Vi som puttar motard i Göteborg! åktråd bl.a.

Olé

Svarar inte på frågor om rymden..
Gick med
21 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC
Maxxis Michelin för KTM?

Goddag!

Skall pga en otrevlig punka på bakdäcket köpa nya däck. Sitter Dunlop 207:eek:r på nu. Jag tycker hojen beter sig lite otrevligt med dom på. Framdäcket gör att det känns sladdrigt i styrningen och bakdäcket känns halkigt. Hade samma känsla med dom när jag tidigare hade dom på min gamla 640 lc4. Jag har på min tidigare 525a testat lite olika däck (ktm orginal Michelin SuperCorsa, Pirelli Diablo, Michelin Pilot)och kom då fram till att jag trivdes väldigt bra med Pirelli Diablo. Samtliga däck krävde dock ganska mycket uppvärmning innan det kändes helt 100. Nu till mina frågor. Finns här någon som testat nämnda däck på en KTM 525 och kan ge någon synpunkt på hur dom upplevt däcken. (kortfattat. Annars blir det väl som att bjuda hem en lavin) Dom däcken jag har haft tidigare har ju varit däck för kanske både tyngre hojar och därmed även för högre fart än vad KTM:en kommer prestera. Kanske även därför dom krävt ganska mycket uppvärmning innan känslan i hojen var ok. Jag är därför inne på att denna gången istället köpa ett däck som är framtaget för motardåka. Både fram och bakdäck. Jag tänker då främst på antingen Michelin eller Maxxis Pre-cut sliks. Jag kör gata med allt vad det innebär (slangar lite samt några stoppies här och där samt söker mig till roliga slingriga vägar) men har väl en ambition av att lära mig nyttja min motard mer som det är tänkt, snabba kurvor, kanske (jag säger kanske!) någon bana etc.. Jag undrar även om någon testat Michelin och Maxxis däcken på en KTM 525, 2004 och då vet att bakdäcket inte tar i vid kedjan.
Frågar eftersom en uppsättning däck frestar en smula på semesterkassan och prova runt mellan olika däck blir en ganska tungrodd affär. Vill ha lite input innan en affär helt enkelt.

Så för att sammanfatta.
-Funkar/passar Michelin eller Maxxis däcken bra på min hoj och med min Amatör gatåkning? Skall man köra soft eller medium??
-Välkommen med erfarenheter kring Dunlop däcket samt övriga "landsvägshojs däck". Är det bara jag eller är det olämpligt med denna typ av däck?

Ursäkta inläggets längd. Hade visst mycket på hjärtat..

Tack på förhand!
/Olé


(Skrev även detta inlägget i motardforumet men har där inte fått något napp. Lägger det här med för här hänger ju en del motardgubbar.. Hoppas jag inte bryter någon forumregel..)
 
Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Båda däcken funkar kanon.
Har även en uppsättning beggade metzeler racetec drift som kan bli dina för en 500 pix, så kan du få testa såna med.
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Lite bilder från helgen då... :cool:
fick ju mindre bra för nån då :gnissla

ajajaj det där ser ju precis ut som min fossing., hörde av robertson att de va 1 fraktur, vad sa dom på sjukan? ville dom gipsa?
snygga bilder annars, min stoppie ser ju lite konstig ut men de e väll taget när jag svängde upp den?, ja slänger upp en film på dig ikväll, fick några bra klipp.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Schysta plåtskrap keso:)

inte najs med fossingen dock. fötter måste vara djävulens påfund. det är så jävla jobbigt när dom går sönder...
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
[YOUTUBE-ID]i-yBCcXWARM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]iWRzsLryYfI[/YOUTUBE-ID]

Jag hade inget bättre för mig sämsgård :tummenupp

edit: vilka är det som kör?

edit 2: jag förstod nu :tungan
 
Last edited:
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Husa
ajajaj det där ser ju precis ut som min fossing., hörde av robertson att de va 1 fraktur, vad sa dom på sjukan? ville dom gipsa?
snygga bilder annars, min stoppie ser ju lite konstig ut men de e väll taget när jag svängde upp den?, ja slänger upp en film på dig ikväll, fick några bra klipp.

haha aaa fan de kändes att få hela hojen på foten kan ja säga, så tänker inte göra om de på ett tag :D
xakt, 1 fraktur... svullen som fan men den börja redan bli bättre. frabror doktor sa att den skulle lägga sig på 7-10 dagar men kom till att ha ont iaf minst en månad fram över. så om 7-10 dagar e man på de igen då :cool:
Frakturen va så bra å plus att foten va så svullen som den va så stabiliserade kroppen de själv så behövde inte gipsa som tur va. e juh ett jävla meck å ha gips, de sågar man ju ändå bara av själv eft en dag eller två.

ja din stoppie är när du svänger upp den, tyder de ser cool ut :yoparty
har massa fler bilder på er som ni kan få till EGOkollage

Schysta plåtskrap keso:)

inte najs med fossingen dock. fötter måste vara djävulens påfund. det är så jävla jobbigt när dom går sönder...

Tackar.... man övar å övar ju så alltid kul å få lite respons.

har dock haft turen till nu då å inte skadat just dom iaf även om annat har råkat fått stryck :D
men de blev ju inte så farligt som tur va..
 
Last edited:

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
ajajaj det där ser ju precis ut som min fossing., hörde av robertson att de va 1 fraktur, vad sa dom på sjukan? ville dom gipsa?
snygga bilder annars, min stoppie ser ju lite konstig ut men de e väll taget när jag svängde upp den?, ja slänger upp en film på dig ikväll, fick några bra klipp.

e nog dags att ni får med en ktm i gänget snart så man kan vissa var skåpet ska stå :D
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
nån som vet ett bra ställe att svetsa husans (rostfritt o kromat) avgassystem. det har börjat spricka lite och jag vill ta det innan det ger sig. hur gjorde du med ditt sämsgård ?
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Några som ska ut o köra senare? Jag o Krillan funderar på att dra ut på en tränings/bus runda. Jag behöver träna lite enhands stoppies o han behöver verkligen träna bakhjul :D
Men det e la packat med bilar på Arendal eftersom det e vardag va? :näsblod

Men skriv om någon/några vill träffas på GP senare :tummenupp
 
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Husa
ja de bruka väl va bilar där ute ett tag....

annars så funkar ju bilprovningens ytor väldigt bra,
men de hänger ju på hur mycke yta man kräver...

om ni hör av er om vart ni tar vägen så kanske ja kan komma å fota lite...
kan ju inte köra av nån konsti anledning :cool:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top