Vi som puttar motard i Göteborg! åktråd bl.a.

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
ja men då blir det motard med slicks aftersom jag sålt husan :gnissla
så det är ju pinsamt om ni inte drar ifrån mig :D

letar just nu efter en ktm 450 SX 05-06. smidigt att byta delar med min SMR eftersom allt har en förmåga att gå sönder. så vet ni nån som vill bli av med en så är jag intresserad ?

Jag har ju min 450-04 som snart har nyrenoverad motor om du är sugen...
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Vad är det som skiljer 04 från 05-06 förutom ram och sving?
Vill ju tex kunna byta motor och avgassystem mellan hojarna om grejerna går sönder (vilket dom kommer göra). Annars kan jag lika gärna köpa en japs cross.

Ja var där, o ja kan säga att det var INTE att rekomendera med motard. Det var mjukt som sjutton på halva banan. Ena halvan är helt som du beskriver den, men andra delen var ungefär som lerum, alltså himla mjukt o sandigt. Men är det några keffon som skulle harva runt med motarder där så är det ju du o classe!:yoparty ja tar med mig kameran! :tummenupp

:D

Polaren har en 660 om det e intressant. Hör av dig isåfall så får du mer info om den.

Då får jag hoppas banan satt sig lite med goa spår etc. Du glömmer väl inte Östhammar :D . Jag skall nog ta fram vinkelslipen och skära till lite räfflor i gummit så blir det bra grepp.

Någon som svetsar aluminium förresten ?
 
Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Vad är det som skiljer 04 från 05-06 förutom ram och sving?
Vill ju tex kunna byta motor och avgassystem mellan hojarna om grejerna går sönder (vilket dom kommer göra).

Någon som svetsar aluminium förresten ?

Bara ram och sving som skiljer, däremot sx mot smr så är det annan styrkrona, fjädring 4växlat istället för 6, jag har titanventiler och du ska ha det men dina är utbytta mot stål...

Har en kollega som svetsar alijumjum:)
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
hehe a de får bli riktiga däck då, föresten vet du nån som har en alutank till salu??

Va, bangar du utmaningen? :arsele

Nej tyvärr, men prova o släng upp en tråd i tävlings o träningsforumet, kanske nån där som har.

Då får jag hoppas banan satt sig lite med goa spår etc. Du glömmer väl inte Östhammar :D . Jag skall nog ta fram vinkelslipen och skära till lite räfflor i gummit så blir det bra grepp.
Som sagt, ja tar med mig kameran! :tummenupp

Kanske ide o ta regndäcken istället för o skära i slicksen.

Vissa av hoppen förra helgen körde vi inte i. De var för mjuka så alla körde bredvid dem. Hoppas banan har satt sig mer tills i helgen.
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Bara ram och sving som skiljer, däremot sx mot smr så är det annan styrkrona, fjädring 4växlat istället för 6, jag har titanventiler och du ska ha det men dina är utbytta mot stål...

Har en kollega som svetsar alijumjum:)

då får jag tänka på det, är ju en prisfråga samtidigt som jag vet hur plågad den blivit :D

du råkar inte veta varför ventilerna är bytta mot stål ? är det inte bara ventilfjädrarna som är av titan ? tänkte ev. riva ner motorn, iaf cylinder och kolla kolv etc. samt ev. byta till hotcam (eller är det den som sitter i nu ?). fast samtidigt så är jag rädd för att ramlagren kommer ge sig snabbare då...
morgan hade väl gjort en renovering, han kanske kan hjälpa till så går det nog förhållandevis fort att gå igenom en motor.

finns denna kollega i göteborg så man kan åka förbi och fixa ett fäste.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Nu verkar det som om det blir en grusvägs tur på söndag.
Färdväg;
Grusvägen längs E6 till Kungälv, Svartedalen, lilla edet och sen Olfostorp och hem. Nån som är intresserad av att hänga på?
 

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
Nu verkar det som om det blir en grusvägs tur på söndag.
Färdväg;
Grusvägen längs E6 till Kungälv, Svartedalen, lilla edet och sen Olfostorp och hem. Nån som är intresserad av att hänga på?

verkar bli lite tidigt kan nog inte vid den tiden ska kolla men tänkte köra på cross banan ivf vi får la höras på fre..
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Va, bangar du utmaningen? :arsele

Nej tyvärr, men prova o släng upp en tråd i tävlings o träningsforumet, kanske nån där som har.


Som sagt, ja tar med mig kameran! :tummenupp

Kanske ide o ta regndäcken istället för o skära i slicksen.

Vissa av hoppen förra helgen körde vi inte i. De var för mjuka så alla körde bredvid dem. Hoppas banan har satt sig mer tills i helgen.

nja ja vet inte, jag har ju varigt där några gånger med slicks och de e ju ingen höjdare. men de har ju vart blanka slicks

då får jag tänka på det, är ju en prisfråga samtidigt som jag vet hur plågad den blivit :D

vadå ja tycker att den hojjen alltid har tatt sig väldi sakta runt barnorna:tungan :D
 
Last edited:

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
då får jag tänka på det, är ju en prisfråga samtidigt som jag vet hur plågad den blivit :D

du råkar inte veta varför ventilerna är bytta mot stål ? är det inte bara ventilfjädrarna som är av titan ? tänkte ev. riva ner motorn, iaf cylinder och kolla kolv etc. samt ev. byta till hotcam (eller är det den som sitter i nu ?). fast samtidigt så är jag rädd för att ramlagren kommer ge sig snabbare då...
morgan hade väl gjort en renovering, han kanske kan hjälpa till så går det nog förhållandevis fort att gå igenom en motor.

finns denna kollega i göteborg så man kan åka förbi och fixa ett fäste.

Jopp, ventilerna blev knullade av nån anledning och utbytta till original exc som håller bättre, inte fjädrarna utan ventilerna som är titan.
Fick du inte med den andra kammen??

Jo kollegan finns med mid på lindholmen, tror dessutom det finns bra tid nu med men ring om det behövs så kan jag kolla om det passar.

Min har ju alltid gått snällt till kyrkan och aldrig varvad över 3000 varv, helrenoveringen som görs är ju bara för skojsskull.
Däremot får du ju en bra motor då
 

Cupcake

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
I skogen
Hoj
Två st.
då får jag tänka på det, är ju en prisfråga samtidigt som jag vet hur plågad den blivit :D

du råkar inte veta varför ventilerna är bytta mot stål ? är det inte bara ventilfjädrarna som är av titan ? tänkte ev. riva ner motorn, iaf cylinder och kolla kolv etc. samt ev. byta till hotcam (eller är det den som sitter i nu ?). fast samtidigt så är jag rädd för att ramlagren kommer ge sig snabbare då...
morgan hade väl gjort en renovering, han kanske kan hjälpa till så går det nog förhållandevis fort att gå igenom en motor.

finns denna kollega i göteborg så man kan åka förbi och fixa ett fäste.


Alltså, titanventilerna var heeelt slut, jag var illa nära ett risigt ras men det redde ut trots allt. Jag tvekade inte en sekund att sätta i stål, den vinsten som är med titan misstänker jag är mikroskopisk liten och lite overkill för oss vanliga dödliga, jag tycker att det är viktigare att cykeln håller. Vad gäller kammen så det som sitter i nu originalet, det sa jag då, du fick med trimkammen, sx 525, kan det vara så den heter? Hur som: prova och byt du, cykeln blir lite annan att köra, och visst kanske risk för ramlagerras ökar, men ras finns ju alltid runt hörnet, även om den är servad som bara den och snällt meskörd av farmor Anka. /Lisis.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Alltså, titanventilerna var heeelt slut, jag var illa nära ett risigt ras men det redde ut trots allt. Jag tvekade inte en sekund att sätta i stål, den vinsten som är med titan misstänker jag är mikroskopisk liten och lite overkill för oss vanliga dödliga, jag tycker att det är viktigare att cykeln håller. Vad gäller kammen så det som sitter i nu originalet, det sa jag då, du fick med trimkammen, sx 525, kan det vara så den heter? Hur som: prova och byt du, cykeln blir lite annan att köra, och visst kanske risk för ramlagerras ökar, men ras finns ju alltid runt hörnet, även om den är servad som bara den och snällt meskörd av farmor Anka. /Lisis.

Kan för lite om det här med fyrtakt (gillar tvåtaktarna enkelhet :) ) men borde inte titanventilerna vara tåligare? Bryr mig inte om det är titan eller stål då stål bevisligen håller för alla andra maskiner. Har dock aldrig sett ventiler som slitits ut på en hoj som gått så lite, det som kan hända är ju att ventilerna sätter sig i i ventilsätena.
Vad är då anledningen till titanventilerna ?
Och många husaägare tjatar om att byta till "ktm:s dubbla ventilfjädrar i titan" för att få bättre hållbarhet.

Kan ju inte låta en 525 kam ligga oanvänd så vore det nästan oansvarigt att inte testa. Fast å andra sidan hatar jag att klyva motorer för ramlagerbyte då hästkrafterna räcker till gott o väl.

Ja den har skött sig riktigt bra och du har tagit väl hand om den. Efter jag bytte fjädrar fram (man är ju för tjock) så blev den riktigt trevlig att köra.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Är det någon som har ett par vita barkbuster liggandes, som ni inte behöver längre som ni kan tänka er att sälga för en lite peng!:tummenupp

Vet att det finns en Köp o släj-tråd, men det är nog lättare att få napp här:gnissla
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Är det någon som har ett par vita barkbuster liggandes, som ni inte behöver längre som ni kan tänka er att sälga för en lite peng!:tummenupp

Vet att det finns en Köp o släj-tråd, men det är nog lättare att få napp här:gnissla



jag kan lacka mina från kawan vita. så får du köpa dom för 500 spenn:tummenupp

dock är det bara öron. men vi kan låssas att de e barkbusters med skena och hela faderullan i:)
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
deal kmr direKct

Vet att sportdepån säljer bl.a. "Team10" barkbusters med aluskena.
När jag var där sist, så hade dem bara vita, och inga andra färger, så det blev inte affär för min del.
Ganska dyra dock, ligger runt tusenlappen.
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
dom är väl värda 1000 kr! slipper crasha sönder koppling å broms handtag.... vilket gör dem billiga i längden.... sj har jag kört med dem i plast ett bra tag å fått handla 2 st broms handtag, A 700 st... så hade vart billigare om ja hade haft team 10 skydd ifrån början....
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Vet att sportdepån säljer bl.a. "Team10" barkbusters med aluskena.
När jag var där sist, så hade dem bara vita, och inga andra färger, så det blev inte affär för min del.
Ganska dyra dock, ligger runt tusenlappen.

TEAM 10 är väll bland dom billigaste på marknaden men metall skena, så så värst dyra är dom ju inte:fakta
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
TEAM 10 är väll bland dom billigaste på marknaden men metall skena, så så värst dyra är dom ju inte:fakta

Sant. De är bland de billigaste, själv tycker jag över lag att den plastbit i universalutförande för 1000:- är ganska dyrt.
Men det är klart, man får titta på vad man ska ha dem till. I syfte att pimpa hojen så är det ju inte speciellt billigt.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top