Vi crossförare?

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Tack..

Jag har ingen aning om hur mkt åka det blir i så fall. Som vanligt är man ju ambistiös som fan i viljan och kommer "köra MINST 3 dar / vecka". I verkligheten blir det garanterat betydligt mindre.

Jag har ju en SuperDuke i "inbyte" så jag skiter egentligen i om det kostar 15 eller 25. det var mest en reaktion på att priserna var så mkt högre nu än för några år sen, och jag funderade på om det var blocket som levde i en fantasivärld och var man i så fall skulle leta för att hitta realistiska säljare som inte röker holk och lämnar "halva pris inget kvitto kompis".

Jag vill ha så kul som möjligt, med så mkt pengar över till annat som också är kul som möjligt. Ett rätt normalt resonemang!

Frågorna nu är lite gällande 2-takt vs 4-takt också.. Back then fanns det knappt 4-takt på banorna, nu verkar de ha tagit över.

Jag gillar inte att skruva, det är bara ett nödvändigt ont, så gamla sönderskruvade cyklar går fetbort. Jag blir galen om jag ska behöva stå och borra ur bultar som andra dragit sönder för att de är klåpare osv. Att jag är klåpare själv är illa nog! :)

Så var min dröm också att köra 3 ggr veckan :p fast så blev det ju inte :(

Det är ju bra att du har en hojj att byta in. men om du ska göra det så skaffa ännu nyare hojj? sen är frågan vilken cc klass vill du ha?? kör ju själv 250cc 4t och tycker att det garanterat är det roligaste på bana, sen vill du köra mer enduro liknande hojj så du får den lv reggad så ska det väll krävas en 450 nästan? då enduro hojjar generellt sätt är lugnare motorer och inte samma "rappa" känsla som crossmotorer. Kan ju förstå dig i det där med "halva priset kompis" men men tror det är ganska få såna man råkar ut för om man kollar efter hojj på ett seriöst sätt och inte försöker få en 07 för 25 tusen.

angående skruvningen är ju 4t ett bra alternativ då man inte behöver pilla så mycket men däremot är motor-fix lite svårare på dom tex ventiljustering.
Själv tänker jag lämna in hojjen när det är dags för den första justeringen.

Vad har du tänkt på för märke? cc? och årsmodell? bra att veta så kan man hjälpa till ytterligare och är det seriös körning du vill börja med eller bara lite motion när du känner för det?:tungan

:yoparty on :shrules
 

Wmc/Husaberg

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Linköping
Hoj
ZX9R -99
fredrik här. Körde mycket knattecross vid ung ålder. Men pga mycket skador lade jag av innan det var dags att gå upp på stor cykel. Hade sedan uppehåll på ett par år innan suget blev för stort. Så jag skaffade stödhjul och en kille till som kunde hålla balansen åt mig. Med andra ord sidvagnscross. Kör nu en husaberg 650 från 04. Håller oftast till i linköping men även på andra banor runt om i östergötland.
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
fredrik här. Kör nu en husaberg 650 från 04. Håller oftast till i linköping men även på andra banor runt om i östergötland.

Okej, hur tyckte du det var med sidovagns cross? men kör du på banor mycke, med tanke på 650cc = ganska tung hoj att vifta runt med på bana:tungan
 

Wmc/Husaberg

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Linköping
Hoj
ZX9R -99
hoppsan! Skrev lite otydligt. Håller bara på och åker sidvagnscross har hållt på i 7år med det. Tycker det är mycket roligare än vanlig cross. Får tänka på ett helt annat sätt så man inte sätter slaven i en vall eller liknande. Man får så mycket skäll då.
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
sido-vagn

haha ja, det blir ju olyckligt tex om man hoppar å inte tänker på slaven å så e själva hojjen och du då precis i bankanten å i luften så åker det tredje hjulet utanför banan :D den situationen vill jag gärna se:tungan
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så var min dröm också att köra 3 ggr veckan :p fast så blev det ju inte :(

Det är ju bra att du har en hojj att byta in. men om du ska göra det så skaffa ännu nyare hojj? sen är frågan vilken cc klass vill du ha?? kör ju själv 250cc 4t och tycker att det garanterat är det roligaste på bana, sen vill du köra mer enduro liknande hojj så du får den lv reggad så ska det väll krävas en 450 nästan? då enduro hojjar generellt sätt är lugnare motorer och inte samma "rappa" känsla som crossmotorer.

Man ska va realist också, jag har ett jobb på sidan om hojåkandet.

SDn går för typ 80´, jag tänker knappast lägga 80 på en cross.. Jag vill ha nåt för runt 20k typ, några år gammal, sjysst skött, inte sönderskruvad osv.

Körde CR250R sist och den var kanon. Gillar 2-takt för cross tror, har inte riktigt sett fördelen med bottenvrid och allt sånt som kommer med 4-takt.

På min tid var Kawa ett sånt märke som hade lite mer ras än andra, men gick aningen bättre. Det är INTE målet. Idag antar jag att de flesta håller hög kvalitet och att skillnaderna krympt.

Eftersom jag kört gathojar, och en del V-twin nu, så blir jag förmodligen mest rädd för en 2-takt..

Jag vill ha det som jag kommer undan till ett vettigt pris med för en bra cykel helt enkelt.

Och det är motionsåka med nån enstaka tävling kanske, bara på bana.. Enduro är läskigt, det är typ träd i vägen!
 

Wmc/Husaberg

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Linköping
Hoj
ZX9R -99
Frappe.: tro mig det är inget man vill se eller känna. Det blir såna jävla vurpor, har dock klarat oss än så länge. Men det har varit nära ett par gånger när jag har fått för mig att det ska gå att landa utanför banan med sidovagnshjulet. Hund: tror inte att en 2takt kommer att vara för hetsig för dig. Har du väl åkt 2takt så kommer det att sitta i. Men det går ju att smyga lite mer med 4 takten om du ska ta det lite lugnare. Jag satsar på att så fort hjälmen kommer på så växer hornen även på dig som på alla andra här inne.
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Man ska va realist också, jag har ett jobb på sidan om hojåkandet.

Körde CR250R sist och den var kanon. Gillar 2-takt för cross tror, har inte riktigt sett fördelen med bottenvrid och allt sånt som kommer med 4-takt.

Jag vill ha det som jag kommer undan till ett vettigt pris med för en bra cykel helt enkelt.

Och det är motionsåka med nån enstaka tävling kanske, bara på bana.. Enduro är läskigt, det är typ träd i vägen!
Jag säger som WH här under har du väl kört 2t kan du det. men visst har du rätt i att skillnaderna mellan hojjarna nu i kvalite är mycke mindre. men effekt har jag för mig kan skilja lite grann ändå KTM / Kawwa 250cc 4t så har KTM men mer kräm på låga varv iallafall på höga vet jag inte riktigt då jag aldrig varva ur den helt. en sak som är skönt med 4t är ju att tillexempel om det är stalpigt innan ettt hopp, å du bara har ca 5-6 meter å få upp farten inför hoppet på så räcker det med att vrida till lite grann å den skjuter iväg upp i luften fort som f*n. Medan en 2tare i samma situation kräver lite mer gas eller längre sats. men vettigt pris på vettigt cykel, modell äldre? hm.. kolla honda och yamaha. brukar va bra priser på dom:)



Frappe.: tro mig det är inget man vill se eller känna. Det blir såna jävla vurpor, har dock klarat oss än så länge. Men det har varit nära ett par gånger när jag har fått för mig att det ska gå att landa utanför banan med sidovagnshjulet. Hund: tror inte att en 2takt kommer att vara för hetsig för dig. Har du väl åkt 2takt så kommer det att sitta i. Men det går ju att smyga lite mer med 4 takten om du ska ta det lite lugnare. Jag satsar på att så fort hjälmen kommer på så växer hornen även på dig som på alla andra här inne.

Fy fan, slaven måste ju liksom slungas iväg med sån JÄ*LA fart så det skulle se sjukt ut? förarn också för den delen då det tar tvärstopp? på vilket sätt arbetar förare och slav ihop för ni måste ju samarbeta men då inte han vet när du ska svänga skarpt / vrida på lite extra / väja.. hur gör nu för att det ska gå ihop? kul att få veta:)


:yoparty on
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Började köra lite förra året på min 125 SX -03, men nu har jag flyttat utomlands. Få ta upp crossåkat och börja träna och tävla ordentligt när jag flyttar hem till Sverige igen (eller nåt land där de finns bra MX-möjligheter!)
//Emmi
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Började köra lite förra året på min 125 SX -03, men nu har jag flyttat utomlands. Få ta upp crossåkat och börja träna och tävla ordentligt när jag flyttar hem till Sverige igen (eller nåt land där de finns bra MX-möjligheter!)
//Emmi

Tycker jag du gör rätt i cross är ju så j**la kul!:tummenupp
var har du kört runt för banor?

:yoparty on!
 

Wmc/Husaberg

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Linköping
Hoj
ZX9R -99
Frappe: slaven har ju inte så mycket att säga till om så där. Fast han ska ju inte bara fördela sin vikt utan han styr ju även hur mycket tryck det ligger på bakhjulet. Att väja snabbt med sidvagnen är något som man inte gör, runt 400 kg ekipage, styrdämpare och förmodlig vurpa gör att man håller sig i från det. Kolla youtube sök på sidcarcross. Är det sen någon som är sugen att provköra\burka är det bara att höra av sig. Emmi: fan vad gott att kunna välja land efter mx möjligheter skulle oxå vilja ha det så har bara ett svensson liv ivägen. Hund: har man åkt 2takt så saknar man det sen oxå. Köpte husan i höstas och har inte prov åkt den än. Men jag saknar ändå våran zabel 700cc
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Jag vill ha det som jag kommer undan till ett vettigt pris med för en bra cykel helt enkelt.

Och det är motionsåka med nån enstaka tävling kanske, bara på bana.. Enduro är läskigt, det är typ träd i vägen!

Då är det en 250 2T du ska ha, en äldre 4T med oviss servicehistoria kan notan springa iväg på betydligt snabbare än en 2T.

Och det är motionsåka med nån enstaka tävling kanske, bara på bana.. Enduro är läskigt, det är typ träd i vägen!

Sluta mesa för fan :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Då är det en 250 2T du ska ha, en äldre 4T med oviss servicehistoria kan notan springa iväg på betydligt snabbare än en 2T.

Ja, 2-takt kan jag lära mig att skruva med igen. det är bra klipp och det finns ett tak för hur dyrt ett ras kan bli.


Tycker fortfarande att priserna är knasiga mot för några år sen dock.

Ska kolla.. Nu är det mest att jag vill bort från vägen, folk bara dör och har sig.

Om det blir RR, motard eller cross känns ovisst. Men med stundande husköp, en chey som kan tänka sig att testa cross efter en kort knattekarriär och begränsat med tid så känns cross billigast, mest lättillgängligt och lättast att komma igång med.

Enda dilemmat är att jag inte har kläder till det, och precis lagt 11 miljoner på nya stövlar, hjälm, ställ och allt för racehoj.. menmen
 

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
det var massa bokstäver här
ok, så det är så det ligger till. 400kg e en jävla massa kilon på bana med hopp ju:gnissla men men det kanske e jättekul:tungan
Sluta mesa för fan :D
Jupp, håller med Hund är en fegis:D

Här var det också massa bokstäver vissa bildade till och med meningar
jo det kan du ha rätt i 2t är nog billigaste vägen ut, men jag föreslår fortfarande honda eller yamaha på hojjar modell äldre.
cross ställ är inte så dyrt gå in här http://www.btosports.com/ å beställ det du vill ha:)

:yoparty on!
 

Wmc/Husaberg

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Linköping
Hoj
ZX9R -99
eftersom vi har så mycket hårdrockande killar här någon som tycker att träd inte gör ont. Någon som vill bli åka med mig ett par varv. Håller med hund träd är elaka och bilar gör ont!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller med hund träd är elaka och bilar gör ont!

Sympati :) , thanks mate!

Mottot är typ såhär:

Så kul som möjligt, med så låg risk som möjligt, så lite strul som möjligt och med pengar kvar till spontana Italienweekends!

Nu lurar jag på att sälja en bil, behålla SuperDuken för att den är underbar, åka bana med den och acceptera att jag kommer trasha den i värde på ca 2-3 år. Köpa 2 reggade enduros till mig och tjejen (dra ut på grusvägar, hitta en stig och sitta på ett berg en julimorgon med en termos och leka naturintresserad). Och köpa en cross för mer tävlande!.

Försöker få ihop budgeten här, och inser att det är huset som får stryka, blir en lång införsäljningsprocess till tjejen på det, men kanske kanske kanske! :gnissla
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Tja!

Jag har kört cross under många år, men fick lägga av när jag var 22 (pga tid och $$). Nu ett par år senare har jag börjat köra lite igen. Har lånat en 250F och kört på i år, men letar efter en egen 450 nu. Kör på de flesta banor i skåne (finns 16 st), och ska försöka köra så många tävlingar som möjligt i (Nilssons motor cup.

Skoj att det finns fler cross-bröder här på SH också!! :thumbsup
 

Wmc/Husaberg

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Linköping
Hoj
ZX9R -99
hund: shit skulle inte våga andas att sälja kåken för att köpa en hoj till. Skulle nog få flytta ut i stallet då. Har tom problem att få ihop det att träna 1gång i veckan som det är nu. Annars låter det som en bra idé. Kläder kan du även handla på mxsouth.com. I
 

w4x

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Jönköping
Hoj
08, RMZ450, Suzuki
w4x här. Varierar träning och tävling på södra sveriges banor (Från kalmar till hbg), upp till jkpg.

Kört totalt 7 år.

MEN, är reggad här för att jag överväger att lägga av :/. Och istället köpa gathoj. Har ingen tid att satsa seriöst längre. Ledsamt...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag började köra cross för något år sedan och håller till i krokarna Skellefteå :tummenupp

Har min egen bana ute där jag bor och åker runt på en CR250R 2003
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top