KB · Visningar: 83
  • DSC06665.JPG
    DSC06665.JPG
    93.9 KB · Visningar: 76
  • DSC06666.JPG
    DSC06666.JPG
    108.4 KB · Visningar: 78
  • DSC06668.JPG
    DSC06668.JPG
    140.3 KB · Visningar: 98
  • DSC06669.JPG
    DSC06669.JPG
    126.2 KB · Visningar: 79
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top