Nu står hojen i tryggt (?) förvar igen.
Snacka om händelserik morgon.
10.10 Blir uppringd av Polisens ledningscentral som undrar om min KTM blivit stulen. Jag blir aningen förbryllad och undrar vilken KTM, den som varit stulen sen maj eller min nya? Hon läser upp registernr. och ja, mycket riktigt, det är min nya älskling som är borta. Hon säger att den står på Karlavagnsgatan i Lindholmen och att hon skickar dit en patrull. Hon kopplar mig även så att jag får anmäla hojen stulen.
10.45 Sitter i bilen på väg ut till Lindholmen för att se om jag hinner dit innan hojen försvinner, tänker att "Polisen har säkert ingen brådska dit...". Innan jag hunnit fram ringer patrullen som berättar att de står vid hojen nu, och att de väntar tills jag kommer fram.
11.00 Kommer fram till platsen och möts av två väldigt trevliga poliser i 30-årsåldern. De visar mig hojen, och hjälper mig lasta upp den på pickisen.
De berättar att någon hade ringt och sagt att en man som verkade lite mystisk hade kört med den, och hade lämnat någon hjälm inne på innergården, vilken poliserna hade tagit hand om och skulle skicka på analys (?). De tyckte även att "Det måste vara en ganska rolig hoj det där..." vilket jag helt och fullt instämmer med.
Så, inom loppet av en timme hinner jag veta att min hoj är stulen, anmäla den stulen, och få tillbaka den igen. Intensivt? Jodå...
Men man börjar ju undra lite över tjuvarna/tjuven.
Hojen står i ett låst cykelförråd som bara de som bor i huset har tillgång till, och det är bara studenter som bor här. Visserligen kanske tjuven tagit sig in ändå på något sätt, men då undrar jag hur han visste att hojen fanns där den stod?
De hade sågat av cykelstället den stod fastlåst i (vilket är klent jag vet, men det är det enda jag kan låsa fast den i) och dragit fast låskättingen runt ramen med en stripe. (Se bild.)
Sen har de tagit bort alla medbringare så att skivan kom loss från navet, och kastat bort skivbromslåset (jag hittade en medbringare och låset), vilket jag aldrig hade reflekterat över förut. I fortsättningen kommer jag låsa genom navet istället då det finns hål där också. Det intressanta här dock, är att de inte stoppat tillbaka skivan och medbringarna. Nej, de har KÖRT med skivan liggandes lös! (Se bild.) Så innersidan av skivan är ganska skavd från när navet roterat, men jag tror nog att den går att använda. Men jag menar, vilken jävla tomte kör med skivan så? Känns ju komplett livsfarligt! Och när de väl tagit bort medbringarna hade de ju kunnat stoppa tillbaka dem. Jisses.
Det jag undrar mest över är vad de gjort med styrlåset. Det syns ingenting från utsidan, själva låscylindern funkar som vanligt om jag låser det med nyckel, men det låser inte styret överhuvudtaget. Kan man bryta sönder ett styrlås så enkelt bara genom att slita i styret eller? Något verkar dock vara knasigt, för det går inte att svänga hela vägen till vänster. Någon som vet vad som kan vara trasigt och hur man eventuellt skulle kunna fixa det?
Nåväl, jag har fått tillbaka hojen iaf, vilket känns bra. Och låsen förstördes ju heller inte. Om jag framskivan faktiskt går att använda behöver jag bara köpa nya medbringare (vilket jag ju ändå behövde) och kolla upp styrlåset så borde den vara som innan.
Någon som vet var man får tag på medbringare till en Talonskiva med Talonnav?