Har läst tillbaka en del nu, men hittar inget inlägg som "beskriver" vad som hänt? Någon som kan briefa mig lite?
Här skrev jag lite kortfattat om vad som hände.
För övrigt så har jag börjat riva isär min 525a nu. Började skruva med en kompis vid 22 igår, och kl. 02 var framgaffel och ram det enda kvar av hojen. Motorn plockade jag ner så långt att det nu bara är blockhalvorna kvar att klyva.
Ventilerna såg fina ut av det jag såg, kolven hade lite smårepor på fram- och baksida, fodret hade även blivit lite nött på fram- och baksida, men inga kännbara repor.
Däremot har jag en liten fundering... Ända sedan jag köpte hojen så har jag ansett att den har ett ganska stort glapp i drivningen. Vid av- och påslag har det dröjt någon/några tiondels sekund/er innan det händer något. Så brukar ju visserligen drivlinor alltid vara, det blir väl oundvikligen LITE glapp när det är så mycket olika drev som ska snurra i varandra, men jag har tyckt att mitt glapp varit ovanligt stort. Det har dock inte blivit sämre under mina 100h jag kört med hojen, så jag har inte brytt mig så hemskt mycket om det.
Jämförde dock med en kompis 625a -05 häromdagen, och det är onekligen ett mycket större glapp på min. Med hojarna på pall och ettans växel i kunde han snurra bakhjulet ca 4-5cm fram och tillbaka i sitt glapp, jag kunde snurra över 10cm. (Mätt på däckets ytteromkrets.)
Nu när jag hade motorn isär kollade jag i natt hur mycket glappet är i växellådan, och jag kan vrida ingående axel till lådan nästan 1/3-varv utan att utgående axel rör sig.
Vad kan detta bero på? Är ju möjligt att jag ser något när jag klyver blockhalvorna, men jag tänkte ändå fråga. Här kanske inte är rätt ställe för sådana tekniska frågor, men jag drar iväg den ändå. Mitt i allt kanske
Boris JR läser det, och då får man alltid grymma svar.