Vi kräver bättre kommentatorer på Eurosport!

Torkel skrev:
Om de slutar att upprepa hur snabb Hondan är på rakan, hur mycket långsammare Yamman är och hur coolt det är när Rossi går på ställ så är de säkert bra. Men idag var första gången jag riktigt retade mig på att de inte hade så speciellt mycket annat att säga utan som i trance upprepade samma sak om och om igen...
jo de kan ja hålla med om,lite mer facka o mindre skitprat,men annars tycker ja dom är bra

Goodstuff skrev:
Älskar när de babblar över intervjuerna som Mamola gör med förare/team under race. Det är ju dumt att nyttja de resurser som finns...

Eller upprepar allt som Rossi just har sagt sekunden innan när Sete skall säga sitt på presskonferensen... Jag menar hur många av tittarna kan inte engelska??? Och om de skall sammanfatta allt så behöver de inte göra det när Sete skall snacka...

RG500-Johannes skrev:
Det lär inte vara så lätt att dels tillfredställa de som stenkoll på GP-cirkusen och samtidigt tillfredställe de som tittar på sitt första race.

Det är inte meningen att det ska vara lätt och därför ger man normalt inte ett jobb till någon som saknar relevant erfarenhet.

Jag tror Eurosport begår misstaget att tro att det är relevant erfarenhet att ha en bakgrund i motorcykelbranschen. Att ha jobbat på Suzuki eller att vara gammal speedwayförare.

Istället borde man vara säker på kommentatorernas goda förmåga att värdera vad som är relevant, underhålla och formulera sig. Det nödvändiga om motorcykelracing kan man lätt lära sig under ett vinteruppehåll.

gillade kommentaren typ 5 varv från målgången... "åh! han ba köör om".
tycker de håller hyfsad klass, men kan medge att det blir lite tjötigt och enformigt ibland. + att när det blir lite spännande så låter det lite fjortis över komentarerna
kom osökt att tänka på telias reklam idag...("åh va snygga dom e")
:rofl

Julez skrev:
Eller upprepar allt som Rossi just har sagt sekunden innan när Sete skall säga sitt på presskonferensen... Jag menar hur många av tittarna kan inte engelska??? Och om de skall sammanfatta allt så behöver de inte göra det när Sete skall snacka...

Visst är det irriterande. Men kommentatorn ansåg troligen att hans kunskaper i engelska överglänste tittarnas. :rolleyes:

Kan ju inte säga att jag gillade Cralles inhopp heller. Men den värsta kommentatorn alla kategorier måste va puckot som kommenterar Crossen. Garvar mer än han snackar och avslutar meningar innan han talat klart.

Gulsnabbtrajja skrev:
Kan ju inte säga att jag gillade Cralles inhopp heller. Men den värsta kommentatorn alla kategorier måste va puckot som kommenterar Crossen. Garvar mer än han snackar och avslutar meningar innan han talat klart.
Det är väl Torbjörn Hansen du menar tror jag. Jag har förstått att han är en som man antingen älskar eller hatar. Jag var oerhört irriterad på honom i början, men jag har börjat att ändra mig. Jag har upptäckt att han är oerhört kunnig och verka kunna allt om dom tävlande och kan man bortse från hans garv och ordval, så är han riktigt ball. Fast det har tagit mig något år innan jag börjat tycka så iofs. :yoparty :rolleyes:

Edit: Det är väl Torleif han heter för övrigt.

Last edited:
Gulsnabbtrajja skrev:

Puckot har ett VM-silver i 250 1978.
Åsså gnäls det över att vi inte har motorsportkultur i det här landet.

Äpplet och Sandy är duktiga, de andra två är mindre duktiga. Cralle är väl sådär, kunnig är han ju iaf. Binge är lite småskoj att höra på också.....

Mattias skrev:
Frågan är bara vem som ska göra det bättre.

Bättre hade varit att skippa svenska kommentatorer helt. Eller iaf att ge oss en möjlighet att välja brittiskt ljud (läs: kommentatorer) istället om vi vill.

Jag var över i England och såg på Brittiska Eurosport för 2 veckor sedan direktsändningen från SBK VM.

En skillnad som på natt och dag jämfört med nivån på de svenska kommentatorerna.

Det bästa avseende racen vore att helt länka den engelska kommentatorn, men det är klart att man då missar lite av den lokala pushning som svenska kommentatorer över SM och SO mm som de i bland ger.

Men Eurosport borde förstå att det inte räcker med att vara en avdankad RR förare för att kommentera.

Sandy och Dahlbom är OK, Kent W är dålig och Brander är usel.

Följ exemplet om du tycker att det finns något att förbättra och maila, eller njut av föreställningen om du är nöjd.

gthyni skrev:
Puckot har ett VM-silver i 250 1978.
Åsså gnäls det över att vi inte har motorsportkultur i det här landet.

Att Hansen har ett VM-silver från -78 gör honom med nödvändighet inte kvalificerad att kommentera cross i TV.

En bra kommentator brinner för sin sport och kan uttrycka det på ett sätt som är både medryckande och intressant.

Som jämförelse med de kommentatorer som Eurosport i Sverige anlitar kan nämnas de engelska:

Dennis Noyes som kommenterade 500 med Toby Moody i Eurosport innan vi fick svenska kommentatorer har skrivit böcker om GP-Racing, bosatt sig i Spanien för närheten till GP och är personlig vän med många förare.

Toby Moody presenteras bäst på sin egen site här.

Julian Ryder är en internationell auktoritet inom GP-racing och har också skrivit flera böcker om Superbike och GP.

I England ses varje MotoGP-race av 2 miljoner tittare! Det är alltså en enormt mycket mer betydelsefull marknad för Eurosport än Sverige. Därför är det inte så konstigt att större resurser i form av bra kommentatorer finns där. Men det ger inte svar på frågan hur Eurosport Nordic kan bedöma de amatörer vi får hålla till godo med i Sverige som en förbättring av kanalens kvalitet. De tror nämligen att det är vad vi vill ha. :va :confused:

Det lustiga är att det inte är ett problem i praktiken; bara att lägga ut de engelska kommentatorerna. Klart.

Nyteknik skrev:
Att Hansen har ett VM-silver från -78 gör honom med nödvändighet inte kvalificerad att kommentera cross i TV.

Sa jag det?? :gnissla

Tyckte bara det var märkligt att en av våra största inom mc-sport
är helt okänd och endast benämns "pucko" i sporthojs racingforum
av alla ställen.

Jag tycker han garvar lite mycket ibland,
men han tycker iaf MX och trial är skitkul.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick