Vi som puttar motard i Göteborg! åktråd bl.a.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jag förstår självklart att det är skitnoga, tänkte ju inte direkt fixa det själv o bara slänga på om jag inte är helt säker på att det är gjort rätt. Tänkte mest ifall om någon bra däckverkstad kan fixa det lätt när man ändå ska byta däck.


Ok, har han koll på vart man bäst kan få tag på tjockare "eftermarknads" ekrar också? Känner inte att jag gjort tillräckligt med research själv ännu, tror jag ska kolla ebay en snabbis :hihi
mobiltel:0733450980



så jävla noga är det inte. det är ingen plasträser som skall köras i 300 blås.

jag kan tänka mig att dina fälgar är skeva som kom och hjälp mig efter allt den stackars hojen har varit med om.

byt ekrarna själv och lämna iväg till någon som kan hjälpa dig att spänna upp dom. då sparar du lite tid iaf.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
så jävla noga är det inte. det är ingen plasträser som skall köras i 300 blås.

jag kan tänka mig att dina fälgar är skeva som kom och hjälp mig efter allt den stackars hojen har varit med om.

byt ekrarna själv och lämna iväg till någon som kan hjälpa dig att spänna upp dom. då sparar du lite tid iaf.

Mmm jag hoppas verkligen inte själva fälgen är skev även om jag upptäckte ganska sent att det var ekrarna som spökade. Började känna att hojen vobblade i låga hastigheter och har hela tiden trott att det var däcket eftersom jag har för stort däck med hög profil.

Kände på ekrarna förra veckan och märkte att hälften var halvt lösa, har spännt åt dom runt om förutom vissa som sitter fast i själva "åtspännings" muttern av nån konstig anledning, får inte loss dom. Värsta är dock att en av ekrarna har gått av...

Det går att köra som det är just nu... och det verkar hålla än så länge.
Men ska jag ändå byta skiten vill jag ha tjockare som håller bättre i längden. Drog precis iväg mail till massa olika shops på ebay.

Svåraste momenten lär väl inte vara att spänna åt dom...jag är mest rädd för att sätta ekrarna i rätt ordning och få allt rätt centrerat. Spänna dom har jag redan gjort själv på framdäcket också så alla hade samma ton.
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Mmm jag hoppas verkligen inte själva fälgen är skev även om jag upptäckte ganska sent att det var ekrarna som spökade. Började känna att hojen vobblade i låga hastigheter och har hela tiden trott att det var däcket eftersom jag har för stort däck med hög profil.

Kände på ekrarna förra veckan och märkte att hälften var halvt lösa, har spännt åt dom runt om förutom vissa som sitter fast i själva "åtspännings" muttern av nån konstig anledning, får inte loss dom. Värsta är dock att en av ekrarna har gått av...

Det går att köra som det är just nu... och det verkar hålla än så länge.
Men ska jag ändå byta skiten vill jag ha tjockare som håller bättre i längden. Drog precis iväg mail till massa olika shops på ebay.

Svåraste momenten lär väl inte vara att spänna åt dom...jag är mest rädd för att sätta ekrarna i rätt ordning och få allt rätt centrerat. Spänna dom har jag redan gjort själv på framdäcket också så alla hade samma ton.

köp nya, byt en i taget. enkelt :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tjockare ekrar kan nog bli lite svårt att montera. Detta eftersom hålen i navet är anpassade för orginalmåttet och infästningen i fälgbanan.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Mmm jag hoppas verkligen inte själva fälgen är skev även om jag upptäckte ganska sent att det var ekrarna som spökade. Började känna att hojen vobblade i låga hastigheter och har hela tiden trott att det var däcket eftersom jag har för stort däck med hög profil.

Kände på ekrarna förra veckan och märkte att hälften var halvt lösa, har spännt åt dom runt om förutom vissa som sitter fast i själva "åtspännings" muttern av nån konstig anledning, får inte loss dom. Värsta är dock att en av ekrarna har gått av...

Det går att köra som det är just nu... och det verkar hålla än så länge.
Men ska jag ändå byta skiten vill jag ha tjockare som håller bättre i längden. Drog precis iväg mail till massa olika shops på ebay.

Svåraste momenten lär väl inte vara att spänna åt dom...jag är mest rädd för att sätta ekrarna i rätt ordning och få allt rätt centrerat. Spänna dom har jag redan gjort själv på framdäcket också så alla hade samma ton.

Tror inte grövre ekrar är vägen att gå, snarare att få hjulen uppspända riktigt. När nån enstaka eker blir lös får de andra ta mycket mer stryk, tillslut går ekern av och då blir det bara värre och värre. Har försökt få till det ett par gånger själv men lyckats dåligt, så mitt tips; först försöker du lossa alla nipplar. Här kommer du säkert vrida av ett par till, sen köper du de som fattas och sedan lämnar in till nån som kan få det rätt.
Man borde ju kunna hitta nån bra guide på nätet iofs, en ekerspännarskola! Om inte så skulle det behövas, man skruvar mest i blindo. :död
 

mrfuck

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
göteborg
Hoj
Husaberg 650 (08)
tjena alla glada motard åkare.
jag vill köpa husaberg 650 är det någon som vill
sälja så hör av er järna 0700404727
ha det
oj glömde ingen annan hojj måste ha HUSA TACK mvh RC:banana:yoparty:tummenupp
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
köp nya, byt en i taget. enkelt :)
Ahh smart ;)

Tror inte grövre ekrar är vägen att gå, snarare att få hjulen uppspända riktigt. När nån enstaka eker blir lös får de andra ta mycket mer stryk, tillslut går ekern av och då blir det bara värre och värre. Har försökt få till det ett par gånger själv men lyckats dåligt, så mitt tips; först försöker du lossa alla nipplar. Här kommer du säkert vrida av ett par till, sen köper du de som fattas och sedan lämnar in till nån som kan få det rätt.
Man borde ju kunna hitta nån bra guide på nätet iofs, en ekerspännarskola! Om inte så skulle det behövas, man skruvar mest i blindo. :död
Mmm det är det jag misstänker har hännt, har aldrig kollat ekrarna förr så jag har ingen aning hur länge vissa har varit lösa. Just nu försöker jag bara hitta ett set med ekrar som passar, så får jag försöka mig på det själv till att börja med, vet att det finns massa guider på nätet.
Skulle jag röra ihop det och misslyckas totalt eller helt enkelt tappa tålamodet får jag lämna över det till någon mer erfaren :gnissla
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
tjena alla glada motard åkare.
jag vill köpa husaberg 650 är det någon som vill
sälja så hör av er järna 0700404727
ha det
oj glömde ingen annan hojj måste ha HUSA TACK mvh RC:banana:yoparty:tummenupp

Haha!! du e rolig du!! Och varför måste du ha en Husa??
"För att alla andra i gänget har det":hihi:7peta:smasha:slicka:):D
 

Vael

Pimpstarlife.com
Gick med
16 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Letar
Nån som varit på feltema på sistone och vet om de fått in vidvinkelspeglarna igen?
Sist jag var där fanns där bara hiskeligt stora och fula eller runda...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top