Vi som puttar motard i Göteborg! åktråd bl.a.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Härlig tur idag:yoparty , jag o Krillan skulle komma efter men jag var klantig nog att vurpa precis när vi skulle dra från parkeringen.
Skulle testa "varvstoppscoaster" det sista jag gjorde för att impa lite extra på moppekillarna, så släppte jag upp kopplingen av misstag mitt under wheelien (när jag låg på varvstoppet, ni kan ju själva räkna ut vad som hände:näsblod ) :huvet

Kan väl inte direkt säga att jag blev förvårnad när jag vände på huvudet och såg din hoj ligga på backen:D
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Nån som vart ute o kollat hur angeredskrossen ser ut nu förtiden? I höstas hade de väl shaktat bort alla de roliga hoppen? Tänkte sticka ut o köra imorn kl 11 från olofstorp, så jag gissar att vi svänger förbi krossen o kollar läget.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Nån som vart ute o kollat hur angeredskrossen ser ut nu förtiden? I höstas hade de väl shaktat bort alla de roliga hoppen? Tänkte sticka ut o köra imorn kl 11 från olofstorp, så jag gissar att vi svänger förbi krossen o kollar läget.

Kolla med LG, tyckte han sa att han var ute en sväng där idag med den Italienska skönheten.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag ska ner o byta kopplingshandtag tillbaka till orginal, sen drar jag ut. Får se om jag orkar dra in till Göteborg :)

Edit: Jag och Krillan tänkte köra lite landsvägskörning ner mot kungsbacka och sedan uppsöka lämplig parkeringsplats att träna på. Om någon eller några skulle få för sig att köra ner åt det hållet (typ lygnern) så hör av er :)
0733450980
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
vad kör ni för olja i frambromsen?

DOT5?

Märke?

Finns det någon ytterliggare beteckning?
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Jag kör på Motorex broms olja iaf, finns la dot4, dot5 och dot5.1 vad jag vet iaf.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jag kör på Motorex broms olja iaf, finns la dot4, dot5 och dot5.1 vad jag vet iaf.



jaja så mkt vet jag. men vad är bäst skit, har hört att dot 4 inte är tillräckligt.

menade om det fanns nån fomrm av viskositetsbeteckning eller något i den stilen.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
asså det är ju skillnad på viskositetenm dot4 tål upp till ca 160 graderm medans dot5 tål upp till 180-190 grader.

DOT 5 är en silikon-baserade bromsvätska (vet inte om DOT 4 också är det?). Det är inte förenligt med någon polyetylenglykol baserade vätskor. Blandar du DOT 5 med andra typer av bromsvätskor startar en kemisk reaktion som orsakar solids utfällning av blandningen och hämmar korrekt bromssystem funktion. Använd DOT 5.1 säkert att blanda med andra vätskor. Mer vet jag inte om det med bromsolja.:)
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
asså det är ju skillnad på viskositetenm dot4 tål upp till ca 160 graderm medans dot5 tål upp till 180-190 grader. Sen läste jag att dot5 oljan är silikon baserad, vet inte om dot4 också är det?

Dot5 kan du inte heller blanda med någon annan typ utav olja, då får man använda dot5.1... Mer vet jag inte om det med bromsolja.



ooops. hoppas inte det var dot5 olja i kawan:D

fyllde på med dot4 i den. men ville inte göra det i husan.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
ooops. hoppas inte det var dot5 olja i kawan:D

fyllde på med dot4 i den. men ville inte göra det i husan.

Dot 5 vätska är endast för racebruk med täta bytesintervall. Dot 4 och 5.1 är anpassade för "vägbruk". Det har bl.a med hur vätskan binder vatten så att det inte orsakar ångbildning med utebliven bromsverkan som följd.
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Dot 5 vätska är endast för racebruk med täta bytesintervall. Dot 4 och 5.1 är anpassade för "vägbruk". Det har bl.a med hur vätskan binder vatten så att det inte orsakar ångbildning med utebliven bromsverkan som följd.


det rimmade inte hundra mot vad jag fått fram. men men.

Dot5 är baserat på silikon ist för alkohol. = den binder inte vatten alls, vilket är både pos och neg. Kan skapa oxidation och grejer på insidan....

nåt med väg och banbruk har det inte att göra med vad jag förstått. Men jag ska inte säga säkert.




och jo det står att det skall vara dot4 or dot5 (eller 5.1. läste inte så noga) i husan. Men jag pratade med några på team 13 förra året som hade problem med sina bromsar. Därför vill jag ha bra skit direkt. jag orkar inte åka genom däckvallen pga dålig bromsverkan som susa gjorde... även om jag inte kör lika aggresivt som honom så är det onödigt att köpa halvbra grejer nu och byta till ordentligt sen...


så nu skiter jag i hur oljorna funkar. Jag vill ha ett märke och en modell som jag skall hälla i min (ev mina) hoj/-ar:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top