Vibrerar när jag bromsar (i vissa hastigheter)

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Har uppstått ett fenomen på hojjen.

om jag tex ligger i 100 och bromsar (oavsett hur hårt känns det som) så bromsar den jämnt o fint ner till ca 75, från 75 ner till typ 30-40 så vibrerar styret ganska rejält men bromshandtaget pulserar inte, för att sen ner till 0 inte vibrera igen...

Vad tror expertisen? klackar på däcket eller nåt annat skoj? jag antar eftersom att bromshandtaget inte pulserar så bör skivorna vara ok.. däcket som sitter på fram är rätt slitet (men godkänt djup)
 

Roeters

Gammelfazern rullar än
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
1988, Yamaha FZR 1000 - 1999, Yamaha Dragstar 1100
Det är nog däcket, hade liknande problem bytte framdäck och bromsbelägg och nu är problemen borta...
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Vilken hoj är det på zx9an? Jag har liknande problem på min men det kommer bara vid kraftig inbromsning vid från typ 150 ner till ca 80. Ökar i intensitet tills farten blir längre och sen försvinner det.

Inget i handtaget utan mer hela styret, kollade mina belägg och såg att det verkade vara lite kvar så jag skall testa att byta dem men väntar till vintern när jag inte vill köra.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
jaha, har ett däck liggandes, ska prova byta det o sen återkommer jag.. det är en 96a
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Prova att byt bromsbelägg. Dom är antagligen så slitna så kolvarna i bromsoket är ganska långt utskjutna och då kan det blir lite glapp mellan kolvarna och själva bromsoket som gör vibrationerna.
 

Sukke

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Bjärnum
Hoj
Aprilia Tuono rr -17 Suzuki GSXR 1100 -91 Honda VF750F -84
Jag hade liknande problem, men mindre vibbrationer ju hårdare jag bromsade. Inget pulserande i handtaget men en bromsskiva var kass på min hoj, bytte till nya från Addemoto blev som en ny cykel att åka och bromsa med. Har du kollat styrlagret kan ge konstiga fenomen om detta börjar kärva/glappa.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Jag har kollat syrlagret o de känns ok.. de enda som återstår o byta är däcket innan jag får börja byta mer kostsamma saker... får se om jag byter i helgen, återkommer
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Vilken hoj är det på zx9an? Jag har liknande problem på min men det kommer bara vid kraftig inbromsning vid från typ 150 ner till ca 80. Ökar i intensitet tills farten blir längre och sen försvinner det.

Inget i handtaget utan mer hela styret, kollade mina belägg och såg att det verkade vara lite kvar så jag skall testa att byta dem men väntar till vintern när jag inte vill köra.

Samma här och det dök upp idag men sist jag kolla var det mycket kvar på beläggen. Annan hoj dock.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Jag har kollat syrlagret o de känns ok.. de enda som återstår o byta är däcket innan jag får börja byta mer kostsamma saker... får se om jag byter i helgen, återkommer

Hur gick det efter däckbytet? Jag har felsökt mitt problem och upplever det precis som du. Inget känns förrän typ 85kmh och sen tuggar det bra till ca 75kmh sen är det bra igen. Spelar ingen roll om jag bromsar kraftigt eller mjukt i dessa hastigheter och i andra farten känns inget alls. Hjälpte däck byte för dig kanske man skulle testa det först...
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ganska vanligt och irriterande fel på många cyklar. Sannolikt är det bromsbeläggen som jävlas/ begynnande slitna skivor.
Beläggen behöver inte vara slitna för att det ska uppstå.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ganska vanligt och irriterande fel på många cyklar. Sannolikt är det bromsbeläggen som jävlas/ begynnande slitna skivor.
Beläggen behöver inte vara slitna för att det ska uppstå.

Samma här. Jag behöver också nya belägg.
Jag har en gixxer 600... nån som har tips på bra bromsbelääg fram?!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Samma här. Jag behöver också nya belägg.
Jag har en gixxer 600... nån som har tips på bra bromsbelääg fram?!

Vad håller du på med för åkning.

För gatåka och enskilda bandagar är original bäst. Sportigare pads finns i mängder personligen föredrar jag braking samt carbone lsorraine, de är dock sällan särskilt billiga.

Billiga pads från ebc lucas etc fungerar tillfredställande för gata men håller ofta lite sämre.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Vad håller du på med för åkning.

För gatåka och enskilda bandagar är original bäst. Sportigare pads finns i mängder personligen föredrar jag braking samt carbone lsorraine, de är dock sällan särskilt billiga.

Billiga pads från ebc lucas etc fungerar tillfredställande för gata men håller ofta lite sämre.

Det är gatåka och bandagar...
Då kanske man ska gå på original. Hittade annars Goldfren 213 - Ceramic Carbon S3 för 329:-
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är gatåka och bandagar...
Då kanske man ska gå på original. Hittade annars Goldfren 213 - Ceramic Carbon S3 för 329:-

I Sverige? och är det per sida eller för alla?

För beställer du från England/USA får man rätt heta pads till bra pengar.

Ex Galfer 1375 som är ruskigt bra racepads som fungerar bra ändå på gata går lös på typ 700kr för båda sidor.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
I Sverige? och är det per sida eller för alla?

För beställer du från England/USA får man rätt heta pads till bra pengar.

Ex Galfer 1375 som är ruskigt bra racepads som fungerar bra ändå på gata går lös på typ 700kr för båda sidor.

Av priset att döma skulle jag tro att det är per sida, så 329 x 2 lär vara priset.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
hum, skivor/belägg slut...låter otroligt på 1900mil faktiskt kollade beläggen och det ser ut att vara ca 3mm kvar och de är väl inte slut förrän det närmar sig 1mm.

Vore roligare om det va däcket. Är ju ändå förbrukningsvara. Annars kanske man skall passa på att köpa waveskivor...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
hum, skivor/belägg slut...låter otroligt på 1900mil faktiskt kollade beläggen och det ser ut att vara ca 3mm kvar och de är väl inte slut förrän det närmar sig 1mm.

Vore roligare om det va däcket. Är ju ändå förbrukningsvara. Annars kanske man skall passa på att köpa waveskivor...

Om en skiva är slut kan man enkelt se och mäta på den. Börja med en ordentlig felsökning.

1. Lägg något platt mot skivan ex en stålskala. Är den ett månlandskap eller rimligt rak i profil?
2. Glappar alla nitar lika mycket. Rengör de noga och motionera
3. Rengör skivan med T-röd och smärgelduk för att få bort insmetade rester från bromspads
4. Byt pads
5. Smörj upp bromskolvarna

Därefter är det läge att byta skivor.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top