Viken racing olja ?????

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Castrol R4 10w-50 el lik. är att rekommendera :fyllisar

ola

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo
CorbenDallas skrev:
Jo, men är det någon som verkligen VET hur bra/dålig biltema oljan egentlignen är jämfört med en 100kr dyrare variant? Det känns som det är väldigt mkt teori o vidskepelse.

Kolla med några som rejsat några år och köp motul, eller chansa på biltemas olja och håll tummarna.
Lite tråkigt när motorn rasar och man får gå och grubbla på om det berodde på oljan...
Fast å andra sidan när man lyckats sälja den efter några oljebyten med biltema och tjänat någon hundring på att köra med billig olja så kan man ju vara nöjd?

Köp några dunkar åt gången så går det ofta att förhandla till sig ett bättre pris...

/Ola #17 NSB

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
körde min förra hoj, en gsxr750 -00 så svinhårt som man gör när man ska hänga med andras 1000cc hojar i NSB.
Har alltid kört på Motul 300V factory line och har aldrig haft problem, motorn va standard och servades som sig bör, körde hyffsat länge mellan oljebytena.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Va är det ni säger???

Kommer hojen att skära nu då??

Har tippat i castrol r4 superbike i R6:an inför sesongen??

Tyckte att den verkade vettig men.... :va

Borde väl inte vara nåt problem så länge oljan inte "koksar" (stavning), bränner fast eller så?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Stoppsladd skrev:
Va är det ni säger???

Kommer hojen att skära nu då??

Har tippat i castrol r4 superbike i R6:an inför sesongen??

Tyckte att den verkade vettig men.... :va

Borde väl inte vara nåt problem så länge oljan inte "koksar" (stavning), bränner fast eller så?

Bry dig inte så mycket om allt skitsnack om oljor. Din kommer funka.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kom vi inte tidigare fram till att Biltema olja var synonymt med Statoil?
Isf är den lika bra som 76's och Castrol's GP olja.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Biltemas oljor är tillverkade av Statoil. Ska dock finnas en skillnad mellan oljorna. Oljorna som Biltema får köpa är "gammal" olja som det tillförs nya addetiv då addetivet i Statoils oljor skiktat sig eller brytits ner!? (längesen jag fick det förklarat) Oljorna där är alltså typ 2 år gammal statoilolja som gått igenom en extra procedur med mera tillsatser i!

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Axxexs skrev:
Biltemas oljor är tillverkade av Statoil. Ska dock finnas en skillnad mellan oljorna. Oljorna som Biltema får köpa är "gammal" olja som det tillförs nya addetiv då addetivet i Statoils oljor skiktat sig eller brytits ner!? (längesen jag fick det förklarat) Oljorna där är alltså typ 2 år gammal statoilolja som gått igenom en extra procedur med mera tillsatser i!

Det är alltså olja som Statoil har haft stående ett tag för att sen inse att nä, nu är den för gammal för att sälja med vårt eget märke på o så säljer man den vidare till nån lågpriskedja?
Det skulle ju isf innebära att du kan få olja i statoilburkarna som är 1 år o 11 månader gammal...

Bara en tanke...

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
ola skrev:
Kolla med några som rejsat några år och köp motul, eller chansa på biltemas olja och håll tummarna.
Lite tråkigt när motorn rasar och man får gå och grubbla på om det berodde på oljan...
Fast å andra sidan när man lyckats sälja den efter några oljebyten med biltema och tjänat någon hundring på att köra med billig olja så kan man ju vara nöjd?

Köp några dunkar åt gången så går det ofta att förhandla till sig ett bättre pris...

/Ola #17 NSB

Absolut, jag har kört på dyrare oljor hittills. Jag blir mest nyfiken. Det verkar nämligen som alla rekommenderar dyra oljor, men det är ingen som egentligen testat en billig. Visst, det kan kännas som spottstyver i racingsammanhang men jag tyckte mest det var intressant.
Och eftersom jag inte själv vet så frågar jag. Det är en intressant fråga oavsett vad.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
CorbenDallas skrev:
Det är alltså olja som Statoil har haft stående ett tag för att sen inse att nä, nu är den för gammal för att sälja med vårt eget märke på o så säljer man den vidare till nån lågpriskedja?
Det skulle ju isf innebära att du kan få olja i statoilburkarna som är 1 år o 11 månader gammal...

Bara en tanke...

Ungefär rätt uppfattat! Olja som Statoil inte vill sälja under eget märke pga vissa anledningar som gör att oljan behövts re-rafineras om (eller vad d heter?) för att kunna användas/säljas.

Hur gammal en flaska olja i Statoilbutiken kan vara vet jag inte men deras egen olja är iaf inte re-rafinerad.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
CorbenDallas skrev:

Bara en tanke...

Statoil lär inte ta tillbaka några enstaka flaskor som står ute i butikerna. Förmodligen är det deras råstock, den upplagrade, som anses som "gammal" och återanvänds med ny tillsats. Oljan i sig åldras inte nämvärt, däremot tillsatserna som ska ta upp olika syror och antiskum samt zinkoxidtillsatsen som sedimenteras.

Fast... nu är jag bara ute och cyklar, tror jag. Låter iaf väldigt troligt.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Troligtvis är det så att biltema har gått ut till leverantörer av smörjoljor, bett om offerter på olika oljetyper samt pris, och biltema köper väldigt stora kvantiteter. Den som gett bäst pris sett till kvalitét har fått ordern.

Biltema har knappast beställt gammal olja som inte uppfyller de krav som anges på flaskan och jag tror absolut inte att det finns så stora mängder gammal olja ute på mackarna så det skulle räcka till biltema...

Jag har däremot hört ett mycket gammalt rykte om att biltemas oljor, för mycket längesedan, var baserad på återvunnen olja..

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
R1 racer skrev:
Bara nyfiken på om ELF har någon bra lämplig mc olja bland sina produkter?.
Vad heter de såfall?.

Ja dom gör oljor till motorcyklar med! Finns en hel del olika oljor, kan heta tex: HTX, MOTO 4 XT TECH, SPORT 4, mm..

Dom sponsrar bla Gauloises TECH 3 teamet i MotoGP.

Deras racingoljor ska vad jag hört vara samma oljor som Repsol.

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Derbi 125
spyan skrev:
Vilken racing olja är mest prisvärd??? har funderat på vilken olja som man ska köra på i år,undar om någon har nått tipps? mobil 1 T-4 racing nån som vet om den duger på en trimmad r6:a? HJÄLP!!! :confused: :confused:
TACK PÅ FÖRHAND FÖR ALLA SVAR
MVH TOBBE #40

Den billigaste !! De mest kända oljetillverkarna har rätt lika produkter och kvaliteér. Att tänka på om man endast kör bana är att dagarna mellan körningarna rinner oljefilmen av kammarna på vissa motorer vilket gör att varje start får kammarna snurra ett par varv innan oljan och oljetrycket når dessa. Helsyntetiskt olja rinner av betydligt fortare än delsyntetisk, så delsyntetisk olja är att föredra. Men vid långlopp kan helsyntetisk vara att föredra. Köp den billigaste "kända" delsyntetisk och bytt ofta så du får "ren" motor.
Lycka till

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Derbi 125
stavgren skrev:
Nu är väl Mobil hyfsat partiska men enligt dom själva stämmer det där inte:http://www.prod.mobil.com/mobil_se/smorjmedel_lattafordon/fragor.html.
Detta finns att läsa på länken.
"Fördomen beror på att syntetoljan verkar tunnare än vanlig olja när man fyller på vid rumstemperatur. Den fruktade avrinningen sker vid temperaturer betydligt över 100o C och syntetoljan är då tjockare än motsvarande mineralolja och har visat sig rinna av i mindre grad!
Bör man inte ha sk ”raka” gammaldags oljor, t ex SAE 40 eller 50 i äldre motorer?"

Dvs de skriver om syntetoljor mot "raka oljor" inte mellan helsyntet och delsyntet. :huvet

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
HMMM...sitter just och blänger på en låda pennzoil olja som jag tänkt hälla i hojen undrar om den e bra :va
10w-40 semi syntetic motorcycle oil står det på flarran.
Dom hade en helsyntet men jag tyckte denna fick duga.
Dessutom va priset kanonbra :)

Tja här e en spec på oljan nån som kan tyda om den e bra eller dålig........ har tänkt byta olja och filter var 500'de mil minst. http://www.pennzoil.se/pennzoil/pdfData/motorcycle_oil_sae_10w-40_semisynt.pdf

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024