Victory motorcyklar klappar ihop.....

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Inte särskilt förvånad, tyckte det var märkligt att Polaris höll liv i Indian och Victory samtidigt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Inte särskilt förvånad, tyckte det var märkligt att Polaris höll liv i Indian och Victory samtidigt.

Jo och i det valet är det inte så svårt att förstå vilket märke som ryker.... Har personligen inte gillat Victory så värst. Indian, Ja. Men Victory har känts för mycket som en ful men mer modern Harley. Nu är nyheten uppe lite dolt på svenska agenturens websida också.

- - - Updated - - -

http://victorymotorcycles.se/

Tryck på "Viktigt meddelande".
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den var oväntad och inte helt logisk...
Först arbeta upp ett varumärke och sen döda det. Varför inte sälja det om man nu inte har kapacitet att förvalta det.

Lite som HD:s Buell nedläggning.
Förvisso var det pga. att HD:s finansgren gick riktigt dåligt och de var nära KK om de inte kapade kostnader hårt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Synd. Gillade victory, kunde se mig själv på en när jag blir gubbe på riktigt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Förvisso var det pga. att HD:s finansgren gick riktigt dåligt och de var nära KK om de inte kapade kostnader hårt.

Misstänker att det är samma orsak här. Och för att förbättra chanserna för Indian så lägger man hellre ner. Konkurrenter. Victory har väl aldrig gått med vinst heller i princip så man kan nog inte få tillräckligt betalt heller. Så istället för att någon annan ska fortsätta konkurrera med Indian så lägger man ner. Harley ligger fortfarande risigt till. Trots ökande försäljning generellt av motorcyklar både på europeiska och amerikanska marknaden minskar HD och haft röda siffror senaste åren. Man har sagt upp sina agenturer i Europa och kör egen central agentur i EU för att spara pengar så går man back. Risken finns att även Harley försvinner framöver. Återförsäljarna har i princip allihop helt nya hojar som är flera år gamla i lager som dom inte fått sålt. Så var det INTE för 15 år sedan. Så det ser inte så bra ut för HD heller. Försäljning av mindre hojar och Adv-hojar ökar fortfarande. Men glidare och med konkurrens från Japan gör läget svårt för Harley. Får se vad som händer där.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Misstänker att det är samma orsak här. Och för att förbättra chanserna för Indian så lägger man hellre ner. Konkurrenter. Victory har väl aldrig gått med vinst heller i princip så man kan nog inte få tillräckligt betalt heller. Så istället för att någon annan ska fortsätta konkurrera med Indian så lägger man ner. Harley ligger fortfarande risigt till. Trots ökande försäljning generellt av motorcyklar både på europeiska och amerikanska marknaden minskar HD och haft röda siffror senaste åren. Man har sagt upp sina agenturer i Europa och kör egen central agentur i EU för att spara pengar så går man back. Risken finns att även Harley försvinner framöver. Återförsäljarna har i princip allihop helt nya hojar som är flera år gamla i lager som dom inte fått sålt. Så var det INTE för 15 år sedan. Så det ser inte så bra ut för HD heller. Försäljning av mindre hojar och Adv-hojar ökar fortfarande. Men glidare och med konkurrens från Japan gör läget svårt för Harley. Får se vad som händer där.

Dom kan ju börja med att sluta med fantasipriser på sina hojar. "Kronjuvelen" går på över 400 000 kr hos Probike. Dyraste nya fullutrustade BWM:n de har kostar 240 000. Nu kan jag inte dagspriset på krom men riktigt så dyrt är det väl inte va?

Många som vill ha "infotainmentsystem" och ska spendera nästan en halv miljon gör det nog hellre på ett bekvämare transportmedel än en HD.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Misstänker att det är samma orsak här. Och för att förbättra chanserna för Indian så lägger man hellre ner. Konkurrenter. Victory har väl aldrig gått med vinst heller i princip så man kan nog inte få tillräckligt betalt heller. Så istället för att någon annan ska fortsätta konkurrera med Indian så lägger man ner. Harley ligger fortfarande risigt till. Trots ökande försäljning generellt av motorcyklar både på europeiska och amerikanska marknaden minskar HD och haft röda siffror senaste åren. Man har sagt upp sina agenturer i Europa och kör egen central agentur i EU för att spara pengar så går man back. Risken finns att även Harley försvinner framöver. Återförsäljarna har i princip allihop helt nya hojar som är flera år gamla i lager som dom inte fått sålt. Så var det INTE för 15 år sedan. Så det ser inte så bra ut för HD heller. Försäljning av mindre hojar och Adv-hojar ökar fortfarande. Men glidare och med konkurrens från Japan gör läget svårt för Harley. Får se vad som händer där.

Victory har gått med vinst, men tydligen så har det varit på dekis de senaste 4 åren, och Indian har istället varit på väg uppåt. Att ha en nedåtgående trend i en uppåtgående marknad är ofta ett dåligt tecken, så det kan nog ha varit ett företagstrategiskt korrekt val.
Att Harley och Victory har det svårt kan ju bero på att hojarna som syns i dagens filmer ofta är andra hojar än glidare, och glidarna rent överlag har fått en gubb-stämpel iställlet för den där weekendwarrior-stämpeln som Harley så hårt arbetet för.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Synd på Victory, tycker de gjorde rätt så snygga hojar. :rodnar
Men trenden just nu ligger väl inte alls för custom-maskiner utan mer "äventyrshojar".. Och Indian har ju en annan historia att luta sig tillbaka på så det är väl (i teorin) bättre att satsa på det.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Klart dom lägger ner Victory, så länge ägarna bara körde rakt fram var det lugna puckar men en dag kom en av dom fram till en kurva.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Var ute och körde som en idiot på skånska landsvägar häromsommaren, och mötte en sådan här:

vision.jpg

Det var som att få möte med Dödsstjärnan på motorvägen.

Höll på att stryka med.

Skönt att dom lagt ner.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Dom kan ju börja med att sluta med fantasipriser på sina hojar. "Kronjuvelen" går på över 400 000 kr hos Probike. Dyraste nya fullutrustade BWM:n de har kostar 240 000. Nu kan jag inte dagspriset på krom men riktigt så dyrt är det väl inte va?

Många som vill ha "infotainmentsystem" och ska spendera nästan en halv miljon gör det nog hellre på ett bekvämare transportmedel än en HD.

Jag var och provkörde ett par Victory förra året.

På avstånd ser de okej ut, men när man får nyckeln i sin hand och nyckeln ser ut som en nyckel till ett billigt hänglås så börjar man redan där tveka.

Visst en nyckel är inte allt, men i en värld av keyless go osv. så förväntar man sig mer, man förväntar sig åtminstone en startspärr.

När man sen sätter sig på hojen och får klämma på reglagen så kommer nästa problem, reglagen ser ut som om de kommer ifrån ett överskottslager från 2001 till mopeder, plastic fantastic, helt utan kvalitetskänsla.

Det enda som var bra var bromsarna (för att vara glidare).
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Trisst!
Även om jag inte är en fantast av glidare så är det ju inte skoj att ett märke försvinner.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Så pga det så är det bra att märket försvinner?? Snurrigt.:dummer

Ja så man slipper se mer av eländet på vägarna, jag blev mäkta förvånad på förra mc-mässan när hela skinnfransklubben var som besatta av modellen Vision. Det var stor folksamling kring denna och den ser ju ta mig fan inte riktigt klok ut. Skulle hellre ha en 150cc Baotian än det där pisset.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ja så man slipper se mer av eländet på vägarna, jag blev mäkta förvånad på förra mc-mässan när hela skinnfransklubben var som besatta av modellen Vision. Det var stor folksamling kring denna och den ser ju ta mig fan inte riktigt klok ut. Skulle hellre ha en 150cc Baotian än det där pisset.

Kan vi inte bara låta folk ha olika tycke och smak så kan du åka omkring på din Baotian? Alltid tråkigt när ett hojmärke går i graven och inte heller jag skulle köpa en Victory men jag respekterar att andra har olika preferenser än mig.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top